Fjord weer gaan rijden spullen?/maten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

maartje02

Fjord weer gaan rijden spullen?/maten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-15 21:40

Hoi allemaal,
Ik verzorg al een tijdje een fjord van mijn oude buurman alleen zij heeft niet super veel spullen.
Op twee borstels zadel en hoofdstel na hebben we niet heel veel.
Nou hebben we zelf al drie poetskisten aangeschaft (staan drie pony's) en wat andere nodige spullen.
Fjord is een jaar of 2/3 ingereden maar nog nooit echt veel mee gedaan naast een paar keer in de week longeren. Van de herfstvakantie zijn we echt begonnen met rijden en dit gaan we zeker opbouwen.
Maar we hebben daar ook spullen voor nodig.

Welke spullen zijn handig om nog er bij te hebben?
Zelf zat ik al te denken aan een zweet deken, uitrijdeken, peesjes en dat soort dingen. Maar hebben jullie nog aanvullingen en welke maten heb je ong nodig voor een fjord?
Ze is ong een D pony, heeft een groot hooft en sterke benen (en een dik buikje van het niet werken (is al minder :o ))

Alvast bedankt voor jullie hulp!

ArankaM

Re: Fjord weer gaan rijden spullen?/maten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 21:45

Waarschijnlijk maat cob of full en op sites van webshops zoals divoza of ej staan ook maattabellen voor dekens etc. Daarbij kun je met de 'geschatte' stokmaat de juiste dekenmaat vinden

ImLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 21:57

alleen kopen wat echt nodig is!
kan helaas uit ervaring spreken dat er paarden die ik goed had gereden onder mn kont door verkocht zijn, is gewoon zonde als je daar veel geld in steekt, het is niet jou paard en het risico blijft dat de eigenaar zegt datt zo wel mooi is geweest, echt meisie spullen zijn zo duur...
een zweet deken is handig maar een uitrijdeken is overbodig, peesjes kunnen dat ook zijn, sterker nog die kunnen voor probleemen zorgen (pezen kunnen oververhit raken > peesblesuure) overleg met de eigenaar of hij misschien wat mee zou kunnen inversteren. is het zadel nog goed? en het hoofdstel? 2 dekjes (voor als er 1 in de was zit) halster en dingen die je zo mee kan nemen naar een ander paard zou opzich geen verkeerde inverstering zijn, maar dekens enzo echt heel duur en kans is klein dat erin de toekomst een ander paard/pony op je pad komt die het past

kies wijs wat er echt nodig is, stel jij raakt door omstandigheden je verzorgpaard kwijt, zit je met al die spullen die je niet gebruikt
ik zou maat full aanhouden

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 07:25

Ehm, met een zadel, hoofdstel en 2 borstels heb je in principe toch alles wat er nodig is?

Misschien een hoevenkrabber en een extra sjabrak, maar dan kun je prima uit de voeten.

Is het zadel recent gecontroleerd op pasvorm voor het paard? Dat is belangrijker dan al die andere materialen.

maartje02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-15 19:37

bettyvn schreef:
alleen kopen wat echt nodig is!
kan helaas uit ervaring spreken dat er paarden die ik goed had gereden onder mn kont door verkocht zijn, is gewoon zonde als je daar veel geld in steekt, het is niet jou paard en het risico blijft dat de eigenaar zegt datt zo wel mooi is geweest, echt meisie spullen zijn zo duur...
een zweet deken is handig maar een uitrijdeken is overbodig, peesjes kunnen dat ook zijn, sterker nog die kunnen voor probleemen zorgen (pezen kunnen oververhit raken > peesblesuure) overleg met de eigenaar of hij misschien wat mee zou kunnen inversteren. is het zadel nog goed? en het hoofdstel? 2 dekjes (voor als er 1 in de was zit) halster en dingen die je zo mee kan nemen naar een ander paard zou opzich geen verkeerde inverstering zijn, maar dekens enzo echt heel duur en kans is klein dat erin de toekomst een ander paard/pony op je pad komt die het past

kies wijs wat er echt nodig is, stel jij raakt door omstandigheden je verzorgpaard kwijt, zit je met al die spullen die je niet gebruikt
ik zou maat full aanhouden

Bedankt voor je reactie! Ja ik weet het spullen zijn erg duur! Daarom wil ik ook echt alleen wat nodig is, vandaar ook de vraag. Zadel past en is precies op maat. :o

maartje02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-15 19:38

fjordnina schreef:
Ehm, met een zadel, hoofdstel en 2 borstels heb je in principe toch alles wat er nodig is?

Misschien een hoevenkrabber en een extra sjabrak, maar dan kun je prima uit de voeten.

Is het zadel recent gecontroleerd op pasvorm voor het paard? Dat is belangrijker dan al die andere materialen.

Ja alles past en is precies op maat :o

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 19:09

Volgens mij heb je niet echt iets nodig. Je kan rijden.. Misschien en zweetdeken, die koop je al voor twee tientjes.

Zorg dat alles goed past en dat hij goed naar een smid komt, dan gaat het vast prima.

maartje02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-15 19:12

mvdbijl schreef:
Volgens mij heb je niet echt iets nodig. Je kan rijden.. Misschien en zweetdeken, die koop je al voor twee tientjes.

Zorg dat alles goed past en dat hij goed naar een smid komt, dan gaat het vast prima.

Bedankt! Alles past en hoefsmid komt regelmatig. :D