Onregelmatige ontlasting.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ploempje

Onregelmatige ontlasting.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-15 15:19

Hey allemaal,
Mijn miniatuurpaardje van 1,5 jaar Honey heeft een heel onregelmatige ontlasting.
Ik heb al heel wat topics gezien ivm diarree maar ik vraag het toch iets specifieker aan de mini-liefhebbers...

Ze kan op 1 dezelfde dag wel 7 verschillende hoopjes leggen maar meestal allemaal iets te lopend ipv vast.
Ze is totaal niet ziek en heel levendig en goed op gewicht dus dat is al een geluk!
Maar het is zo frustrerend dat ik het niet opgelost krijg. :(
Nu hebben er al 2 dierenartsen bij geweest en beide hebben ze de handen in het haar.
Uit een mestonderzoek kwam ook niks uit.

Ik zal hier even opsommen wat we allemaal al gedaan hebben en hopelijk herkent iemand het en heeft iemand DE OPLOSSING want ik word er een beetje gek van :')

Ze krijgt heel de dag doorlopend hooi en staat dag en nacht buiten op een paddock.
Ze heeft wel een onderbeet en de laatste keer dat de DA kwam zei hij dat het daar eventueel aan kon liggen maar de tandarts zegt dat de kiezen best goed op elkaar staan...

Het probleem is eigenlijk al van in het voorjaar aan de gang, dus hebben we al heel wat geprobeerd.
Voordien had ik haar +- al 7 maanden en hoewel ze wat diarree had toen ze van de moeder kwam had ze verder niet veel last...

- Bezoekje van de tandarts.
- Ontwormen.
- Kuur tegen zand.
- Hooi van verschillende leveranciers.
- Geweekt hooi, ongeweekt hooi.
- Handje zemelen bij geven.
- Beetje bietenpulp bij geven.
- Bacteriën bijgeven voor de darmflora.
- Vitaminekuur voor het verteringsstelsel.
- Beide ouders niet gevoelig zijn aan de darmen.

En dat denk ik dat het is ondertussen...
Nu heb ik vandaag geprobeerd met een handje Pavo Daily Plus te geven...

Iemand nog een gouden tip voor mij? _/-\o_
Laatst bijgewerkt door Ploempje op 10-11-15 15:33, in het totaal 4 keer bewerkt

tamary

Re: Onregelmatige ontlasting.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 15:21

Hoe grof of fijn is je hooi? en is het echt hooi of voordroog?

Ploempje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-15 15:22

tamary schreef:
Hoe grof of fijn is je hooi? en is het echt hooi of voordroog?

Het is echt hooi, ik zou het eerder fijn noemen :-)

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 15:31

Ik zou proberen met grof stengelig hooi. Of anders bv wat tarwestro geven. Mijn hooi is rijk dus krijgen ze hier smorgens eerst stro (half plakje) en als dat op is weer hooi. Daarnaast zou je kunnen proberen om moeder aarde te geven of veendrenkstof. Moeder aarde heeft in mijn ogen net iets meer nut. http://www.bio-ron.com/producten/voedin ... aarde.html

Heeft ze een zoutblok? en zo ja eet ze daar veel van? (Dan drinkt ze ook veel waarschijnlijk. Haal het blok eens weg en geef bv een beetje zout op je hand en niet onbeperkt. )

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 15:37

pipo schreef:
Ik zou proberen met grof stengelig hooi. Of anders bv wat tarwestro geven. Mijn hooi is rijk dus krijgen ze hier smorgens eerst stro (half plakje) en als dat op is weer hooi. Daarnaast zou je kunnen proberen om moeder aarde te geven of veendrenkstof. Moeder aarde heeft in mijn ogen net iets meer nut. http://www.bio-ron.com/producten/voedin ... aarde.html

Heeft ze een zoutblok? en zo ja eet ze daar veel van? (Dan drinkt ze ook veel waarschijnlijk. Haal het blok eens weg en geef bv een beetje zout op je hand en niet onbeperkt. )

Eerste reactie bij mij was ook grof hooi, maar de stukken fijner spul gaven toch minder ellende en nu met een partij heel fijn hooi/voordroog lijkt het stukken beter te gaan (al is het nog te vroeg om dat 100% zeker te zeggen). Grof kan voor juist teveel darmprikkeling zorgen en dan gaat het ook mis. Als dit dier al vanaf veulen af aan dit probleem vertoont kan het best zijn dat er permanente schade aan de darmen is en dan kan de standaard oplossing wel eens niet werken ook omdat de darmen niet in orde zijn en die stimulans niet goed aankunnen.

Ploempje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-15 15:37

Dat is juist, moest ik ook nog typen. Ze likt heel regelmatig aan de zoutblok. Heb deze eens 2 dagen weggenomen maar merkte geen verschil dus heb hem teruggehangen... Langer volhouden?

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 16:03

Ja even weghalen voor een zeg 3 weken. Je mag haar dan wel bv (te koop voor ons ook) Himalaya zout geven maar heel weinig. dus zeg een theelepel op je hand 1 x per dag of door het voer als ze dat krijgt.
Sommige paarden kunnen geen maat houden. ;)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 16:07

Je hebt al heel veel geprobeerd in eigenlijk korte tijd. Zoutblok inderdaad langere tijd weghalen en niet denken dat het allemaal heel snel gaat. De spijsvertering moet ook de tijd hebben om zich aan te passen. Daarnaast, ik heb een merrie die altijd omstreeks de hengstigheid een dag of twee aan de diarree is dus het kan ook nog een hormonale kwestie zijn.

Ploempje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-15 16:10

bigone schreef:
Je hebt al heel veel geprobeerd in eigenlijk korte tijd. Zoutblok inderdaad langere tijd weghalen en niet denken dat het allemaal heel snel gaat. De spijsvertering moet ook de tijd hebben om zich aan te passen. Daarnaast, ik heb een merrie die altijd omstreeks de hengstigheid een dag of twee aan de diarree is dus het kan ook nog een hormonale kwestie zijn.

Ja als je het zo samen ziet lijkt het heel veel, alles heb ik minstens een week geprobeerd buiten de zoutblok. Ik begrijp dat het tijd nodig...
Als ik deze wegneem moet ik dan niks ter vervanging geven?

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 16:11

Ik maakte mij laatst ook zorgen over mijn paard met meer vocht bij de ontlasting en vaker dan normaal.
Ik kon mij herinneren dat ze het vorig jaar in de herfst ook had.
Inclusief wat kramperigheid.
Nou blijkt dat ze in de paddock niet het water uit de drinkbakken drinkt maar het regenwater uit de plassen. Het zand in de paddock is zeezand, en zoutig. Zout water is laxerend en dat is bij mijn paard de reden.
Helaas weinig aan te doen bij ons. Ik zeg uiteraard niet dat het bij jou ook de reden kan zijn, maar het is een optie :+

Ploempje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-15 16:15

pipo schreef:
Ja even weghalen voor een zeg 3 weken. Je mag haar dan wel bv (te koop voor ons ook) Himalaya zout geven maar heel weinig. dus zeg een theelepel op je hand 1 x per dag of door het voer als ze dat krijgt.
Sommige paarden kunnen geen maat houden. ;)

Oh sorry, over gelezen, ik zal het zeker testen en ik weet je te vinden als ik een lading himalaya-zout nodig heb, nu heb ik nog in mijn kruidenkast staan, hihi!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 16:16

Ik lees even mee.
Ik heb een 3 jarige die ook heel snel hele slappe mest heeft. Regelmatig zand kuurtje, ontwormen, grof (graszaad)hooi (zomers paar uurtjes land, stro en graszaadhooi). Wel een zoutblok die ze volgens mij niet heel veel gebruikt (ze staan met z'n 6en, dus durf het niet met zekerheid te zeggen, ik zie haar er eigenlijk nooit bij staan).

Ploempje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-15 16:17

Dennis schreef:
Ik lees even mee.
Ik heb een 3 jarige die ook heel snel hele slappe mest heeft. Regelmatig zand kuurtje, ontwormen, grof (graszaad)hooi (zomers paar uurtjes land, stro en graszaadhooi). Wel een zoutblok die ze volgens mij niet heel veel gebruikt (ze staan met z'n 6en, dus durf het niet met zekerheid te zeggen, ik zie haar er eigenlijk nooit bij staan).

Blij dat ze niet alleen is, hoop dat we het samen vinden!

proudmama schreef:
Ik maakte mij laatst ook zorgen over mijn paard met meer vocht bij de ontlasting en vaker dan normaal.
Ik kon mij herinneren dat ze het vorig jaar in de herfst ook had.
Inclusief wat kramperigheid.
Nou blijkt dat ze in de paddock niet het water uit de drinkbakken drinkt maar het regenwater uit de plassen. Het zand in de paddock is zeezand, en zoutig. Zout water is laxerend en dat is bij mijn paard de reden.
Helaas weinig aan te doen bij ons. Ik zeg uiteraard niet dat het bij jou ook de reden kan zijn, maar het is een optie :+

Geen regenplassen hier :-) En kraantjeswater. Nu kan ik idd testen om te minderen met zout.

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 15:24

Het schijnt als je ze een poosje yakult geeft het ook wel weg wil gaan. Dit geeft een goede darmflora.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 16:04

Als dit paard al zo lang dit "probleem" heeft en het wel levendig en gezond is, heeft het dan wel een probleem? Of maak jij er een probleem van? Mijn paard is 11 en al 10 jaar bij mij, hij heeft eigenlijk bijna altijd net iets te dunne mest. In de herfst wordt het erger, in de winter is het iritant voor mij en in de lente gaat het weer beter. Hij heeft meerdere onderzoeken en tests gehad waar niks bijzonders uit kwam. Blijkbaar hoort dit bij mijn beest. Hij doet het goed dus ik ga hem niet langer vermoeien met onderzoeken, pillen, supplementen en alweer ander eten.
Misschien moet jij dat ook eens overwegen, zoals je het nu beschreven hebt lijkt het me meer jouw probleem dan dat van je beest.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 16:12

Wat mrie zegt vind ik eigenlijk ook wel.

Tinker die ik verzorg heeft het ook, ook al alles geprobeerd.
Wat wel lijkt te helpen is regelmatig gekookt lijnzaad te geven, dan is de mest wat vaster.
Maar ik laat het verder zo, en ik mag niet vergelijken,maar wij mensen hebben het ook niet allemaal hetzelfde en functioneren daar ook allemaal prima onder :)

Kwam nog wel weer tegen op internet dat het ook kan komen door beschadiging van de maag/ darmen door een maagzweer.
Dat zou je dan nog kunnen bekijken of dat een mogelijkheid is :j

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 16:25

Niet om jou aan te vallen hoor, maar hoe kan een darmflora van een planteneter baat hebben bij een middeltje wat voor alleseters ontwikkeld is. Ik kan me niet voorstellen dat het overal goed voor is namelijk. Ik ben darm/ dunne/ inmiddels stomapatient en heb absoluut geen baat bij welke kant op draaiende zooi dan ook. Ik denk dat de meeste gewoon moeten afstappen van de kant en klare voeders die er zijn. want lees eens wat er in zit, sojaschillen en ander afval. Als je internet moet geloven en allerlei boekjes en leveranciers moet een paard bijgevoerd worden. Probeer het eens met gewoon granen of voederbiet als het idd moet. Vroeger waren dit soort producten er ook niet en was er ook niet zoveel problemen met onze lieve knollies. Ben een beetje van mening dat we te goed willen zijn. Neem onze eigen dingen. broodverbeteraars.. sausjes voor macaroni of hachee.. allemaal suikers
, zouten en andere zooi. een keer is niet erg, maar overal zitten toevoegingen in tegenwoordig. Kan nooit goed zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 16:34

mrie schreef:
Als dit paard al zo lang dit "probleem" heeft en het wel levendig en gezond is, heeft het dan wel een probleem? Of maak jij er een probleem van? Mijn paard is 11 en al 10 jaar bij mij, hij heeft eigenlijk bijna altijd net iets te dunne mest. In de herfst wordt het erger, in de winter is het iritant voor mij en in de lente gaat het weer beter. Hij heeft meerdere onderzoeken en tests gehad waar niks bijzonders uit kwam. Blijkbaar hoort dit bij mijn beest. Hij doet het goed dus ik ga hem niet langer vermoeien met onderzoeken, pillen, supplementen en alweer ander eten.
Misschien moet jij dat ook eens overwegen, zoals je het nu beschreven hebt lijkt het me meer jouw probleem dan dat van je beest.

Ik heb hier exact hetzelfde met mijn ruin. Ik doe er eerlijk gezegd ook helemaal niets meer aan. Kijk goed naar hem, maar zolang hij vrolijk is, goed eet en drinkt, maak ik er geen probleem van.

Oh en hij krijgt niets anders dan goed, droog, onbeperkt grof hooi in de winter en 1 handje Metazoa per dag. Ennuh hij ziet er goed gevuld uit ;) . In het voorjaar en zomer schakel ik langzaam over naar 24/7 gras en 1 handje Metazoa.

Heb verder trouwens alle supplementen, darmverbeteraars, pre en probiotica's gegeven die er maar te vinden zijn, maar niets hielp.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 16:00

Had jouw merrietje geen gebitsprobleem? Of is dit heel miniem?

Ooit hebben wij hier een jaarlingetje gehad met een overbeet en ik herinner mij dat ze altijd wat slappere mest had,waarschijnlijk omdat haar voedsel zo niet gekauwd werd zoals het eigenlijk moest.

Het hoeft verder geen probleem te zijn als ze genoeg vitamines etc opneemt,moest dat het geval niet zijn zou je het aan haar verdere conditie wel gaan merken ook.