Hengsten voor mijn 3 Kwpn fokmerries

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Stalhanzehof

Hengsten voor mijn 3 Kwpn fokmerries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-15 14:14

Ik heb sinds kort 3 KWPN fokmerrie's. Ik heb alleen ervaring met het fokken van welshpony's.

Hierbij is dus mijn vraag of iemand tips heeft voor de keuze van hengsten voor volgend dekseizoen.

Dit zijn mijn fokmerries

Een 12 jarige merrie uit de vottie stam Ro-Lex X Junior STV

Een 17 jarige merrie uit de Bryolieta stam FLEMMINGH X Ulrich

Een 20 jarige Elite merrie Balzflug X Aktion

Wie weet er voor elke merrie een geschikte hengst, zodat ik de perfecte combinaties kan maken?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 15:22

Ehh, standfoto's?
Verbeterpunten? :+ Wat wil je behouden?

Op deze manier is er natuurlijk geen zinnig advies te geven ;)

Bollebuik

Re: Hengsten voor mijn 3 Kwpn fokmerries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 15:23

wat hierboven gezegd wordt is misschien wel handig

Stalhanzehof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-15 15:30

Heb op dit moment alleen standfoto mijn 12 jarige merrie Wavottie Afbeelding

Stalhanzehof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-15 15:36

Vond deze foto van onze merrie Rialta C op internet geen goede standfoto helaas.
Eerste foto is Rialita C zelf
2e is veulen van Johnson uit deze merrie
3e is dochter uit deze merrie uit Charmeur

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 15:47

wat leuk een rol-lex, heeft de jouwe ook zo'n fantastisch karakter?
Hoe zijn de oscars uit haar geworden?

Stalhanzehof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-15 15:53

fokfanaat schreef:
wat leuk een rol-lex, heeft de jouwe ook zo'n fantastisch karakter?
Hoe zijn de oscars uit haar geworden?

haar karakter vind ik zelf niet heel fijn, ze komt
vaak gespannen over en is heel kijkerig. We hebben haar nu 1.5 maand dus we weten niet precies of het komt door haar nieuwe huisje of dat het echt het karakter van haar is.

Over de nakomelingen van haar kan ik weinig vertellen. Haar zoon uit Oscar is een vos met een mooi koppie, meer heb ik daar helaas niet van gezien.
Jou merrie van Ro-Lex is wel supermooi moet ik zeggen

Stalhanzehof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-15 16:23

Hier ook een foto van onze Elite merrie Miranta. Blazflug X Aktion. Wat zouden jullie daar voor een hengst op zetten?Afbeelding

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 22:20

Grappig, Miranta ken ik.
Goede merrie, wel extreem sensibel. Op zich fijn, maar als jong paard ging het over het randje.
Ze heeft in combi met Flemmingh twee nakomelingen gegeven waarvan de knieën op slot sloegen. De Jazz kon mega lopen, maar was als jong paard moeilijk.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 22:39

Bij zo'n oude merrie zou ik ook vooral kijken naareen. Goede afspraak met een hh, no cure no pay, en een hengst die goed bevrucht.

Heeft ze dit jaar nog een veulen gehad?

Stalhanzehof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-15 22:58

Aimee schreef:
Grappig, Miranta ken ik.
Goede merrie, wel extreem sensibel. Op zich fijn, maar als jong paard ging het over het randje.
Ze heeft in combi met Flemmingh twee nakomelingen gegeven waarvan de knieën op slot sloegen. De Jazz kon mega lopen, maar was als jong paard moeilijk.

Ik heb inderdaad gehoord dat de nakomelingen van Flemming geen succes waren! Heb wel gehoord over een nakomeling van Vivaldi die nu M dressuur loopt heb ik goede berichten over gehoord. Ze is nu als een oudje zeer makkelijk en rustig gelukkig;) denk je dat Dark pleasure een goede match zou vormen?

Stalhanzehof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-15 23:01

fokfanaat schreef:
Bij zo'n oude merrie zou ik ook vooral kijken naareen. Goede afspraak met een hh, no cure no pay, en een hengst die goed bevrucht.

Heeft ze dit jaar nog een veulen gehad?

Zeker een goed advies. Ze heeft dit jaar een veulen gehad van de NRPS hengst MCjonnas een mooi palomino merrieveulen die wij hebben aangekocht samen met de merrie. Vind het zelf wel zonde om er een NRPS hengst op te zetten. Vind Mitanta een mooie merrie en zou graag als laatste veulen de beste combinatie willen zoeken.

Afbeelding
Het veulen van dit jaar

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 06:38

Kan het kloppen dat ik de Rolex merrie (Wavottie) te koop heb zien staan?

Stalhanzehof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-15 09:59

Cayenne schreef:
Kan het kloppen dat ik de Rolex merrie (Wavottie) te koop heb zien staan?

We hebben de merrie inderdaad te koop staan. Misschien dat ze voor de winter nog weg gaat, gebeurd dit niet houden we haar sowieso een jaar aan totdat we een veulen uit haar hebben gefokt.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 14:16

Geen tip voor een hengst, maar wel voor de foto's.
Je kunt nog een beetje zien dat je in de Welshjes hebt gezeten ;) de foto van Wavottie is voor een KWPN ook geen goede standfoto (ze staat nu vierkant, achterhand er onderuit en de hals naar voren gestrekt)
Als je van de merries standfoto's gaat maken: stel ze op in de zogenaamde 'open' stand, dus niet vierkant en laat ze op eigen benen staan met de hals in een natuurlijke positie.
Zo'n beetje zoals hier: [EHK] Regels en richtlijnen [EHK] Exterieur en Hengstenkeuze

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 14:30

Stalhanzehof schreef:
Ik heb inderdaad gehoord dat de nakomelingen van Flemming geen succes waren! Heb wel gehoord over een nakomeling van Vivaldi die nu M dressuur loopt heb ik goede berichten over gehoord. Ze is nu als een oudje zeer makkelijk en rustig gelukkig;) denk je dat Dark pleasure een goede match zou vormen?

Het is een kwalitatief echt goede merrie. Een bloedmerrie.
Met de juiste hengst kun je er waarschijnlijk nog een leuke nakomeling uit fokken.
Maar tot nu toe zijn de combinaties niet heel fantastisch uitgepakt.
Ik zou om die reden alles met Flemmingh en Jazz bloed laten staan en het over een hele andere boeg gooien.

Stalhanzehof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-15 15:16

Nicole288 schreef:
Geen tip voor een hengst, maar wel voor de foto's.
Je kunt nog een beetje zien dat je in de Welshjes hebt gezeten ;) de foto van Wavottie is voor een KWPN ook geen goede standfoto (ze staat nu vierkant, achterhand er onderuit en de hals naar voren gestrekt)
Als je van de merries standfoto's gaat maken: stel ze op in de zogenaamde 'open' stand, dus niet vierkant en laat ze op eigen benen staan met de hals in een natuurlijke positie.
Zo'n beetje zoals hier: [EHK] Regels en richtlijnen [EHK] Exterieur en Hengstenkeuze

Bedankt voor de tip! Daar gaan we zeker wat mee doen;)

Stalhanzehof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-15 15:21

Aimee schreef:
Stalhanzehof schreef:

Het is een kwalitatief echt goede merrie. Een bloedmerrie.
Met de juiste hengst kun je er waarschijnlijk nog een leuke nakomeling uit fokken.
Maar tot nu toe zijn de combinaties niet heel fantastisch uitgepakt.
Ik zou om die reden alles met Flemmingh en Jazz bloed laten staan en het over een hele andere boeg gooien.

En wat voor type hengst denk jij dan aan?;) Wil graag wel een sprekender koppie fokken

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 16:28

Mag je lekker zelf invullen :)
Een mooiere kop lijkt mij in ieder geval het minste van belang. Op een mooi hoofd kun je niet rijden.

Stalhanzehof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-15 18:49

Aimee schreef:
Een mooiere kop lijkt mij in ieder geval het minste van belang. Op een mooi hoofd kun je niet rijden.

Daar zit zeker wat in. Maar vind een groot oog en een niet te lang hoofd, zeker een toegevoegde waarde in mijn ideaalbeeld;)

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 19:12

Aimee schreef:

Haha ha _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Ik zou als ik jou was even de tijd nemen om goede foto s en evt een bewegingsfilmpje te maken van de merries Duidelijke info over wat je wilt verbeteren aan de merries en wat de goede punten zijn En hier dan later voor iedere merrie afzonderlijk een nieuw topic openen Is nu erg verwarrend allemaal

( Zet hier dan ook de info in die je al eerder hebt gehad in het topic over het weg blijven van Flemmingh en Jazz bloed)

Vind zelf een goede foto van de voorkant ook altijd wel prettig om te beoordelen kan je goed zien hoe die op zijn benen staat

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 10:45

Stalhanzehof schreef:
Daar zit zeker wat in. Maar vind een groot oog en een niet te lang hoofd, zeker een toegevoegde waarde in mijn ideaalbeeld;)

Ja, het ideaalbeeld.... denk je dat je dat hier direct uit gaat fokken?
Bovendien, heeft dat prioriteit bij deze merrie?
Ze was als jonger paard gewoon ronduit levensgevaarlijk om te rijden.
Extreem veel kwaliteit, maar niemand heeft het eruit kunnen halen en er hebben écht niet de minste ruiters opgezeten. Sterker nog, zelfs een ruiter die als een van de beste van ons land wordt gezien.
De nakomelingen die ik als jong paard heb meegemaakt, waren niet veel makkelijker.
Dus om nou je prioriteit bij een mooie kop te leggen, is gewoon niet serieus te nemen.
Zie er eerst maar eens een nakomeling uit te fokken die dezelfde bewegingskwaliteit heeft en tegelijkertijd wèl rijdbaar is. Dan heb je best kans dat je een potentiële topper fokt en als dat lukt, maar die kop echt geen reet uit.

Naar mijn mening heeft Ria Hekkert in de Paardenkrant een paar mooie opties gegeven als het om 'ander' bloed gaat.

Stalhanzehof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-15 13:05

Aimee schreef:
Stalhanzehof schreef:

Ja, het ideaalbeeld.... denk je dat je dat hier direct uit gaat fokken?
Bovendien, heeft dat prioriteit bij deze merrie?
Ze was als jonger paard gewoon ronduit levensgevaarlijk om te rijden.
Extreem veel kwaliteit, maar niemand heeft het eruit kunnen halen en er hebben écht niet de minste ruiters opgezeten. Sterker nog, zelfs een ruiter die als een van de beste van ons land wordt gezien.
De nakomelingen die ik als jong paard heb meegemaakt, waren niet veel makkelijker.
Dus om nou je prioriteit bij een mooie kop te leggen, is gewoon niet serieus te nemen.
Zie er eerst maar eens een nakomeling uit te fokken die dezelfde bewegingskwaliteit heeft en tegelijkertijd wèl rijdbaar is. Dan heb je best kans dat je een potentiële topper fokt en als dat lukt, maar die kop echt geen reet uit.

Naar mijn mening heeft Ria Hekkert in de Paardenkrant een paar mooie opties gegeven als het om 'ander' bloed gaat.

Ik ben duidelijk niet goed op de hoogte gebracht van deze merrie, zoals ik het begrijp moet ik bij de merrie dus vooral op karakter fokken. Dat heeft de eerste prioriteit dus? Vind het fijn dat je dit allemaal weet over Miranta aangezien ik gewoon een oude Elite merrie heb overgekocht waar ik dus deze informatie niet van heb verkregen.

Ik merk dat ik nog veel moet leren. Welsh-pony's fokken ben ik als een vis in het water. Maar dit is weer een hele andere tak.

Bedankt voor je reactie.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 13:17

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 13:20

Je kijkt inderdaad nog met een pony oog: Mooie koppies!!! Bij dressuurpaarden gaat het om beweging en natuurlijk is een mooi koppie meegenomen maar dat staat in geen verhouding tot het bewegen.
Kijk eens richting een aantal Duitse hengsten, verdiep je in karakters ervan enz. Ik heb ervaring met een aantal nakomelingen van Fidertanz, allemaal in no time zadel mak en fantastische karakters. Ik heb vaak de indruk dat de Duitsers veel meer op rittigkeit selecteren dan op langs het hoofd slaande benen ala Totilas bvb.