Enten bij fokkers wel of niet

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lil_shorty

Enten bij fokkers wel of niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-15 09:51

Ik vroeg me wat af
Ik ken enkele fokkers die de pony's niet enten of niet meer enten .
Nu ben ik benieuwd wie wel of niet ent.
En dan bedoel ik de mensen met 5 paarden of meer .
En zo ja waarom wel of waarom niet

Anoniem

Re: Enten bij fokkers wel of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 09:54

Als ze niet van huis komen naar wedstrijden of keuringen snap ik best dat ze niet enten, is maar de vraag of dat wel zo goed is jaar in jaar uit
Ik heb alles geënt omdat mijn paarden/pony's naar de rijvereniging gaan, naar keuringen etc dus dan is het ook verplicht

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 11:21

Ik ent ook omdat sommige van mijn paarden toch regelmatig op verplaatsing gaan en er ook wel eens aan keuringen wordt deelgenomen. Dus enten tegen griep, tetanus en rhino is dan wel nuttig.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 12:03

Er zijn paarden die ernstig ziek worden van de entingen. Niet eens zozeer van de werkzame stof maar van de begeleidings-vloeistof. Paarden worden er dikwijls wat atactisch van, sommigen blijvend.
Daarnaast is het gewoon duur om te laten doen. Ik kan me best wel voorstellen dat eigenaren er daarom van af zien. Zeker wanneer je een gesloten populatie aan huis hebt en er nooit eentje 'van het erf af' gaat. Voor deelname aan keuringen of wedstrijden is het trouwens verplicht je dier volledig ge-ent te hebben.

Ik ent wel, maar zo minimaal mogelijk. Eens per jaar.
Zie nu dat ik er 'maar 3' heb en wellicht geen antwoord had mogen geven in dit topic :D

Lil_shorty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-15 12:29

Haha ik twijfel wat ik moet doen .
enten of niet enten heb altijd wel geeent maar goor veel dt mensen nu niet meer enten .
dus vandaar me vraag ik zit er aan ge denken omdat ook niet meer te doen .

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 13:03

Ik heb jaren veel gedoe met enten gehad. Heftige koorts, hoefbevangen, dikke zere halzen.

Ik ent jeugd vaak pas als ze 3 worden (of de hengstjes als ze gecastreerd worden ivm tetanus, dan ook meteen influenza er maar bij). Daarna jaarlijks met de groep mee.
Merries lopen meestal ook in de sport dus moeten daar voor geent worden. Ik heb nog 2 oudjes staan die wat vatbaarder zijn dus toch maar weer laten enten.

Inmiddels geen jeugd meer op stal, dus alles is nu geeent.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 13:23

Nog maar 1 keer meegemaakt dat er eentje koorts kreeg van de enting. Eentje eens met een stijve hals omdat ze de spieren gigantisch aanspande toen de prik kwam voor de rest nog geen problemen ondervonden. Momenteel heb ik er 5 en ik ent ook maar 1x per jaar voorlopig meer. Geen drachtige merries voor het moment.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 13:25

Ik ken er ook, jaarlijks enten is zeker niet nodig. Maar enten op zichzelf wel. Ken paarden die van een hoefzweer zijn overleden omdat ze niet tegen tetanus geënt waren.

Lil_shorty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-15 13:30

Maar hoe vaak enten is dan nodig ?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 13:32

Hier voor de sport ieder jaar. Gewoon de hele groep tegelijk.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 14:31

Lil_shorty schreef:
Maar hoe vaak enten is dan nodig ?

Dat ligt aan de titerwaardes, momenteel is het geloof ik duurder om titerbepaling te doen dan te enten vandaar dat men maar gewoon ent. Ik heb ooit van iemand gehoord dat dat heel erg kan verschillen tot wel 10 jaar dat 1 enting kan werken. (Of dit precies klopt weet ik niet).

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 14:41

Dat zal wel voor de tetanus injectie zijn. Griep moet toch echt elk jaar evenals Rhino. Maar griep en tetanus is vaak een en dezelfde spuit.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 14:48

De 2 heren worden wel elk jaar geent, omdat ik ze mee neem op cursus en het moet. De dame wordt eens in de 3 jaar geen t om de tetanus op peil te houden, meer vind ik niet nodig.

De "griep" prik vind ik persoonlijk niet nodig, alleen voor risico groepen, net als bij mensen. Vind het ook veelste onbetrouwbaar, er zijn teveel stammen en het is te veranderlijk, de enting is alles behalve een garantie. Wat dan ook wel bleek, want 1 van de heren heeft net een heel mild griepje gehad, de dame heeft nergens last van.

Rhino ga ik ook niet voor enten, misschien dat ik dat wel zou overwegen als er een enting was voor de neurologische vorm.
Laatst bijgewerkt door Bowen op 05-11-15 15:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Lil_shorty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-15 14:51

Dus inpribcipe 1x in d'r 3 jaar voldoende ?
En een veulen ? Van acht maand ? Wel of juist niet

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 15:02

Tja als je fokt kan je er niet vanuit om te enten tegen rhino. Anders zou ik het ook niet doen.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 15:47

Als ik zou fokken zou het waarschijnlijk ook wel anders zijn, dan zit je met risicogroepen. Griep bij een volwassen, gezond paard is andere koek dan griep bij een kwetsbaar jong, of gevaar van ziekte voor de moeder en ongeboren vrucht en dat soort zaken. Je moet altijd afwegen of het risico van de betreffende ziekte groot is en vooral wat voor gevolgen het kan hebben.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 15:52

Tegen Rhino enten heeft ook alleen maar nut als je alle paarden tegelijk doet.

Als ik een paar bij een fokker zou kopen zou ik het trouwens wel erg waarderen als het paard normaal geënt is :o

Ik moet vanwege wedstrijden mijn paard zelfs 2 keer per jaar enten.

En ik ent ook 1 x per jaar tegen West Nijl.