Rijden weer oppakken met nieuwe shet!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

havingfun

Rijden weer oppakken met nieuwe shet!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-15 09:07

Hoi allemaal,

Ik heb vorige week een shetje aangeschaft voor mij dochter (zij is pas 3,5 dus zal er voorlopig niet meer mee doen dan poetsen en wandelen) maar mijn vriendin haar dochter is 7 en wilt er ook op gaan rijden.

De pony is 1,5 jaar niet bereden geweest en moet het nu weer op gaan pakken. Ze is echt te dik dus moet ook evht lekker werken.
Voorlopig heb ik (in de 5 dagen dat ze bij ons is) haar rustig leren kennen, gelongeerd en een beetje opgejaagd in de bak en vooral lekker mee getut en gewandeld.

Nu vraag ik me een paar dingen af, ik wil een zadel aanschaffen en heb online het zadel shetty (15 inch) gezien.
Heb heel veel zadels langs zien komen maar deze blijft mijn aandacht trekken. Hebben jullie hier ervaring mee? En die 15 inch wil ik denk ik wel en niet per se een mini zadeltje omdat mijn kleine meid er nog maar af en toe op zal stappen om de pony aan de hand met mij uit te stappen ofzo.

Ook heeft ze lang geen bit ingehad, begin ik gewoon met een watertrens?

Ik ga haar uiteraard eerst weer rustig laten wennen aan het zadel en bit dmv wandelen en longeren ermee voordat ik er iemand op 'zet'...

Ik hoor graag hoe jullie dit traject in zouden gaan. Ook heb ik een volwassen vriendin die echt heel klein en licht is misschien kan zij beginnen met rijden? Zij is max 1.50 en weegt nog geen 50 kilo. Pony is 1.00m hoog.

PS dochter had geen cap op maar we hadden haar en pony met zijn 2en vast en stond stil. hebben niet gelopen hoor :D

Afbeelding
Afbeelding

Maaikevdk

Re: Rijden weer oppakken met nieuwe shet!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 09:12

Als ik jou was zou ik veel grondwerk gaan doen, dat ze eerst vanaf de grond goed 'dressuurmatig' opgeleid is, zodat je dochter er daarna veel plezier van kan hebben. Een beetje de NH of Klassieke Dressuur richting.
Zadels weet ik niet veel van dus daar kan ik je niet mee helpen.
Bij die volwassene zal het erom gaan of het past of niet. Mijn voorkeur zou er niet naar uit gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 09:31

Wandelen en longeren lijkt me al prima om te beginnen. Dressuurmatig werk komt wel als het kindje zelf aan dressuurles toe is of bij een grotere pony. Je koopt zo'n pretshet om je kind vertrouwen te leren en dat kan prima met een rondje wandelen zonder zadel en poetsen. De rest komt wel.

Ik zou niet te moeilijk doen en gewoon veel plezier met de pony maken. Misschien vind ze fietsen ook wel leuk, dit bouw je ook op, niet in 1 x te lang over straat maar elke keer 5 minuten uitbreiden. En de pony krijgt er niks van als er af en toe zo'n gup van 3 op zit, daar hoef je niet speciaal voor te trainen, ze groeien er samen wel in.

Ik ben niet zo kapot van die zadeltjes op de foto, lijken me niet prettig voor de pony. Ik heb destijds voor mijn shet een leren ponyzadel pas laten maken, kostte wel wat maar daar rijden we nu al 10 jaar mee, past goed, schuift niet. Sinds 2 jaar heb ik 2 barefoot bellis zadeltjes, die liggen ook super en kinderen zitten er fijn op. Die heb ik 2e hands gekocht.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 09:36

ik zou er niet zomaar een zadel opgooien. Een groot paard heeft recht op een goed aangemeten zadel, waarom deze pony dan niet?
Een volwassenen op een shet zou ik nooit doen :/ zelfs 1.50 is daar toch te groot voor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 09:38

Dat kan best op een shet van 1.00 cm, 1.50 is net zo groot als een kind van pak um beet 9

Ik denk alleen niet dat het nodig is in dit geval, als de pony al beleerd is.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 09:42

1.50 op 1.00 is erg groot, Daarnaast heeft de pony overgewicht dus kan dat echt niet aan.
En 15" is voor zo'n kleine pony vaak echt groot, denk eerder aan 12". Mijn pony van 93 cm is een10" al te groot namelijk.

Juist voor jou dochter van 3,5 is een shet leuk! Ze groeien er verschrikkelijk vlug vanaf, een kindje van 7 is vaak al echt aan de bovengrens voor de gemiddelde shet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 09:44

Wat leuk, TS. Veel plezier met je leuke Shetlander. Zelf zou ik er echter niet op gaan rijden.

Die zadeltjes in de link ben ik niet zo'n fan van. Welke wel fijn zijn, zijn de kinderzadeltjes van Barefoot met eventueel een staartriem eraan. Zien er ook nog eens leuk uit voor je kleine meid. :) Fouganza verkoopt ook zadels die je kunt combineren met een hoofdstel die ook bij hen te koop is. Die maak je vast dmv een kliksysteem en heb je geen lastige gespen. Die zou ze dan zelf ook vast kunnen maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 09:45

Ik denk dat 15 inch misschien wel wat te groot gaat zijn voor je pony, zou eerder voor een 12 inch kiezen. 50 kilo is imo ook te zwaar voor een shet van 100 cm stokmaat, niet aan te raden dus. Grote kans dat als je het wel doet de pony juist brutaal gedrag gaat vertonen omdat hij last heeft van dat gewicht op zn rug, en dat wil je ook niet natuurlijk..
Gewoon eerst met dubbele longe het stuur en de rem weer bevestigen, dan verwacht ik geen problemen met de 7-jarige. Eventueel (ik weet niet hoe goed haar rijkunsten zijn) dat je eerst nog met haar meeloopt, en dan steeds iets meer afstand neemt tot waar het goed gaat. Of aan de enkele longe beginnen.

Zadeltje uit je link vind ik geen aanrader, wat ik je wel aan kan raden is de wintec voor kids, 12 inch en kost nieuw c.a. 130 euro dat ik er toen voor heb betaald.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-11-15 09:50, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 09:45

Hier rijden ze afhankelijk van de lengte met gemak tot 10 jaar op een shet en 1 bijrijdster heeft er zelfs tot ze 14 was op gereden omdat ze niet zo groot/zwaar was. Ik heb een perfect passende 15 inch op mijn shet van 100 cm liggen

havingfun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-15 10:12

Afbeelding
Ok dan komt dit pfiff zadel misschien iets meer in de buurt? Leer en ziet er over het algemeen zachter uit. En die wintec is inderdaad ook een goede optie. Ik laat die andere wel varen, wil toch iets comfortabels voor onze Pebbles.
Ga het zadel wel heel goed passen en meten, want denk toch dat een 12 inch te klein is voor het kontje van mijn bijrijder?

Super leuk al die reacties, thanks! Ik ben een aantal jaar uit de paarden geweest dus merk wel dat ik iets onzeker begin te worden :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 10:21

Bij mijn passen kindjes tot c.a. 9 jaar in de 12 inch (uiteraard niet allemaal op de shet, maar wel op de wintec). Tegen de tijd dat ze daar niet meer inpassen passen ze denk ik ook niet meer op de pony.
Zo'n leren boomzadel is ook een stuk zwaarder, en minder flexibel dan bijv een wintec zadeltje. Mocht de pony (door het gras) dikker worden past het vaak al snel niet meer lekker. Ook door het gewicht heeft het niet mijn voorkeur.

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 10:23

Ik zou kijken voor een wintec 15" zadel met verwisselbare boom en een zadelmaker laten komen om hem aan te meten. Zéker als je erover denkt om een kleine volwassene erop te zetten. De drukverdeling is bij het eerste zadel niet goed genoeg.

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 10:34

Wacht met kopen van een zadel tot de pony is afgevallen want anders past het zadel niet meer.
Doe er bv eerst een pannekoekzadeltje van vilt of een sjabrak met singeltje op, kindje leert er goed van zitten mee is mijn ervaring. Zelf heb ik een zadel type mickey van 15 inch met extra brede boom op een shet van 97 cm gehad. Later was de pony in sport conditie en paste deze het zadel niet meer (te wijdt).
Maar goed opletten of het zadel niet te lang is en goed past dit voorkomt dat de pony niet wil werken of verzet gaat tonen, en dit wil je niet om jou kindje plezier in het rijden en pony te laten hebben.

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 10:39

marga1 schreef:
Later was de pony in sport conditie en paste deze het zadel niet meer (te wijdt).
.

Daarom een zadel met verwisselbare boom, dan kun je voor het grote deel wel aanpassen. UIteraard dan ook weer een zadelmaker laten komen die de vulling van het zadel hierop kan aanpassen, want alleen een andere boom is dan vaak niet genoeg.

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 11:10

Helaas kan ik de foto's niet bekijken, komt doordat ik op mijn werk zit, ik kan je shet dus niet beoordelen of beoordelen of je vriendin er wel of niet op zou kunnen naar mijn idee.
Ik zou eerst lekker veel met de pony doen zoals grondwerk, longeren, naast de fiets mee etc, dan krijg je een band met het dier en kun je goed beoordelen wat voor soort pony het is.
Daarnaast onder jou begeleiding je dochtertje erbij en erop.

Onderstaand een foto van mijn shet van 95 cm, mijn dochtertje van bijna 8 rijdt erop, ze is 1.34 cm lang en weegt bijna 25 kg.
Het zadeltje wat erop ligt is een Wintec kids 12,5 inch, dit is een heel fijn zadeltje wat goed ligt en waarin de kinderen gelijk een goede houding aannemen.
Ik heb onlangs een 15 inch erop gelegd maar dat was echt veel te groot.
Onze shet was 2 toen we haar kregen, mijn dochtertje was toen 3.

In het begin was het veel tutten en er soms even opzitten, toen mijn dochtertje 5 was heb ik haar op les gedaan in de manege op gewoon een manege pony om op een braaf beestje het rijden te leren.
Nu na ruim 2 jaar kan ze goed rijden en is ze bij machte om ook op haar eigen shet te rijden en gaat ze vanaf volgende week met haar voor het eerst naar de ponyclub.
Daarnaast heb ik de shet sinds kort voor een tweewieler lopen.

Afbeelding