[WN] Hulp met deze Paint stamboom? In Frankrijk gefokt!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Hulp met deze Paint stamboom? In Frankrijk gefokt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 10:37

Hallo!

Kan iemand mij helpen met het uitpluizen van de stamboom van dit paard?
http://www.allbreedpedigree.com/misty+sugar+hawk

Ze heeft wat grote namen 3 generaties verder zitten... Smoke N Midnite Hawk, Hollywood Jac 86, De Sandman (zoon van Colonel Freckles), kleinzoon van Peppy San Badger, kleindochter van Smart Chic Olena. Allemaal mooie namen, maar vrij ver in de stamboom. Over de ouders en grootouders kan ik niets vinden, deels ook omdat ze in Frankrijk gefokt is (Enbraye Farm) en ik geen Frans kan. De verkoper vertelde dat de vader (nog) niet geshowd wordt en dat de moeder alleen een beetje baby's staat te maken in de wei.
Aangezien ik toch wel ambitie heb om te gaan showen in de reining, cutting en working cowhorse zou ik graag jullie kennis en mening hierover horen. De lijnen zitten er immers wel in en dat de ouders (nog) niet geshowd zijn zegt niet dat ze geen talent hebben. Ik hoef overigens niet in de top te komen met showen, maar wil wel een beetje leuk meekomen. De verkoper zegt zelf dat dit veulen aanleg lijkt te hebben voor reining en voor haar kleinschalige fokkerij (recreatie westernpaarden) teveel bloed heeft. Vandaar dat ze te koop staat. Vind haar zelf iig wel goed gebouwd voor een reiningpaard :)

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 11:12

Das die smoky grullo overo he? Ik vind het ook een leuk merrietje.
Niet veel bekende namen dichtbij idd, maar zeker voor haar kleur nog wel een leuk papier.

Ik vind dat je pas echt ziet dat ze aanleg hebben als ze aan hun training beginnen en hoe vlot ze dan alles oppakken.

Elk veulen maakt al wel eens een stopje of rollback in de wei, ik vind eigenlijk niet dat je daar veel van kan zeggen, das gewoon een verkoopspraatje lijkt me.

Ik denk dat het wel een leuk paardje kan zijn voor je doel, het rijden/showen is uiteindelijk altijd nog afwachten tot je er op zit he :)

Anoniem

Re: Hulp met deze Paint stamboom? In Frankrijk gefokt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 11:30

Ja klopt, smokey grullo overo jaarling :)
Ik snap dat het met een veulen altijd afwachten is tot je erop zit, maar je kan daarvoor toch wel al een redelijke schatting maken? Een goed papier, karakter, bouw etc zijn toch wel factoren die een rol spelen natuurlijk. Het geeft geen garantie als die dingen allemaal mee zitten, maar maken de kans dat het veulen echt wat is wel groter natuurlijk.

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 16:36

Ja de kans is misschien wat groter, maar toch blijft het altijd een gok :)
Bv de volle broer van wereldkampioen SOTW is nooit in het wedstrijdcircuit geraakt omdat het gewoon niet lukte..
Ik denk dat ook vooral de handen waarin een paard terecht komt heel veel doen. Zowel eigenaar als de trainer waar het terecht komt.
Daarom denk ik dat als jij echt die ambitie hebt en er voor wil gaan en dan die kosten + werk wil insteken dat het zeker een paardje kan zijn dat voor je doel past. Misschien idd geen topper maar toch zeker iets waar je leuk mee kan meedoen. :)

Ik zou nog wel een beetje afbieden want ik vind ze toch nog net iets te duur en aangezien ze nog steeds niet verkocht is denk ik dat de meeste mensen die mening delen. Anders was ze zeker al verkocht geweest denk ik, ze wordt toch vrij uitgebreid geadverteerd.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 16:58

Combinatie reining, cutting, working cow op showniveau is niet echt realistisch mi.

Je hebt een cutter met de basis reining. Of je hebt een reiningpaard die ook wel leuk op de koeien beweegt. Maar verder gaat het niet. Hangt dan ook nog heel erg af van met welke trainer je in zee wil gaan. De ene rijdt het paard (reining)broke voordat ie op de koeien gaat en de andere volgt een heel andere weg.
Als er echt cuttingbloed in het paard zat in combi met die kleur, dan had je wel een heel andere prijs.

Ik vind het zonde om zoveel geld extra te betalen voor het kleurtje. Als je datzelfde geld geeft aan een standaardkleurtje, dan heb je een veel mooier papier. Dit papier vind ik niet spectaculair. Veel van die overoverovergrootouders zitten in 80% van de paarden wel ergens in de voorouders.
Verder ook eens met Tinne, dat je nooit weet wat het gaat geven.
Over bouw valt nog niet veel te zeggen als ze in groei zijn en op een papier kan je niet rijden.

Maar dat is altijd zo bij aankoop van een veulen. Je moet uiteindelijk je eigen gevoel volgen en afwachten wat training doet met je paard.

Als je trouwens een adres hebt van een working cow trainer dan hoor ik dat graag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 18:09

Het hoeft ook niet persé op showniveau. Punt is dat ik zowel het werken met koeien als de reining erg leuk vind om te doen, helemaal met een paard dat hier aanleg voor heeft. Hoeverre ik ook echt wil gaan showen weet ik nog niet, misschien wil ik fanatiek gaan showen, misschien pak ik af en toe eens een showtje voor de fun mee en misschien blijf ik gewoon recreatief reining rijden en pak ik af en toe een koeien clinic mee. Wat ik wel zeker weet is dat ik in deze hoek wil blijven en ik een paard met aanleg ervoor wel echt leuker vind om te rijden. Ik hoef echt niet in de top mee te rijden, maar een beetje leuk mee komen is wel fijn.

Overigens ben ik het er wel mee eens dat er teveel voor gevraagd wordt. Apart kleurtje is leuk, ik vind het ook zeker een meerwaarde hebben maar kwaliteit is minstens zo belangrijk. En ik denk dat er bij dit paard meer op kleur dan op kwaliteit is gefokt. Denk dan ook dat ik nog maar even verder ga kijken, wil eigenlijk toch wel wat meer bewezen lijnen dichterbij hebben. Ben eigenlijk ook niet echt opzoek, maar deze kwam gewoon voorbij en vond het toch wel een heel leuk ding :)

Gisela

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 19:30

Reiners horen van nature juist iets luier in aanleg te zijn. Zoiets als "teveel bloed" is voor de reining ook niet echt gunstig. Vader en moeder dus niks gedaan en de rest zit wel echt ver weg in de stamboom. Ik vind het een behoorlijke gok. Ik persoonlijk zou een iets gecalculeerder risico nemen dan dit.
En inderdaad, reining en cowhorse gaan nog wel iets samen maar cutting is echt een specialiteit.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 19:47

Tinniie schreef:
Ik zou nog wel een beetje afbieden want ik vind ze toch nog net iets te duur en aangezien ze nog steeds niet verkocht is denk ik dat de meeste mensen die mening delen. Anders was ze zeker al verkocht geweest denk ik, ze wordt toch vrij uitgebreid geadverteerd.

:j helemaal mee eens. Ze wordt veel geadverteerd, en niet verkocht. Ben dr nl al op verschillende sites tegengekomen, oa meerdere FB pagina's.
Verder heeft de rest eigenlijk al alles aangegeven. Het is gewoon niet te zeggen hoe zon paard zich zal ontwikkelen.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 22:31

als je echt op zoek bent naar een paard dat leuk kan meekomen in de sport zou ik niet voor deze gok gaan.
sowieso waarom dan een veulen? kun je dan niet beter een iets ouder paard nemen waarvan je wat beter weet of je een match bent qua rijden en of het talent heeft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 22:58

Omdat ik het hele traject van onbeleerd tot fijn te rijden paard ontzettend leuk vind om te doen :) Eigenlijk nog veel leuker dan het showen zelf. Doorloop dat hele traject nu ook met mijn bijrijdpaard. Toevallig heb ik het vandaag nog met mijn instructrice gehad over het aanschaffen van een jonkie voor mezelf en zij vind dat ik zeker genoeg ervaring heb om zelf een paard op te leiden. Als er iemand is die dat goed kan inschatten is zij het wel imo :) Dus waarom niet?

Maargoed, deze gaat het sowieso niet worden. Denk dat er genoeg leuke paarden rondlopen die beter bij mijn wensen passen.

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 23:41

Idd Kirsten, de dag van vandaag is gaat die combinatie moeilijk te vinden zijn. Om echt goed te presteren dan.
Er zijn paarden die wel in die 3 disciplines goed gepresteerd hebben (Listo Lena, Peppy San Badger, Mister Dual Pep,...) Maar vandaag de dag is dat idd iets helemaal anders. Het is veel moeilijker, de lat ligt veel hoger, in alle disciplines.

Er is nog wel een groot verschil tussen showen en showen ook he, NRHA, VLP, BQHA, NQHA, PRAB, NCHA, DTPA, BTPA, AFET,...
Bij de NRHA moet je echt al niet meer met eender wat aankomen want zelfs bij de Non Pro liggen de winnende score's super hoog. Toch helemaal iets anders dan pakweg 10-15 jaar geleden?

En idd Kirr, in de praktijk zie je dat bij ons ook he? Reiner tussen de koeien of Cutter met basis reining, eentje die echt in beide súper is ken ik persoonlijk ook niet.

Ik zie, net als jij Eef, graag een speciaal kleurtje en wil dat ook altijd graag in het pakket hebben. :) Op dat vlak vind ik deze merrie echt wel leuk. Voor haar kleur heeft ze echt nog wel een leuk papier, normaal vind je zoiets enkel met 0 bekende namen in de stamboom.

Een veulen van begin af aan is heel leuk, maar idd altijd een gok. Niet alleen hoe ze gaat presteren achteraf maar of ze heel blijft tot ze 3 is :) Er kan nog heel veel gebeuren en geblesseerd geraken op 2 jaar tijd he. ;)

En inderdaad nog paarden genoeg, er komt vast iets op je pad dat volledig naar je zin is. Ik weet misschien nog wel 2 leuke merries staan, van waar wij onze Crome hebben gehaald.. (en waar ik er zelf eentje zoooo graag van wil maar 4 = echt genoeg :P) Als ik je meer info moet doorsturen pb je maar even ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 08:52

Ik ben me er van bewust dat het een gok is hoor :j die gok ben ik ook bereid om te nemen. Als ik echt een toppaard zocht dan zou ik ook niet voor een veulen gaan. Met leuk meekomen bedoel ik dus ook dat ik een 70 kan rijden en met hard werken de 71/72 kan halen. In de prijzen vallen is leuk maar niet mijn doel :D

Tinniie, ik stuur je even een PBtje :)

tweety_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 11:50

Is idd leuk kleurtje, heb haar ook al regelmatig zien voorbij komen. Maar of dit paard nou geschikt gaat zijn voor je doel, daar heb ik ook wat mijn bedenkingen bij. Al treffen uitzonderingen wel eens de regel ;) En een 'te veel bloed' paardje wil je idd niet in de reining. Heb liever eentje die je net wat meer moet werken, dan eentje die ervandoor rent op de rundown of niet stil kan staan.

Pfew, als je 'makkelijk' een 70 wil rijden en een 71/72 wil halen in de reining (denk nu even aan NRHA), heb je toch echt een goed paard nodig lijkt me... Helaas ga je daar flink voor betalen vrees ik, zelfs als je een jong dier koopt. Ben zelf ook aan het rondkijken, maar op dit moment gewoon niet te betalen voor me.

Succes met je zoektocht :) Vaak komt het juist paard totaal onverwacht op je pad ;)