Merrie melken na afspenen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Love_Mirra

Merrie melken na afspenen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-15 20:15

Sorry voor de titel, ik wist geen betere :)

Mijn veulens zijn sinds gisteren tijdelijk gescheiden van hun moeders. Om af te spenen.

Maar hoe moet het met de verzorging van de moeders? Ze hadden vandaag een erg harde en overvolle uier. Moet ik ze helpen en hun uier leeg maken? Of net met rust laten?
De ene heeft vroeger al een veulen gehad, voor de ander is het haar eerste.

Anoniem

Re: Merrie melken na afspenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 20:17

Het beste is het met rust te laten, anders blijf je de melk-productie stimuleren. Als het veulen weer bij de moeder komt zal deze waarschijnlijk wel zelf drinken, of (indien oud genoeg) niet meer.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 20:17

Afblijven! Anders droogt het uier nooit op en blijven ze melk geven. Eventueel kun je de uiers wat koelen met koud water als ze er echt last van krijgen, maar verder moet je er niet aankomen.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 20:20

Niet melken, dat stimuleert inderdaad alleen de aanmaak maar. Als ze er echt last/pijn aan hebben kan je eventueel net de druk er iets afhalen maar zeker niet meer dan dat. De fokkers die ik ken zetten de merries ook altijd direct enorm terug in voer. De eerst week, soms twee na het spenen kregen ze alleen maar hooi, daarna werden ze weer terug opgebouwd naar het normale voedingspatroon van voor ze dragend waren. Verder paard goed in de gaten houden, is ze sloom of toont ze niet fit even goed de temperatuur in de gaten houden en bij verhoging/koorts direct de DA laten komen.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 20:26

Zorg dat de dames wat beweging krijgen, gewoon rustig aan niks geks

Love_Mirra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-15 20:27

Ok, dan ga ik er af blijven. Geen idee of ze er last van hebben nu. Na hoeveel tijd moet die uier terug gaan krimpen/zachter/leger worden?

Zouden ze al kunnen rijden? (Rustig buitenrijden) of zou die dikke uier dan ln de weg zitten?

Wanneer zijn ze 'oud genoeg' om niet meer te willen drinken dan? Gaan ze dat niet automatisch opnieuw proberen?

Veulens zijn nu 7 maanden. Eentje mocht al niet vaak meer drinken, andere mocht minder maat nog wel vaak

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 20:36

Buitenrijden kan altijd
De veulens moeten even de smaak van de melk kwijt raken en als de moeder eenmaal droog staat zal ze het veulen niet meer toelaten. De duur daarvan is verschillend, maar je nmoet rekenen op twee weken tot een maand. Ik heb wel vijfjarige gezien die nog regelmatig onder hun moeder doken. Gewoon vergeten af te spenen en de merrie vond het wel best.
In het wild speent de moeder af als het nieuwe veulen er aan komt, de melk droogt dan op en als het nieuwe veulen er is dan wordt de jaarling echt niet meer toegelaten.

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 20:47

Ik zou inderdaad niet gaan melken. Door melken stimuleer je de melkproductie en daarbij heb je een groter risico op infecties wanneer je af en toe een klein beetje uitmelkt. Persoonlijk zou ik haar inderdaad lager in het voer zetten en lekker laten bewegen.

Love_Mirra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-15 20:50

Oh dan komt het goed qua afspeentijd. Ze blijven tot minstens januari uit elkaar. Hopelijk maakt de merrie dan niet opnieuw melk aan

Fijn dat ze dan aan het werk mag.

Krachtvoer krijgt ze inderdaad nu even niet, dat had de dierenarts al mee gegeven.

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 20:51

mrie schreef:
Buitenrijden kan altijd
De veulens moeten even de smaak van de melk kwijt raken en als de moeder eenmaal droog staat zal ze het veulen niet meer toelaten. De duur daarvan is verschillend, maar je nmoet rekenen op twee weken tot een maand. Ik heb wel vijfjarige gezien die nog regelmatig onder hun moeder doken. Gewoon vergeten af te spenen en de merrie vond het wel best.
In het wild speent de moeder af als het nieuwe veulen er aan komt, de melk droogt dan op en als het nieuwe veulen er is dan wordt de jaarling echt niet meer toegelaten.
mijn veulen van 8 maanden staat nog bij moeders (en blijft daar ook bij). Alle bovenstaande problemen dus niet gehad. Moeders heeft haar al voor 95%zelf gespeend, alleen een troostslokje na grote schrik is nog toegestaan, verder niets.

Love_Mirra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-15 20:54

farahdiba46 schreef:
mrie schreef:
Buitenrijden kan altijd
mijn veulen van 8 maanden staat nog bij moeders (en blijft daar ook bij). Alle bovenstaande problemen dus niet gehad. Moeders heeft haar al voor 95%zelf gespeend, alleen een troostslokje na grote schrik is nog toegestaan, verder niets.

Dat ging helaas niet, gaat om hengsten. En een van de moeders was lichamelijk al hard aan het ingeven

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 21:02

Vooral niet melken.
Terugzetten in voer, gematigde beweging en eventueel afspoelen.

Fokkers hier gebruiken ook graag een papje van 'blanc de meudon' (krijtpoeder) en azijn. Op de uier smeren, laten opdrogen en weer afspoelen. Is een natuurlijke vochtafdrijver.

Veulens er ook niet te snel weer bijzetten. Als de merrie niet volledig droog is of nog niet lang genoeg kan ze spontaan weer in de melk schieten.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 19:28

als je de veulens tzt weer in de groep zet waar de merries staan zou ik niet afspenen.

De natuur lost dit zelf op en scheelt jou een heleboel narigheid. Een hengstveulen gaat met een maand op vijf / zes afhankelijk van de zelfstandigheid naar de opfok maar een merrieveulen zal bij de merrie blijven en zal het spenen op een natuurlijke manier gebeuren. Indien zij in de winter op stal gaan gaat het veulen in de nacht naar een andere stal (naast de merrie) en overdag lopen zij dan weer bij elkaar in de groep.

Allienda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 13:52

Wij hebben ons hengstveulen met 6 maanden afgespeend. Wij hebben moeders in krachtvoer teruggezet en onbeperkt hooi gegeven. We zijn nu twee weken verder en het gaat prima, de uier werd vanzelf minder en moeders had energie voor 10! Ze is wel iedere dag aan het werk gezet, wandelen rustig longeren of wat stap/draf oefeningen. Ging eigenlijk prima, de eerste vier dagen waren ze wat druk en naar elkaar aan het roepen....................Maar nu boeit het ze eigenlijk al niet meer +:)+ We nemen het zekere voor het onzekere en we laten hem 4 weken (dus nu nog 2 weken) uit onze kudde en hij staat nu met zijn maatje samen. Dan mogen de ukkies in de wei naast de kudden zodat ze elkaar weer kunnen zien :)