4,5 maand drachtig en last met rijden ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ClauH

4,5 maand drachtig en last met rijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-15 13:55

tsja, het onderwerp spreekt voor zich.

Mijn quarter merrie (maiden) van 7 is nu 4, 5 maand drachtig. Ik train ze normaal gesproken zo'n 4 tot 5 keer in de week, niet super fanatiek, houd het maar op matige arbeid waarbij ik verlang dat ze lekker door haar lijf loopt en waarbij ik af en toe iets vraag wat ze nog moeilijk vind (contra, travers bijv.). Van mijn trainer heb ik het advise gekregen haar zoveel mogelijk te blijven rijden (naarmate de tijd vordert training aanpassen), maar ik merkte de laatste 2 weken al dat de galop wat moeilijker lijkt te gaan (met name het sluiten).
Afgelopen dagen had ze eigenlijk helemaal niet zoveel zin meer, en had ze ook een beetje een rothumeur.
Kan het zijn dat ze last heeft van het veulen (misschien tijdelijk) ? Ze is nog niet uitgesproken dik...
Natuurlijk kan ik het mijn trainer vragen maar ik was benieuwd naar jullie ervaringen.

Neon

Re: 4,5 maand drachtig en last met rijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 14:02

Ja ze kan er last van hebben... Het ene paard is de andere niet en de ene heeft sneller laat van kwaaltjes als de ander. Ik zou even de oefeningen schrappen die ze sowieso al moeilijk vond. Dat kun je straks weer rustig oppakken. Voor nu zou ik wel blijven trainen maar enkel om de conditie op pijl te houden en haar een beetje soepel te houden.

Yvet_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 14:14

Mijn merrie is vandaag precies 5 maanden drachtig (ook maiden) en ook ik merk verschil. Nu is mijn merrie uiterst gevoelig en een keiharde werker, dus ze gaat gewoon door, maar ik merk verschil aan een aantal dingen.

1. Overgang naar galop was altijd een heel moeilijk hectisch punt en nu merk ik juist dat ze sneller in galop valt als ik eens wat meer doorvraag bij een middendraf.
2. De overgangen naar galop worden veel voorzichtiger.
3. Ze breekt een beetje af als ze haar achterhand echt moet gebruiken. Zet ook sneller haar achterhand naar binnen of buiten om de oefeningen te ontwijken.

Ik pas het werk per dag op haar aan. Als ze het makkelijk oppakt doe ik meer en als ze moeite heeft met bepaalde oefeningen of veel scheef gaat lopen, probeer ik haar door het lijf te rijden, beetje buigen links en rechts en niet te moeilijk.

Nu hoor ik van verschillende kanten dat ze haar ook al aardig dik vinden voor het feit dat ze nog steeds volledig door getraind wordt. Succes met je merrie en het veulen straks.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 15:11

dat kan goed, wij hebben er ook en die er al snel last van heeft in het werk

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-15 15:28

Gelukkig, dan maak ik me er verder niet ongerust over. De galop liet ik al een beetje voor wat het was, beetje rondjes galopperen voor de beweging en meer niet. Normaal gesproken werkt ze graag en doet ook altijd haar best. Ik heb al vaker drachtige merries gereden maar die merkte ik pas met 6 maanden verschil. Dan ga ik de oefeningen verder ook skippen en hou het in het vervolg maar op wat zwangerschaps gymnastiek ;-)