Nou ja ik was altijd al aan het neuzen naar veulens en ik had er al 1 op het oog, een barock pinto. Helaas werd hij net voordat ik kwam kijken verkocht naar Italië.
Al gauw kwam er weer een leukerd op marktplaats voorbij:

75% Fries en 25% tinker stond er bij en hij stond ook nog behoorlijk in de buurt!
Gelijk contact opgenomen en ik kon komen kijken.

Zoals op de foto te zien is, stond hij in een gemengde kudde en er stonden ook nog koeien en een stier bij. Die bruinbonte is trouwens zijn moeder, een kruising Fries x tinker.
Ik kon hem niet aanraken of even vasthouden ofzo, maar hij had een blik die mij erg aansprak. Je begrijpt het al: De koop werd al mondeling bevestigd.
Wat was ik blij
ik was dus opnieuw eigenaresse van een veulen, wel een hele andere dan ik gewend ben qua type.
Zijn vader stond in een andere wei, die was ook heel vriendelijk. Hij is nog maar 4, wel papier, maar niet voor de keuring geweest, maar dat boeide mij niet zo. Felix heeft ook geen papier en die heeft een gouden karakter!

Op 30 september heb ik hem opgehaald en heb hem de naam FEDDE gegeven, want hij heette Teun en dat vond ik helemaal niks. Fedde past beter bij hem en bij Felix. Ik wilde hem niet gelijk in het diepe gooien door hem bij de hele kudde in te zetten, dus had ik besloten om hem bij Frodo in te zetten, dat is een 20-jarige Dartmoor. Dat ging prima. Ik heb Fedde daarna even 2 dagen gegeven om van alles bij te komen en te wennen. Na dag 3 heb ik even wat foto's gemaakt.

En alles werk prima bij hem
Al gauw wilde Fedde wezen waar Frodo ook was en dat was soms lastig wanneer mijn dochter en nichtje met Frodo wat wilden gaan doen. Hij rende dan wat rond in het landje en hinnikte regelmatig. Dat had een keer het gevolg dat Fedde het landje zonder toestemming verliet.
Toch konden we hem zo weer pakken. Ik ging elke dag nu even naar hem toe, liet Fedde naar mij toe komen en probeerde zo voorzichtig contact te leggen. Dat ging eigenlijk al heel snel goed en ik kon hem al snel aaien. Ook begon ik hem nu veulenbiks te voeren. Dat vond (en vindt hij nog steeds) erg lekker.
Even 2 close-ups tussendoor.

Na ongeveer 2,5 week vond ik het tijd om Fedde en Frodo bij de 4 grote paarden in te zetten. Fedde voelde zich namelijk al goed op zijn gemak en hij kwam uit zichzelf naar mij toe. Ook kon ik het halster al makkelijk om en af doen bij hem en ik kon hem al overal poesten.
Ik besloot om Felix na het rijden bij Frodo en Fedde in te zetten en te kijken hoe dat ging. Nou dat ging prima, Felix deed helemaal niks en Fedde ging gelijk "kauwen" zodra Felix alleen maar naar hem keek.
We verplaatsten de 3 jongens naar het land dat aan het land van de 3 merries grenst. Daar hebben ze 3 dagen zo gelopen en toen heb ik de jongens bij de meiden ingezet. Ook dat ging verbazingwekkend goed, ja er werd wat gerend, maar dat was het dan ook.
Ik merkte wel dat Fedde wel erg aan Frodo bleef kleven, maar dat is begrijpelijk.

En afgelopen weekend zag ik ineens een heel ander beeld. Fedde stond niet meer bij Frodo, maar bij de merrie die het meest dominant is. Ook is Fedde het eerste paard dat op je af komt lopen wanneer je in het land komt.

Ik haal hem nu ook elke keer uit het land, zet hem dan op stal om hem te poetsen en geef hem biks. Wat een toppertje is hij toch, hij doet het allemaal erg braaf. Ik kan ook al zijn hoeven optillen en uitkrabben. Ook blijft hij nu keurig in het land wanneer je een ander paard eruit haalt.

Vandaag heb ik hem even in de bak gehad samen met Felix.

Wat ben ik blij met mijn kleine man. Ik had niet verwacht dat hij zo braaf zou zijn en ik ben heel benieuwd hoe hij het verder gaat doen in de toekomst.
en ik vind hem maar stoer tussen die grote paarden in! 

)