kan ik mijn veulen in een keer afspenen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marjooberg

kan ik mijn veulen in een keer afspenen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-15 20:36

Ik heb een veulen van 4 maanden. Hij staat nu bij zijn moeder en 4 ruine. Hij gaat echter onder en door alle draden heen, waardoor hij nu regelmatig op de weg loopt. De omheining mag ik niet aanpassen, aangezien ik het land huur. Mijn optie is nu dus het veulen per direct verkopen, maar hoe kan ik hem dan het beste vervoeren en kan ik van de ene op de andere dag moeder en kind scheiden? Er is geen stal om ze te scheiden oid...
Wie heeft er tips/ervaring?

Anoniem

Re: kan ik mijn veulen in een keer afspenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 20:41

Kan je moeder en kind niet tijdelijk ergens anders stallen? Mensen laten tegenwoordig het veulen bij de moeder tot het 6 maand is.

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 20:43

Mijn veulen nam ik regelmatig al mee op een wandelingetje en hij ging zonder gezeur mee dus toen hij 6 maanden was heb ik hem mee genomen en in de grote wei gezet (zelfde adres maar moeder uit het zicht) hij heeft geen seconde moeilijk gedaan en doet het nog steeds niet. Als we nu naar stal gaan dan doet hij zn oren even naar voren als zn moeder hinnikt naar hem maar hij geeft geen kik en loopt gewoon langs haar af zonder moeilijkheden.

Mijn ervaring is dus positief met in 1 keer weghalen :o

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 20:48

ik heb mijn hengstveulen vorige week afgespeend. Hij is nu 4,5 maand. Ik heb hem in 1x afgespeend. Merrie bij de anderen in de wei gedaan en veulen op de trailer naar de opfok. Had hem wel iets tranquigel gegeven, maar alles ging super goed. Merrie heeft 1,5 dag lopen zoeken, maar daarna was alles weer normaal.

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 20:49

Ik kocht mijn merrie en toen het veulen 5 maanden was is de merrie met mij mee gegaan in 1x weg.

Later kocht me moeder het veulen en na paar maanden weer bij elkaar. En staan nog steeds bij elkaar.

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 20:49

1x weghalen kan prima .. Maar wil je een gezond veulen behouden zou ik toch zeker wachten tot nadat het 6 maanden is.. Dat is de ervaring met veulens hier bij ons op stal

marjooberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-15 21:09

ik zou heel graag willen wachten tot 6 maanden, maar uit veiligheidsoverwegingen ( weg ernaast en prikkeldraad aan de overkant) is de situatie niet meer houdbaar...

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 21:10

Ik heb het gisteren gedaan, ging perfect. Moeder heeft geen kick gegeven, hoppa veulen in de trailer en weg. Was er nog nooit eerder vanaf geweest. Blijkbaar was het tijd om te gaan... Veulen hinnikte ook niet, was druk genoeg met op de trailer staan.

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 22:24

marjooberg schreef:
ik zou heel graag willen wachten tot 6 maanden, maar uit veiligheidsoverwegingen ( weg ernaast en prikkeldraad aan de overkant) is de situatie niet meer houdbaar...

Ook niet mogelijk om merrie en veulen tijdelijk te verplaatsen?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 22:25

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 23:09

4 maanden is voor een hengstveulen niet geheel ongebruikelijk. Alhoewel een paar weekjes extra niet verkeerd is.
Eet je veulen al zelf goed hooi en brokjes? Dan scheelt het wel enorm.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 10:29

F-AM --> KS

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 10:34

Ik zou het veulen op deze leeftijd zeker nog niet weghalen bij de moeder (minimaal met vijf maanden en afhankelijk van hoe zelfstandig dat het veulen dan al is) Mijn keuze zou zijn nog zeker een maand of drie te wachten. Voor nu zou ik de omheining aanpassen, eventueel een beperkt gedeelte. Misschien is alleen nalopen op stroomverlies en een nieuwe draad al voldoende.

bij het vervoer van het veulen zou ik gebruik maken van een trailer met veulenrek en in ieder geval de moeder meenemen.

Amaranth7

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 10:44

4 maanden is echt niet te vroeg hoor. Ik ken er meerdere die met 4 maanden zijn verspeend en dat zijn allemaal grote, sterke paarden geworden.

Ikzelf heb mijn veulen destijds ook met 4 maand gespeend omdat de merrie het niet meer trok (vermagerde gigantisch ondanks 8kg merriebrok en onbeperkt hooi). Veulen is gigantisch geworden en heeft er niks van geleden, kwam meteen in een groep met vriendjes en dat vond hij prima.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 12:48

Ik heb mijn veulen met 5 mnd eraf gehaald, merrie was gods blij! Heeft geen kick meer gegeven.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 12:58

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 13:06

vrouwke schreef:
Ik heb er nu 1 hier lopen die afgespeend moet worden.
vrouwke @ [KS-ITP] Sydney een maandje op vakantie.
Hij heeft moeder niet gemist maar moeder hem wel.
Staat nu 1 maand hier en gaat van de week weer terug.

Maar als je die weer bij zijn moeder zet na 2 maanden duikt hij er gewoon weer onder.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 13:22

Mijn ervaring ook ja dat ze er dan meteen weer onder kruipen,denk ook niet dat een maand lang genoeg is voor het uier om op te drogen?

Marjoberg, kijk anders voor dst schapengaas wat irmand anders ook al meld op het topic.
Kun je bij je draad spannen en is heel handig, daar gaan ze niet door.
Afspenen kan wel, maar wel veulen dan goed bij voeren :j

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 16:04

janderegelaa schreef:
vrouwke schreef:
Ik heb er nu 1 hier lopen die afgespeend moet worden.
vrouwke @ [KS-ITP] Sydney een maandje op vakantie.
Hij heeft moeder niet gemist maar moeder hem wel.
Staat nu 1 maand hier en gaat van de week weer terug.

Maar als je die weer bij zijn moeder zet na 2 maanden duikt hij er gewoon weer onder.

Hoeft niet, moeder was hem al beu.
Ik heb bij mijn haflinger gewoon thuis afgespeend, 2 weken uit elkaar gestaan en toen bij elkaar: niks aan de hand. En die moeder was haar ook beu.

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 16:14

Zelfs als je een weiland huurt kan je toch wel prikpaaltjes neerzetten? Extra draad erbij en eventueel wat hoger voltage proberen te regelen. Of anders veulen met mama tijdelijk elders stallen. 4 maanden is imo te vroeg voor scheiden.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 12:49

schapengaas als afzetting zou ik niet doen, veel te veel risico dat er een (veulen) hoef in komt.

emr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 12:56

Wij hebben door verlies van de moeder, het veulen op 4 maanden af moeten spenen. Hij stond wel samen met een ander veulen (en moeder van dat veulen). In combinatie met veulenbrok is ze nu uitgegroeid tot een mooie 3 jarige. Het kan dus wel, alleen zijn de meningen er over verschillend.