Vraag mbt dekken en castratie

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cube

Vraag mbt dekken en castratie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-15 08:47

Hallo,
Omdat ik het antwoord op mijn vraag niet kan vinden stel ik hem hier in hoop op antwoorden. Mocht dit niet het goede topic zijn, dan hoop ik dat het door een mod verplaatst wordt.

Op mijn werk hebben wij een shetlandmerrie die altijd samen stond met een ander paard. Paard is overleden en nu kunnen we een shetlandhengst krijgen. Wel zo fijn voor de merrie zodat die weer een maatje heeft..

Hengstje is en veulen van(ik meen) Juni en we gaan kijken of het klikt met die 2.
Nu is mijn vraag vanaf welke leeftijd de hengst kan beginnen met dekken én op welke leeftijd je mag castreren. Iemand enig idee?

Memere

Re: Vraag mbt dekken en castratie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 08:49

Naar weten is een hengst vruchtbaar op z'n 7-8 maand. :)

cube

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-15 08:57

Aha dat is best wel vroeg :o Merrie heeft al eens een veulen gehad, maar zou mooi zijn als we het kunnen voorkomen. Maar denk dus dat dat alleen lukt als ze dan apart staan. Vandaar ook de vraag wanneer je mag ruinen. Ik heb geen ervaring met dekken/castreren op deze leeftijden, maar denk dat het ruinen het best zomers op het land kan. Maar mag dat al als ze ongeveer een jaar zijn?

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 09:02

zodra beide ballen al goed gedaald zijn kun je een hengst castreren, alleen sommige hengsten blijven maar 1 bal behouden of zijn zeer laat met beide ballen die indalen.

Ik ken meerdere hengsten die pas op hun 2 jaar of 4 jaar pas 2 ingedaalde ballen hadden zoals het hoort.

Ik zou eerder een ruintje of een merrie kopen, dan heb je meer zekerheid. :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 11:30

OPG → F-AM

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 14:22

Een enkele snelle is al vruchtbaar vanaf 6 maanden. En een late kan je pas castreren als ze 3 zijn.

Een ruin of een merrie kopen is dus handiger.