[TI] Aanschaf (Tinker) veulen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Betty62

Aanschaf (Tinker) veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-15 18:39

Hoi,

Ik zit er aan te denken een Tinker hengstveulen te kopen. Ik heb al sinds 21 jaar zelf een paard aan huis, eerst een NRPS merrie van 1.56 voor 9 jaar, daarna een Friese ruin van 1.68 vanaf dat hij 3 jaar was, volgens de verkoper kon hij alles , maar het meeste heb ik hem dus zelf moeten leren. En ik moet zeggen dat me dat aardig gelukt is. In de M1 dressuur geeindigd dat was wel zijn (en mijn) top en heel veel in de bossen en op straat gereden, zelfs elk jaar naar Zee met vakantie.
Mijn lieve ruin is nu 18,5 jaar oud en ik moet er (helaas) aan gaan denken dat hij in de nabije toekomst minder kan. Dus heb ik het plan opgevat om een Tinker hengstveulen aan te schaffen, als gezelschap voor mijn lieve Fries op zijn oude dag, maar natuurlijk ook voor mij (een kleiner maatje is wel handig als je zelf ouder wordt).
Natuurlijk is het heel verleidelijk om meteen een veulen te kopen, ze zijn allemaal lief. Maar kan ik het aan, ik ben geen beginner en weet wat ik aan ga. Ik ga natuurlijk niets beslissen zonder mijn Bokt paardevrienden te raadplegen, wat zouden jullie doen? graag jullie tips/advies.

Maureen95

Re: Aanschaf (Tinker) veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 00:14

Ik zou eerst eens rond gaan kijken bij verschillende tinkerstallen, advertenties op marktplaats en misschien paardenmarkten af gaan struinen.
Ik denk dat jij alleen weet of je een veulen kan houden aankan. Heb je een goed en veilig plekje waar je je veulen kan laten opgroeien? Wil je hem naar de opfok sturen of blijft hij bij je thuis staan? Dan zou ik zorgen voor goed draad zodat je veulen niks kan overkomen :)
Ook zou ik goed testen of je veulen geen rare erfelijke ziektes heeft :D

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 02:45

Waarom niet? Het is een veulen, geen monster. Als je iets niet weet, genoeg manieren voor hulp te bedenken. Maar met ervaring met eigen paarden en wat boerenverstand kom je een heel eind. Met zo'n jong dier hoef je geen haast te maken, alle tijd om dingen te bedenken van hoe of wat.

Ik vraag me alleen af hoe je eind oktober op het idee komt. De meeste veulens zijn al voorzien van een nieuw baasje. Gelukkig worden er volgend jaar weer veulens geboren. Ik moet vanwege onvoorziene omstandigheden mijn aangekochte Tinkerveulen weer verkopen, maar dat is een merrie...

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 06:59

Ik verplaats je topic van ervaring en diensten (ED) naar het tinker forum (TI) waar je meer antwoorden zult krijgen op je vraag.
ED → TI

Chay_Flame

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 10:32

Zoals Caily al zegt: waarom niet?

Je geeft aan al 21 jaar in de paarden te zitten, lijkt mij dat je dan wel het aardige er vanaf weet :)
Ik was 13 toen ik tegen mijn merrie aan liep, zij was toen ook nog een veulen. Tuurlijk, ik had wel mijn moeder die al vanaf haar 7e tussen de paarden liep. Maar ondanks dat heb ik haar helemaal zelf opgevoed.

Wij hadden zelf de paarden aan huis staan. Zij is eerst op een paddock met mijn shetlander gezet, later heeft ze zelfs alleen gestaan omdat mijn shetlander kwam te overlijden. Ik had helaas een paard dat geen andere paarden in zijn wei duldde. Dus toen zij een jaar oud was, liet ze zich behoorlijk opjagen. Ze is daarom met 2,5 pas bij onze andere paarden ingekomen, aangezien ze toen wel voor zichzelf wist op te komen. Wij hadden tevens ook een fries en die heeft haar wel altijd geaccepteerd :j

Ik zou dus denken, als je de mogelijkheid hebt om ze aan huis te laten opgroeien, eventueel eerst apart, zou ik dat lekker doen. En als het goed gaat met de fries kun je ze gewoon bij elkaar in zetten. Als je je fries bijna alles hebt moeten leren, moet dat met een veulen ook wel lukken :)

Betty62

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-15 11:50

Ben zowiezo van plan goed rond te kijken en ik heb geen haast, dus volgend jaar kan ook. Fries en Tinker ja, dat moet eigenlijk goed samen gaan, mijn Fries is heeel rustig en cool, hij heeft alles al gezien en meegemaakt. Voor Caily: Leuk veulen, maar ik denk dat ze voor mij te klein (1.45?) zal blijven. Ook vind ik de prijs aan de hoge kant, er zit geen stamboekpapier bij. Kan zijn dat ik het niet goed inschat, maar het budget dat ik er voor over heb ligt tussen 500 en 1000 euro. Dus ik zoek nog even door.
Bedankt voor de tips.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 14:38

Voor een goed Tinkerveulen is jouw budget wat aan de lage kant. Stamboek papier wordt bij Tinkers nagenoeg niet op gelet omdat er nog heel veel geïmporteerd wordt, de stamboeken zijn ook nog open, wat wil zeggen dat dieren zonder bekende afstamming dezelfde primeringen en toelatingen kunnen krijgen dan dieren die in NL gefokt zijn.

Je wilt het liefste een hengstveulen? Hier in de buurt bij een handelaar staat nog een leuke, zijn volle broer van een jaar ouder staat er ook. Ik denk dat deze beide wel binnen jouw budget vallen, en als ik me niet vergis zijn beide ouders bekend (in de zin van we weten wie het zijn, volgens mij beiden nooit gekeurd). Ze worden/zijn ongetwijfeld een stuk groter dan mijn merrieveulen, maar ook een stukje minder rastypisch/smaller. Mooi zwartbont getekend wel. Het is verder maar net wat jou aanspreekt, daar gaat het immers om, en niet wat toevallig rastypisch is of door een stamboekjury wordt gewaardeerd...

VandeMol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 19:05

Een goed Tinkerveulen heeft nu eenmaal een prijskaartje
Denk aan karakter , behang en bouw , misschien mooi kleurenpatroon of mooie kleur

Wat zie jij als stamboekpapier ?

Mijn veulens gaan amenooitniet voor dat geld weg .

Ik geef liever meer geld uit aan een goed ( en met inzicht van goede fokker ) , correct gebouwd veulen met een fijn neewerkend karakter en behang op de koop toe , dan een bont veulen wat stempel Tinker krijgt .

Mijn advies : spaar aub door en verkijk je niet op je budget

En nu krijg ik veel over mij heen , maar ik sta voor mijn fokproducten

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 19:10

Ik geef je groot gelijk hoor Lepel, maar dat is het nadeel van de markt nu. Tinkers staan er voor heel goedkoop op en er zijn er een paar die dus wel voor dat bedrag verkopen. En dan ondertussen al hun merries alweer vol hebben staan...

Er kan wat leuks tussen zitten... maar de kans dat je met "halfwat" tinkerveulen terugkomt is dan groter. Zeker als je met stamboompapier wilt waarbij de ouders ook nog wat hebben gepresteerd en het veulen ook nog wat formaat moet krijgen.

Ik zou ook even doorsparen, zoveel duurder zijn ze ook niet. Met 1250-1500 euro heb je meestal al een heel leuk veulen.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 02:50

Gelukkig ben ik dus niet de enige die zo denkt. Ik vind 1250 voor mijn merrieveulen echt een koopje eigenlijk, heb er zelf fors meer voor betaald. Ook mijn hengstveulen is voor een paar honderd euro meer verkocht. "Gewoon" aan een particulier zonder ambities, maar wel met het inzicht dat voor een goede Tinker betaald wordt, en de kwaliteit behoorlijk anders is dan die van dat goedkope Tinkerveulen bij de handelaar om de hoek.

Betty62

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-15 11:56

Ik merk aan de reacties dat ik inderdaad mijn budget wat bij moet stellen. Ben al heel veel wijzer geworden door de sites die ik na het openen van deze topic ben tegengekomen. Wat zijn er veel mensen die Tinker fokken/verkopen voor hobby of handel. Dus denk ik keus genoeg. Ik ga rustig rond kijken, weet al wel dat ik het karakter het allerbelangrijkst vind, daarna hoe het veulen tot dan is opgegroeid (inprinting), instelling van de eigenaren en dan maat, kleur en uiteindelijk de prijs, scheelt het dan een paar honderd euro, dan is dat geen onoverkomelijk probleem. Ik koop ook niet voor een jaartje, maar voor zijn hele leven.

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 21:55

Vertel maar eens meer over de huidvesting etc
Wie weet wil ik dan over mijn hart strijken.
Heb hier vosbont ventje v 4mnd, al ruin, wordt rondom 1.60
maar zeker niet zomaar voor iedereen te koop

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 22:07

Dan zit je iniedergeval kwa karakter, opvoeding, maat, kleur en zeker ook instelling van de eigenaren goed.
:)

Betty62

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-15 09:07

Een hengst van 4 mnd al ruinen ??? Snelle actie en jammer, groeit hij toch minder mooi uit, denk ik.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 09:13

Caily schreef:
Voor een goed Tinkerveulen is jouw budget wat aan de lage kant. Stamboek papier wordt bij Tinkers nagenoeg niet op gelet omdat er nog heel veel geïmporteerd wordt, de stamboeken zijn ook nog open, wat wil zeggen dat dieren zonder bekende afstamming dezelfde primeringen en toelatingen kunnen krijgen dan dieren die in NL gefokt zijn.

Je wilt het liefste een hengstveulen? Hier in de buurt bij een handelaar staat nog een leuke, zijn volle broer van een jaar ouder staat er ook. Ik denk dat deze beide wel binnen jouw budget vallen, en als ik me niet vergis zijn beide ouders bekend (in de zin van we weten wie het zijn, volgens mij beiden nooit gekeurd). Ze worden/zijn ongetwijfeld een stuk groter dan mijn merrieveulen, maar ook een stukje minder rastypisch/smaller. Mooi zwartbont getekend wel. Het is verder maar net wat jou aanspreekt, daar gaat het immers om, en niet wat toevallig rastypisch is of door een stamboekjury wordt gewaardeerd...

Pardon? Wij hebben een tinkerveulen van de Gorterstraat.. Uit de ouders Silver Cash van de Gorterstraat en Silver Spring van de Gorterstraat..
Deze was 950.-
Papier en alles erop en eraan.. De met dat budget komt ze echt wel ver voor een goed veulen..

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 09:28

nine1987 schreef:
Caily schreef:

Pardon? Wij hebben een tinkerveulen van de Gorterstraat.. Uit de ouders Silver Cash van de Gorterstraat en Silver Spring van de Gorterstraat..
Deze was 950.-
Papier en alles erop en eraan.. De met dat budget komt ze echt wel ver voor een goed veulen..

Sneakers in een zwart hengstje en daarvoor vraagt men meestal niet de hoofdprijs als je het vergelijkt bij binnen het gehele ras. Tevens stond Sneakers wat langer te koop en is het is fijn/makkelijker als veulens voor de winter een nieuw thuis gevonden hebben. Sneakers heeft eerder zeker wel voor meer te koop gestaan hoor, vergis je niet.

Papier? Net als bij alle veulens heeft Sneakers gewoon een paspoort waar de ouders in staan. Begrijp me niet verkeerd, ouders zijn beide prachtig, zeker Spring heb ik een enorm zwak voor. Maar ten tijde van Sneaker zijn verkoop had Cash een tweede premie en was/is Spring nog nooit gekeurd, net als Sneakers zelf. Inmiddels heeft Cash trouwens een mooie eerste premie achter zijn naam staan.

Mijn te koop staande merrieveulen, Bibi, komt ook bij de Gorterstraat vandaan, heeft uiteraard ook netjes een paspoort met zover bekende afstamming en een chip. Ik verkoop haar voor 1250 en als ze daarvoor weg gaat heb ik een verlies al enkel op de aan-/verkoopprijs. Geeft niet, eigen keuze. Maar even om aan te geven dat je simpelweg betaald naar rastype, kwaliteit, eventuele premies en natuurlijk ook geslacht en kleur.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 09:34

Voor premies ed betaal je zeker meer.. Tuurlijk, want dan is er ook al veel meer met t dier gedaan.. En ik weet dat sneakers al langer te koop stond, maar durfde de knoop nog niet door te hakken.. :))

De meesten hebben Überhaupt geen bekende ouders en die heeft hij wel..

Het enige dat ik aan wil tonen is dat een budget van 500-1000€ echt wel genoeg is voor een leuk tinkerveulen..

(ff offtopic.. Heb je Bibi te koop staan? Maar die heb je toch nog niet zo lang? Mag ik vragen waarom? (mag ook via pb)

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 09:48

Betty62 schreef:
Een hengst van 4 mnd al ruinen ??? Snelle actie en jammer, groeit hij toch minder mooi uit, denk ik.

Waarom jammer?? Waarschijnlijk wordt hij het groots van al zijn volle zussen.

Misschien had het een reden?

Hij blijft lekker bij paps en mams das tot nu toe mijn keus

gblover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 10:00

Ik vraag me altijd af, als je al geen deftige aanschaf prijs wil betalen, hoe doe je het dan met de verdere kosten. Volgens mijn eigen ervaring zijn die x maal de aanschafprijs en die moet je een heel leven lang kunnen opbrengen. Ik versta sons de redenering hierachter niet en zou me echt zorgen maken als iemand langskomt die een veulen wil voor een peulschil.

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 10:09

Gblover
Dat ben ik zeker met je eens. T desbetreffende veulen wat ik hierboven noemde, koste toen hij 4dagen oud was al 1600 aan da kosten (lies operatie en aangezien hij dan toch onder narcose lag maar direct gecastereerd. Zou voor hem beter zijn en een eventuele nieuwe eigenaar zou dat risico en kosten niet meer hebben)
Diertje zit diep in mijn hart, nu die ruin is loopt hij me zeker niet in de weg, maar als iemand anders er weg van is en hem wilt wil ik erover nadenken.
Maar hij gaat zeker niet voor een appel en ei weg

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 10:11

Omdat t vaak ook ligt aan wat je met een dier wil..

Als ik kijk naar mijn situatie.. Ik heb er 4.. Een fries.. Een tinker.. Een welsh a en een welah a veulen..

Mijn fries was bij aanschaf een jonge jongen.. Netjes aangereden, goed papier en behoorlijk bomproof.. Imho mag je daarvoor betalen en dat heb ik dus ook gedaan.. €4000.- - inruil ander paard bleef €1750.- over..

Tinker.. Nja.. Ik heb nieteens verder gekeken.. Ik wilde gewoon hoe dan ook Sneakers.. Al heb ik wel een tijdje getwijfeld of er een tweede moest komen.. :+
Die was (zoals bekend) €950.-.. Had ik er meer voor willen betalen? Nee.. Want imho is t een hengstveulen en kan ie verder niks.. En naar mijn mening zijn tinkers sowieso overpriced hier, want in ierland krijg je ze voor een appel en een ei..

Welsh a merrie.. Gekochf als gezelschapspony.. €450.-, stond te koop voor €900.-
Waarom zover afgedongen? Leuke pony, maar pas twee, kon nog niks en ik wilde haar als gezelschap en kon een goed huis bieden.. Maar wilde gewoon niet meer betalen..

Welsh veulen.. Nouja, dis bleek in de merrie te zitten, dus die was gratis.. :+

Dus tis echt wat je WIL betalen en wat de verkoper belangrijker vindt.. Goed huis, of veel geld..

En dat staat imho los van t onderhoud, want paarden zijn nu eenmaal duur..

Betty62

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-15 10:24

Een veulen voor een peuleschil aanschaffen, daar gaat het niet om, maar als het veulen afkomstig is van een niet handelaar/fokker en het komt op een zeer goede plek terecht, dan vind ik dat je niet de hoofdprijs hoeft te vragen. Voor mijn Fries heb ik trouwens als onbeleerde 3 jarige een slordige 6000 euro betaald, maar dat waren andere tijden (2001). Vanaf 1994 heb ik al een eigen paard bij huis, ik weet wat het kost en daar heb ik ook alles voor over. Ik ga bv bijna nooit op vakantie en als we ooit eens een weekje weg gaan, gaan alle huisdieren (paard en hond) mee.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 10:30

Jouw laatste zin, wat de verkoper belangrijk vindt, goed thuis of veel geld, daarvan krijg ik echt de kriebels. Ik wil vooral iemand die voor mijn paard kiest en niet voor het prijskaartje. Mocht jij bij mij komen voor een van mijn paarden, zou ik je met een houding als deze echt gewoon weg sturen. Paarden houden kost nou eenmaal veel geld, ook, of vooral, onverwacht ook nog. Als je voor de aanschaf al haast niks over hebt, hoe zit dat dan als je verder eens wat voor zo'n dier moet doen? Neem stalnijmegen die aan een hengstveulen in een week al meer kosten had dan ze er ooit winst op zou kunnen maken, had iemand met jouw manier van denken dat ook gedaan of had die simpelweg de spuit erin gezet omdat dat goedkoper was?

Als je ergens anders een goedkoper paard kan vinden wat net zo leuk is, dan zit je bij mij echt verkeerd. Mijn dieren zijn uniek en ik zoek enkel en alleen een baasje die dat ziet en er dus gek mee is. Daarmee verklein ik mijn markt, ik heb op beide dieren al boden gehad waarvoor ik ze best had willen verkopen, maar de manier waarop stond mij verre van aan dus staan ze gewoon nog lekker hier. Andersom ook mensen gehad wat mijn aan stond, maar zij gaven eerlijk toe dat mijn paard niet de X-factor had voor hun.

En als er dan toevallig eentje komt die helemaal wild van een is, leuk klikt, maar waarbij het financieel wat anders is, dan is dat maar zo. Zo heb ik eens een Tinkermerrie te koop gehad voor 2200 euro. Omdat er weinig interesse was verlaagde ik de vp naar 2000 euro. Toen kwamen er mensen die haar hadden gezien en niet meer uit hun hoofd ging, maar ze hadden nog niet genoeg gespaard. Dus het dier is op afbetaling verkocht en tevens heb ik nog een paar maanden extra stalling betaald terwijl het vooral de nieuwe eigenaren waren die met haar bezig waren die tijd. Spijt? Nee, beslist niet. Het dier had het niet beter kunnen hebben en de eigenaren hebben hun eigen financiele situatie geweldig ingeschat want nu kunnen en willen ze alles voor deze Tinker doen, ongeacht het financiele plaatje. Beestje gaat daar zoals het er nu uit ziet ook niet zomaar meer weg. Dat ik onder de streep er niet rijk van ben geworden maakt me geen ene moer uit, zien hoe goed dat dier het heeft is onbetaalbaar.

De prijzen van het ras "op peil houden" heeft ook met een stukje markt te maken en daarmee ook met het gemak waarmee mensen zo'n dier aanschaffen. Zoiets moet goed overwogen zijn, en doorgaans geldt dat hoe groter de uitgaaf, des te beter wordt erover nagedacht.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 11:14

Daar ben ik t dus mee oneens..
Ik heb mijn welsh gekocht voor weinig, omdat ik er inderdaad niet veel voor WILDE betalen.. Zij zou puur voor gezelschap gekomen zijn.. En dan betaal ik inderdaad niet veel voor een pony.. Krijgen ze bij mij de zorg die ze nodog hebben? Absoluut.. Hun natje, droogje, zadel/tuigmaker, hoefsmid, tandarts en DA wanneer nodig..

Ben ik dan slecht omdat ik niet teveel wil betalen? Nee hoor..

Zo ook mijn tinker.. Ik vind dat ik zat betaald heb.. Ik vind t kul meer te betalen voor een hengstveulen.. Neemt weer niet weg dst mijn dieren een super leven hebben, waar menig paard jaloers op is..

Ze staan nu nog steeds 24/7 op wei.. In de winter heb ik ze op de paddock staan 24/7.. Onbeperkt hooi.. Wat wil een dier nog meer..

En nee.. Ik zou er dan geen apuit in zetten.. Want dan is t dier al van mij.. En ik ga tot t uoterste voor mijn dieren.. Maar in de aanschaf de hoofdprijs betalen, terwijl ze dit niet waard zijn? Nee.. Gewoon niet..

Betty62

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-15 11:32

Nine 1987, ik ben het helemaal met jouw eens, ik heb alles over voor mijn paarden, heb zelf lang geleden een Nrps hengst veulentje (moeten) verkopen, aangezien ik niet voldoende ruimte had, van een merrie die ik gekocht had, die later drachtig bleek te zijn. Bij de bevalling heb ik toen veel diernarts kosten gehad aangezien ze bij het persen haar eigen darmen had uitgeperst, maar dat is weer een verhaal op zich.

Dat veulentje is toen naar mensen gegaan met heel veel wei en zou van hun dochter worden, Ik dus heel blij want die kwam goed terecht, dus verkocht voor 400 euro (let wel, dierenarts kosten 1500,-), heb hem na een jaar nog opgezocht, ging prima. Even daarna hoorde ik dat ze hem toch niet meer wilden en hem hadden doorverkocht naar een handelaar, ik heb toen stad en land afgezocht om hem terug te vinden, helaas nergens meer te vinden, ik had hem zo terug willen kopen (maakt niet uit waarvoor). Dus om zomaar te zeggen dat als je geen hoge aanschaf prijs wilt betalen , je dan ook niet goed voor een paard kunt zorgen vindt ik kul. Ik denk Caily dat jij een beetje een "handelaar' bent en dan is winst natuurlijk belangrijk, maar zet dat dan niet weg op zo'n manier.