[TI] Tinker Fancy word aardig dik ??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Azara71

Tinker Fancy word aardig dik ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-15 09:49

Fancy is nog een jong merrietje van anderhalf jaar oud, ze is van april.

Ze komt oorspronkelijk uit Engeland (over gekomen naar Frankrijk in februari), heeft toen nog iets meer dan twee maand bij een Franse Fokker gestaan en is toen naar mij toe verhuisd, heeft nog een maand bij mijn andere merrie op een pension gestaan en sinds midden juni bij de rest van mijn paarden.

Dit zijn foto's van haar toen ze net op het pension stond, dun meisje ..

Afbeelding

Afbeelding

http://boktimg.nl/img/m/BiyGat.jpg

Ze heeft in september nog tien dagen aan de antibiotica gezeten omdat ze een virusje had waarbij ze heel snotterig was. Dat is nu over en toen was ze dus ook aardig afgevallen.

http://boktimg.nl/img/m/LAmvIY.jpg

Ze staat sinds die tijd weer op het land en is onwijs uit gedijd en toch voel ik haar ribben nog steeds...

Ik ben bang dat ze drachtig is ;( Nou heeft ze verder nergens last van, ze is ontwormd in het voorjaar en wilden haar nu weer gaan ontwormen (daar zou ze ook nog een dikke buik van kunnen hebben) Maar die buik steekt zo uit, de ene kant meer dan aan de andere kant (ligt er aan hoe ze staat) tepels heb ik geen verandering in gezien maar hou haar goed in de gaten. Heb al aan haar buik gevoeld en dat laat ze nu allemaal toe, nog drie maand geleden was ze zo gevoelig, je hoefde maar een vinger op haar zij te leggen en ze begon al te wiebelen en erger te schoppen ... Nu is ze harstikke rustig.

Kom zo terug met wat recentere foto's (eind september) maar moet nog even weer nieuwe maken, ze is nog meer gegroeid ...

Ik weet dat ze haast niet zwanger kan zijn maar maak me toch wat zorgen.
Laatst bijgewerkt door balance op 13-10-15 11:40, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: max. 2 foto's ter illustratie, rest in link

Azara71

Re: Tinker Fancy word aardig dik ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-15 11:12

Deze twee foto's zijn dus rond de twintigste van september gemaakt, en sindsdien is ze nog ronder geworden ...

Afbeelding

Afbeelding

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 11:13

Even een dierenarts laten komen?
Met welk middel heb je ontwormd? Een goedkope ivermectine kuur werkt bijvoorbeeld niet tegen lintwormen, en ook niet tegen spoelwormen waar jonge paarden nogal eens last van hebben.

Edit, op de foto's lijkt de buik wel mee te vallen. Jonge paarden hebben meestal wel zo'n dikkere buik. Kan dus ook gewoon een grasbuik zijn, en de reden waarom er geen vet op zit is vaak doordat ze alle voeding nodig hebben om te groeien.

aricia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 18:13

Ik zou eens goed met Pyrantel gaan ontwormen .
Als ze van het voorjaar en nu pas weer ontwormd is ,is er een zeer grote kans dat ze toch nog onder de wormen zit .
Jonge paarden komen vaak moeilijk van de spoelwormen af en hebben vaak ,eigenlijk altijd , is mijn ervaring ,nog een extra ontworming nodig.

Aniekepiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 22:40

Myn inmiddels 2.5 jarige merrie heeft precies t zelfde. Heb 2x een mestonderzoek laten doen vorig en dit jaar. Geen wormen eieren en larven. Conclusie vd DA. Slappe buikspieren.
.Afbeelding
Afbeelding
Dit jaar

http://boktimg.nl/img/m/y1xPSQ.jpg
Als 6 maand oud veulen
Laatst bijgewerkt door balance op 14-10-15 15:22, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: max. 2 foto's ter illustratie

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 22:44

als je twijfelt, waarom geen dierenarts laten komen? even na kijken of ze met zekerheid net drachtig is? er word vaak geroepen kan bijna niet, en is t soms toch bingo.

als dat uitgesloten is misschien bloed test laten doen?

Azara71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-15 09:08

Wil ook een dierenarts erbij roepen maar wilde eerst wat adviezen ...
Wil niet voor gek staan bij de dierenarts omdat ik een zwangerschap bij een anderhalf jaar oud merrie veulen vermoed ...

Ze is trouwens in het voorjaar ontwormd, en nog een keer in september. Had voor de winter nog weer een Eqvalan duo gekocht voor haar mmar nog niet gegeven.

ghooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 20:58

Azara71 schreef:
Wil ook een dierenarts erbij roepen maar wilde eerst wat adviezen ...
Wil niet voor gek staan bij de dierenarts omdat ik een zwangerschap bij een anderhalf jaar oud merrie veulen vermoed ...

Ze is trouwens in het voorjaar ontwormd, en nog een keer in september. Had voor de winter nog weer een Eqvalan duo gekocht voor haar mmar nog niet gegeven.

een goeie dierenarts zal dat wel begrijpen ook al is ze bv niet zwanger. in engelland leven ze nu eenmaal in grote kuddes waar vaak meer dan een hengst in rond loopt.
ik ken iemand die ook een 2jarige merrie eind vorig jaar kocht en bleek zwanger te zijn. dit jaar op 2.5 een mooi merrie veulen gekregen. wisten het pas toen ik ging zien naar het paardje en vermoedens had door het uitgezette uiertje wat ze had en dat was niet normaal voor een paardje van iets meer dan 2jaar, eerst geloofde ze mij niet maar na 2 weken was de uier veel dikker geworden en zie een maandje later liep het rond , nu een mooie veulen van 4maand oud.
gewoon DA bellen uitleggen en laten scanne kan nooit kwaad :P
hoop natuurlijk voor jou dat het gewoon een lekker grasbuikje is
veel geluk :(:) :(:)

poown

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 21:15

Zou eerst ontwormen tegen spoelwormen. Met Strongid-P of nemantel-P. Eqvalan duo is tegen gewone maag darm wormen en lintwormen niet tegen spoelwormen. Ze ziet er niet uit dat ze lintwormen heeft wel spoelwormen. En zou ze toch even laten scannen je weet nooit.....

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 23:41

Ontwormen tegen spoelwormen. Die jaarlingen ontkomen daar bijna niet aan en aangezien ze al een beste tijd geleden ontwormt is heb je dikke kans dat dat het is.

Gezien de tijdlijn van jou zou ze dus uiterlijk in februari gedekt kunnen zijn. Ze was toen 9-10 maanden. Merries worden vaak pas vruchtbaar in hun eerste voorjaar. Dus de kans lijkt mij echt nihil.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 07:15

Eqvalan helpt niet tegen spoelwormen, want dat is op basis van ivermectine. Je moet een spuit hebben met pyrantel; strongid-P, nemantel-P zijn de meest voorkomende spuiten.

Mestonderzoek toont helaas lang niet altijd wormen aan, daar zitten nogal wat randvoorwaarden aan. Zeker op jonge leeftijd is preventief ontwormen het beste, en pyrantelbasis doet geen dierenarts moeilijk over.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 23:23

En is ze inmiddels gescand door een DA?

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 09:58

Vraag me ook wel af of er nieuws is :D

Azara71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-15 10:09

Nee niks nieuws. Ze heeft nog steeds een dikke buik ondanks de worm kuur...

Dierenarts vraag ik niet om te komen om persoonlijke redenen. Als ze wel drachtig zou zijn word er goed op haar gelet.

Azara71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-15 10:11

Nog een foto van twee week geleden.

Afbeelding

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 10:12

Vind t altijd beetje apart dat mensen niet gewoon ff laten scannen.. Kost maar paar tientjes..

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 10:18

Snap het eigenlijk ook niet. De beste tip is dierenarts laten komen. Niemand kan aan de foto afzien wat het is. Tips geven kan. Maar als je het echt wilt weten zul je toch echt de da moeten laten komen.
Ik vind haar van slank naar idd een dikke buik en dat betekend dat er wel iets is.
Dus een da is geen overbodige luxe ofzo.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 10:22

Ik snap dat ook niet, dan heb je ook zekerheid. Plus dan weet je ook beetje schatting ALS ze drachtig is, hoe ver ze is? Je weet nu niks, en neem aan als ze een veulen zou krijgen je dan wel voorbereidingen moet treffen nog, dat kan je alleen als je echt zekerheid hebt?

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 10:36

Ze zou uiterlijk in februari gedekt kunnen zijn dus dan zal ze op knappen moeten staan. Dat lijkt mij dus niet.

Na het ontwormen de mest gecontroleerd? Bij een fikse wormbesmetting moet je wel herhalen, helemaal met spoelwormen!. En natuurlijk met het juiste middel
maar dat weet je alleen 100% zeker als je de DA onderzoek laat doen.
Ik snap de moeite niet om de DA te laten komen?

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 10:55

Niet alle merries krijgen enorme buiken he met dracht. Heb vaak zat gehoord van mensen dat hun merrie lang niet zo ver leek, maar was er toch binnen een week een veulen...

Ik snap ook niet waarom er geen DA is gekomen, ook al is t geen dracht als hij dat gecontroleerd heeft, kan het zeker iets anders betekenen...

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 10:56

Ik snap ook niet waarom hier geen DA bij komt. Er is hier iets niet juist en dat moet onderzocht worden.

Azara71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-15 11:02

Het is gewoon even niet anders.

Mijn andere merrie is drachtig gescand, daar staat ze bij, ze worden allebei goed in de gaten gehouden. Dit is niet de eerste keer dat mijn andere merrie een veulen krijgt (zij was toen ook nog te jong) dus het is niet alsof ik een groot risico neem.

Om persoonlijke redenen kan ik er geen dierenarts bij laten komen nu

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 11:04

ik vind het persoonlijk wel een risico... wat als de dracht niet zo is maar wat anders? Mestonderzoek en scan zijn kwa kosten niet erg hoor, maar heb je wel meer zekerheid om dingen uit te sluiten ? Wat als er wat mis is met het veulen als ze wel drachtig is?

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 11:06

Maar de kans is groot dat ze niet drachtig is. Dan is er iets anders aan de hand.
Los gezien van de persoonlijke redenen, zie ik niet waarom er geen da bij komt.
Het is niet goed. Er is iets wat even onderzocht moet worden. Het is jou paard en jij bent verantwoordelijk ook voor haar gezondheid.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 11:11

Met waxmeltsenzo eens, het is jouw verantwoordelijkheid. Je plaats een topic dus je bent er wel bekend mee dat het paard veranderd? Je kan ook een arts eventueel laten komen, als je er zelf niet bij kan wezen misschien een bekende van je? Weet je reden niet, maar ik ken eerlijk gezegd geen reden als er dingen zijn met je dier om geen arts te laten kijken ? Edit: als het financieel is, kan je vaak met een praktijk wel regelen dat je het in termijnen terug kan betalen of later, is vaak wel wat te regelen.