[WN] Welke hengst?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Diamondje

Welke hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-15 20:30

Hoi,
Ik heb een vraagje.
Ik wil mijn 11 jarige merrie laten dekken.
Haar naam is Flitz Thommy Tucker en haar vader is Tuck R Command en haar moeder Zans Sweet Star (van Zanquilita)
Mijn merrie is zelf Chesnut en ik vroeg me af of iemand een leuke hengst kent die niet al te duur is en mijn voorkeur gaat naar insemineren.
Mvg Cheyenne

troi

Re: Welke hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 21:24

wat is je doel met het veulen en wat zijn de minder goede punten van je merrie waarvan je graag zou zien dat de hengst dit compenseerd?

sloffiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 21:26

Denk dat je een hengst moet zoeken naar het geen wat jou merrie ontbreekt zoals (paar voorbeelden)
Veel manen of hoge benen of brede bouw

Diamondje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-15 21:49

sloffiee schreef:
Denk dat je een hengst moet zoeken naar het geen wat jou merrie ontbreekt zoals (paar voorbeelden)
Veel manen of hoge benen of brede bouw

Mijn merrie is zelf al heel breed al een paar keer is op wedstrijd of het een hengst is

troi schreef:
wat is je doel met het veulen en wat zijn de minder goede punten van je merrie waarvan je graag zou zien dat de hengst dit compenseerd?

Het voornaamste doel is Reining. Mijn merrie is een prachtig brede merrie, ze heeft vrijwel alle kwaliteit (diepe stops, nette spins) alleen de snelheid is een beetje ontbrekend bij het spinnen en de lengte van de stops daar ben ik zeer tevreden mee maar ik wil graag over een paar jaar hogere wedstrijden gaan starten in België en Frankrijk
Laatst bijgewerkt door Gini op 13-10-15 12:40, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 22:10

Ik volg, heb zelf een kleinzoon van Tuck R command

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 08:36

"Niet al te duur' en 'insemineren' is een kombinatie die je niet veel zult vinden.
De goedkopere hengst dekken vaak life en de betere zijn duurder en doen vaak via inseminatie.

Diamondje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-15 09:19

DubbelDun schreef:
"Niet al te duur' en 'insemineren' is een kombinatie die je niet veel zult vinden.
De goedkopere hengst dekken vaak life en de betere zijn duurder en doen vaak via inseminatie.

Ik bedoel dat ik niet iets van 3000/4000 euro wil gaan uitgeven maar hooguit 2000

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 09:30

Daar moet het wel voor lukken :D

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 13:49

Tegenwoordig is insemineren ook niet zooo verschrikkelijk duur meer hoor.. Wij nemen op ons dekstation altijd een 'jaarpakketje' Daar zitten alle scans en inseminaties inbegrepen, inclusief de controlescans achteraf. 125€ voor een heel jaar + 10€ per dag stalgeld ze daar staat.

Enkele dekstations die goede reininghengsten aanbieden:
http://www.eifelgoldranch.be/breedingstation/stallions
http://www.frozen-partners.de/deutsch/hengste/
http://www.infoalpartners.com/

Ik zou dan persoonlijk voor een iets 'smallere' hengst gaan. Heel brede paarden hebben idd dikwijls moeilijkheden om echt snel te gaan in de spin. Is ook logisch he, die brede nek en schouders zitten wat in de weg :) Is bij onze hengst ook heel lang een moeilijk punt geweest, pas na 3 jaar ofzo begon er echt snelheid in te komen.

Diamondje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-15 16:10

Mijn vraag is ook een beetje, wat zal u doen? Welke hengst?

Gisela

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 12:26

Snelheid van spinnen heeft niets te maken met de breedte van een paard maar heeft alles te maken met atletisch vermogen. Ken veel paarden die breed zijn en toch gigantisch kunnen spinnen. Ik persoonlijk zou dus niet kijken naar hoe breed of hoe smal een hengst is, maar of de hengst veel atletisch vermogen heeft.

ayas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 16:02

Ben het helemaal met Gisela eens. heb veel "brede" gezien die geweldig konden spinnen etc. Veel "smalle" gezien die niet soepel bewogen. Dus....

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 20:27

Tuurlijk kan je niet álles over dezelfde kam scheren. De tanks van paarden die ik ben tegen gekomen lijken er in alle geval toch meer moeite mee te hebben dan de normale paarden.

Veel succes met je zoektocht.