NRPS pony PROK laten keuren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Quir

NRPS pony PROK laten keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-15 15:49

In de toekomst wil ik graag met mijn NRPS pony (D-maat) gaan fokken, maar wel op voorwaarde dat ze röntgenologisch goed is en geen erfelijke bemerkingen heeft.

Graag wil ik haar dan ook meteen laten gaan voor t PROK certificaat bij t NRPS (en gewoon uit sluiten dat ze op de foto's niet in orde is ook wat betreft de sport). Ik kan alleen niet vinden wat ik zoek... Ik kan wel de eisen vinden waar ze aan moeten voldoen en zo.

Is t bij pony's wel zo gebruikelijk om ze PROK te laten keuren? Kan er haast niets over vinden, alleen over paarden en hengsten. Ik kan ook geen pony merries vinden die t PROK certificaat hebben? Of ben ik zo scheel?
Hoe oud moet ze zijn om te kunnen laten keuren voor PROK?

Ik zat er aan te denken t NRPS zelf te mailen, maar wie weet kan iemand mij hier meer erover vertellen? Of aangeven waar ik t kan vinden? Heb de besluiten en zo al helemaal door gelezen. :+

Zijn er hier mensen die zijn/haar pony merrie röntgenologisch hebben laten keuren en ook voor het PROK certificaat zijn gegaan?

petraaken

Re: NRPS pony PROK laten keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 07:54

Ik denk niet dat pony's prok gekeurd worden. Heb er eigenlijk nog nooit van gehoord. Al zou het in theorie natuurlijk best wel kunnen maar ik denk niet dat het goedkoper is voor pony's dan voor paarden. het werk is hetzelfde dus zou het voor mij logisch zijn dat de kosten even hoog zijn.

Of het voor pony's een meerwaarde is weet ik niet.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-15 08:43

Dat het niet goedkoper is kan ik goed begrijpen, maar dat maakt me ook niet zoveel uit.

Meerwaarde heeft t voor mij persoonlijk in ieder geval wel, dat ik met een gezonde pony ga fokken en niet met een pony met erfelijke bemerkingen. Waarom wel paarden selecteren en pony's niet?

Ik kan er alleen inderdaad niets van vinden, ook niet of een pony het predicaat kan halen en vanaf welke leeftijd. Denk toch maar eens t stamboek een mailtje sturen. :)

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 20:48

Het NRPS kent het rontgen-predikaat. Eisen zijn iets anders dan voor het PROK-certificaat, maar volgens mij mag wel iedere dierenarts de keuring uitvoeren itt de keuring voor het KWPN.

De huidige regels zijn vast te vinden op de website.

Pendrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 21:33

Waarom paarden wel en pony's niet?

Omdat D-pony's heel veel vaker niets mankeren. Zeker in vergelijking met paarden. Het is natuurlijk belangrijk om met gezonde dieren te fokken maar overselectie doet ook heel veel kwaad. Kijk maar naar de rashondenwereld.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-15 22:02

KWPN muts hier, haha. NRPS heeft inderdaad röntgen predikaat en geen PROK.

Regels en zo kan ik allemaal wel vinden, maar niet of t predikaat er ook is voor pony's. Of ik kijk heel scheel, wat uiteraard ook best zo kan zijn... Vandaar mijn vraag of pony's ook dit predikaat kunnen krijgen.

Ik wil namelijk hoe dan ook mijn pony eerst röntgen keuren voordat ik er mee ga fokken, bij het KWPN is dit heel normaal (voor de meeste en steeds meer in ieder geval) en ingeburgerd zo'n beetje, misschien bij de NRPS paarden ook dat weet ik niet. Wil gewoon zeker zijn dat de pony gezond is en geen erfelijke gebreken heeft. Wil niet alleen maar vermeerderen en daarnaast wil ik ook graag weer verder fokken met haar nakomelingen. Gezond is dus echt een must.

Alleen is t dan mogelijk om een röntgen predikaat bij een pony te krijgen? Daar ben ik benieuwd naar, als ik haar toch laat röntgenen kan ik dat meteen ook laten doen voor t predikaat als dit mogelijk is.

Ik heb t NRPS zelf trouwens ook een mailtje gestuurd, maar nog geen reactie terug gehad. :)

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 22:51

Alle predikaten binnen het NRPS zijn zowel voor pony's als paarden te halen en ook ruinen kunnen het rontgen predikaat toegekend krijgen. Je pony komt hier, indien rontgenologisch goed, dus gewoon voor in aanmerking.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-15 09:20

gomir schreef:
Alle predikaten binnen het NRPS zijn zowel voor pony's als paarden te halen en ook ruinen kunnen het rontgen predikaat toegekend krijgen. Je pony komt hier, indien rontgenologisch goed, dus gewoon voor in aanmerking.

Super, bedankt!