Veulen wegbrengen om te spenen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Vickz

Veulen wegbrengen om te spenen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-15 12:12

Hoi,

Ik moet binnenkort mijn hengsten veulen gaan spenen. Hij krijgt dan een vriendinnetje (het veulen van mijn schoonvader) waar hij dan de ganse winter bij kan lopen. We hebben een wei voor de veulentjes aan de overkant van de straat, met een grote schuilstal. Maar het lijkt me beter om ze 1st weg te brengen (samen) naar een plekje hier verderop bij een kennis die ook zijn paarden aan huis heeft en beschikt over ruime uitloop boxen. Want ik ben een beetje bang dat mijn veulentje door de draad of erover zou gaan als hij zijn mama hoort. En dat is best gevaarlijk, hij kan zich bezeren of erger nog onder een auto belanden.

Is dit een goed idee? En hoelang moet ik ze dan weg brengen? 2weken, 1maand,...?

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 12:15

Heb je ze al eens voor korte tijd uit elkaar gehad. Paar uur of een dagdeel? Als ze dat al kennen in scheiden vaak niet zo moeilijk. Wel zou ik er voor zorgen dat mama echt 100% uit the picture is. Als ze echt weg is zal het veulen veel sneller accepteren dat hij zonder mama verder moet.

loempia93

Re: Veulen wegbrengen om te spenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 12:20

Meteen aan de overkant zetten zou ik denk ik ook niet doen. Helemaal niet als dit het eerste scheidingsmoment is.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 12:22

Ik zou ze inderdaad minimaal een maand wegbrengen naar je kennis. Daarna taalt de moeder er niet meer naar en de veulens hebben steun aan elkaar.

Vickz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-15 12:31

Ze hebben al vaker even apart gestaan (veulen dat even op stal bleef) maar dat verliep niet altijd even goed eerlijk gezegd, het is nogal een pittig mannetje. Hij heeft eens met zijn been vast gezeten tussen de tralies van de stal en is ook eens door het bovenluik gesprongen ;( vandaar dat ik ze niet zo goed meer apart durf zetten. Ookal ben ik daar al mee begonnen toen hij 3 weken oud was, in het begin (1ste 2maand) ging het allemaal goed, maar nu...

Hij kan/kent eigenlijk best wel al veel. Staat netjes gebonden, is erg braaf met halster aan en uit doen, wandelt mooi mee aan het touw (ook zonder mama erbij), geeft flink zijn voetjes, is al gewend aan afspuiten in de wasstal en hij is ook al 1x samen met mama met de trailer vervoerd geweest.

Mama heeft er trouwens weinig probleem mee dat haar kindje even apart gaat.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 12:33

Zelf ben ik bij afspenen liever fan van veulen op bekende plek laten staan en mama weg brengen.

En hebben jullie er rekening mee gehouden ook al zijn het veulens dat ze wel al vruchtbaar kunnen zijn?
Zal niet de 1e keer zijn dat dit gebeurt. Dus hou hier wel rekening mee. Haal ze echt op tijd uit elkaar.

Vickz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-15 12:39

En dan nog iets, dat vervoeren vind ik echt eng! En volgens mij de veulens ook! Met mama erbij ging dat heel goed, maar zij is echt een kreng in de trailer, ik dacht 1st ik vervoer ze samen, zet het veulen af en rij met mama terug naar huis maar ik vrees dat daar ongelukken van komen :\ Ze is al altijd moeilijk geweest in de trailer, zeker als haar buur even weg was (vroeger op wedstrijd al de ene ging rijden en zij erop moest blijven) en ik wil niet dat ze dit ervaart als een slechte ervaring.

Ik dacht al om de pony van mijn dochtertje erbij te zetten. Of direct de veulens samen? Het andere veulen is nog nooit vervoerd geweest en die zou echt wel van mijn schoonvader tot bij ons ongeveer een half uur in de trailer moeten staan, van ons tot de kennis is maar 5min (zelf dat nog niet denk ik)

Vickz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-15 12:44

Het probleem is, dat als hij hier moet blijven ik geen geschikte stal heb, of hij kan over de deur springen of hij kan met zijn benen door de tralies. En daar zijn al eerder ongelukken mee gebeurt. Terwijl die kennis van ons wel geschikte stallen heeft. En mijn merrie verplaatsen zorgt altijd voor problemen, ze wil niet eten en is enorm zenuwachtig.

Vandaar wil ik een beetje raad ;)

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 13:09

beiden veulens in de trailer, alles dicht en rijden maar. Ze gaan er niet dood van.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 13:21

Je kan je veulen in ieder geval alvast leren dat trailers leuk zijn. Maak gebruik van de natuurlijke nieuwsgierigheid dat elke veulen heeft. Ga lekker de trailer in en uit, worteltje oid erbij, maak het leuk :)

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 13:26

De eerste maanden na het afspenen is het beter dat moeder en kind elkaar niet kunnen zien of horen. Want ja, dat veulen zal door sloten en draden gaan om te proberen bij de moeder te komen. Dat doen ze, dat hou je waarschijnlijk niet tegen. Veiliger is het om ze echt een tijd goed ver weg uit elkaar te houden.

Veulens gedragen zich wel op de trailer hoor. Zeker zodra je gaat rijden. Maar als je twijfelt, kun je er ook voor kiezen om moeders een tijdje elders onder te brengen. Een merrie vervoeren bij haar veulen vandaan vind ik juist weer enger: die merrie gaat waarschijnlijk ook wél proberen om uit die trailer te komen en dan zijn merries echt sterk.... Sterker dan veulens.

Vickz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-15 13:28

Probleem is dat ik mijn voet gebroken heb momenteel ;( en ik kan dus maar weinig doen, ik moet bij alles hulp vragen en met zo'n dingen moet ik bij mijn man niet aankomen. Ik ben al lang blij dat hij ze op en af het land doet ;)

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 13:41

Nah, er is vast wel iemand in je buurt die kan helpen in dit geval. Een vriend, die kennis, je schoonvader. Het is maar een veulentje, hij staat zo op de trailer hoor. Zeker als je dat al eens een keertje met hem geoefend hebt.
Voor de periode van wegbrengen zou ik toch zeker 2-3 maanden rekenen.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 15:17

Dees schreef:
Het is maar een veulentje, hij staat zo op de trailer hoor.

_O-

Dan mag je dat hier morgen eens komen demonstreren Dees :D

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 17:37

Veulen halster met touwtje om. 2 sterke mannen aan de achterkant en 1 iemand die doorloopt aan de voorkant. Nog geen minuut werk.

Moet je wel niet twijfelen en doorgaan. Klep trailer dicht en rijden maar

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 19:08

butengeweun schreef:
Veulen halster met touwtje om. 2 sterke mannen aan de achterkant en 1 iemand die doorloopt aan de voorkant. Nog geen minuut werk.

Of gewoon even wat tijd er in steken en het veulen vrijwillig de trailer op laten lopen. Heb je jarenlang plezier van.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 19:14

Vickz schreef:
Hoi,

Ik moet binnenkort mijn hengsten veulen gaan spenen. Hij krijgt dan een vriendinnetje (het veulen van mijn schoonvader) waar hij dan de ganse winter bij kan lopen. We hebben een wei voor de veulentjes aan de overkant van de straat, met een grote schuilstal. Maar het lijkt me beter om ze 1st weg te brengen (samen) naar een plekje hier verderop bij een kennis die ook zijn paarden aan huis heeft en beschikt over ruime uitloop boxen. Want ik ben een beetje bang dat mijn veulentje door de draad of erover zou gaan als hij zijn mama hoort. En dat is best gevaarlijk, hij kan zich bezeren of erger nog onder een auto belanden.

Is dit een goed idee? En hoelang moet ik ze dan weg brengen? 2weken, 1maand,...?

Hengstveulen en merrieveulen samen is niet zo handig....soms zijn ze vroegrijp....

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 19:25

Zeker niet bij een merrieveulen zetten, hengsten kunnen al met 8 a 9 maanden vruchtbaar zijn!
Zal niet de eerste x zijn dat er zo een "ongelukje" ter wereld komt, heb het al zo vaak gezien...

Goed en veilig opfokadres voor hengsten zoeken, opladen en afleveren.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 19:36

Sleeper schreef:
butengeweun schreef:

Of gewoon even wat tijd er in steken en het veulen vrijwillig de trailer op laten lopen. Heb je jarenlang plezier van.

Dat zeker, maar ben wel van het niet miepen soms moet je even doorzetten. Ging om de reactie van S0173957. Als het moet staan ze er zo in, zonder verzet en als de reis verder goed is, is er niets aan de hand.

Merrie en hengsten veulen deze winter nog bij elkaar zie ik geen problemen zolang het geen januari februari veulens waren. Gewoon rond maart uit elkaar of meneer los ballos maken

Vickz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-15 20:44

Het is de bedoeling dat ze enkel deze winter samen lopen. Ik denk dat het zichzelf wel uitwijst. In de winter gaan ze niet vruchtbaar zijn. Beide veulens zijn nu 4 a 5 maand. Tegen de lente zien we dan wel. Ik wil de hengst liefst zo lang mogelijk hengst houden zodat hij mooi uitgroeid, maar hangt ervan af hoe hij zich gedraagt natuurlijk.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 20:54

Pas echt op, want met 9 mnd zijn ze zeer zeker al vruchtbaar!
Mijn merrie is bij de vorige eigenaar ook als 2 jarige per ongeluk gedekt door een hengstje van toen net 9 mnd.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 20:57

8 a 9 maanden zijn hengsten al vruchtbaar, de cyclus bij merries begint ook rond de 1 jaar, meestal in februari/maart, dus voor februari uit elkaar!

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 11:55

Vickz schreef:
Het is de bedoeling dat ze enkel deze winter samen lopen. Ik denk dat het zichzelf wel uitwijst. In de winter gaan ze niet vruchtbaar zijn. Beide veulens zijn nu 4 a 5 maand. Tegen de lente zien we dan wel. Ik wil de hengst liefst zo lang mogelijk hengst houden zodat hij mooi uitgroeid, maar hangt ervan af hoe hij zich gedraagt natuurlijk.

Dan zou ik het hengstveulen zeker naar een opfokplek brengen met hengstveulens.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 12:07

Beetje sneu als je 2 maatjes straks weer uit elkaar moet halen.