Na hoeveel tijd moeder en veulen herenigen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Flint05

Na hoeveel tijd moeder en veulen herenigen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-15 13:06

We hebben 6 weken geleden de veulens gespeend, dit is sinds lange tijd weer dat we de veulens houden, mijn vraag is na hoeveel weken kunnen de veulens weer bij hun moeder in de groep.
We kiezen er bewust voor om 2 merrieveulens in een gemengde groep, qua leeftijd, op te laten groeien. bij ons aan huis.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 13:21

onze veulens zijn gespeend in het stal seizoen en na de winter in het voorjaar samen weer herenigd in de groep op de weide waar dus ook mams loopt.

Donja

Re: Na hoeveel tijd moeder en veulen herenigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 20:18

Bij mijn ene merrie kan ik het veulen na 2 weken er alweer bij zetten. Als ze opgedroogt is (uier dan), dan accepteerd ze niet meer dat het veulen probeert te drinken. Mijn andere merrie liet zelfs na 3 maanden weer toe dat het veulen begon te drinken en ging dan weer melk produceren...

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 11:53

Mijn ervaring is dat de veulens er toch weer onder duiken. Merrieveulens speen ik dan ook niet op mijn initiatief. Zij blijven bij de merrie totdat de merrie zelf aangeeft dat het genoeg is. Indien de paarden op stal gaan in het najaar krijgen de veulens een stal naast de merrie. Overdag lopen zij dan weer samen in de groep.

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 12:58

Friesiszwart, als de merrie heeft aangegeven dat het genoeg is, laat je ze dan nog steeds samen in de groep. M.a.w., je haalt ze eigenlijk nooit uit elkaar ? Blijven ze dan niet erg aan elkaar "plakken" als ze ouder zijn ? Ik denk er nl. over hetzelfde te doen aankomend jaar maar kreeg het advies ze toch een aantal weken/maanden te scheiden zodat ze niet zo blijven plakken aan elkaar.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 13:00

dandy, het plakken valt erg mee als je ze van begin af aan al steeds even uitelkaar haalt dan weten ze niet beter of mama is zo terug!

geshahquille

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 13:06

Wij doen altijd na een maand soms gebeurd het inderdaad dat een veulen er weer onder duikt dus wel in de eerste instantie het in de gaten houden. Wat ik dan doe ik doe een kledder uierzalf op het uier en meestal leren ze het dan wel af. Het juist super als ze in de groep samen met moeders opgroeien ze leren zo veel . En het is zo mooi om te zien hoe ze nog een band hebben met elkaar.

loempia93

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 13:19

Volgens mij, en wat ik hierboven lees, verschilt dat enorm. De ervaring die ik heb is ook dat moeders het zelf geregeld heeft. Nou moet ik wel zeggen dat ze het lichamelijk ook aankan en niet leeggezogen werdt.

Flint05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-15 16:04

loempia93 schreef:
Volgens mij, en wat ik hierboven lees, verschilt dat enorm. De ervaring die ik heb is ook dat moeders het zelf geregeld heeft. Nou moet ik wel zeggen dat ze het lichamelijk ook aankan en niet leeggezogen werdt.

Ik heb ze moeten spenen omdat moeder echt brood en brood mager werd, ondanks dat ze volop gras , onbeperkt hooi en 4 kilo krachtvoer kreeg. Gelukkig begint ze nu weer op gewicht te komen!

sphinxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 16:11

Ik heb ze vorig jaar een week of 3 gescheiden naast elkaar gehouden. Ze zijn nooit echt uit elkaar geweest dat ze elkaar niet meer konden zien, heb ze op een gegeven moment met een draadje gescheiden 's nachts en dat opgebouwd tot ze 24 uur per dag met een draadje er tussen liepen. Merrie heeft een dag of 10 last gehad van haar uier. Veulen had geen stress, moeders ook niet dus toen ze per ongeluk bij elkaar kwamen en het veulen het probeerde en moeders dat niet wilde, was het klaar. Veulen was toen een maand of 7 - 8 en zoog haar moeder echt leeg (ik dacht dat dat niet kon en dat je dan te weinig voerde, maar was echt zo...).