8 maanden drachtige merrie oppakken na 2 jaar stil staan

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DDDara

8 maanden drachtige merrie oppakken na 2 jaar stil staan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-15 16:41

Hoi hoi,

ik heb een vraagje, mijn merrie is nu 3 maanden drachtig en ze is nog herstellende van een operatie.
Ik zou haar graag rond eind februari weer op willen pakken dan is ze dus 8 maanden drachtig.

Ze is een onwijs makkelijk paard maar staat door de operaties in februari al 2 jaar stil. Is het slecht om haar na 2 jaar op te pakken als ze 8 maanden drachtig is?
Of kan ik gewoon rustig met haar aan de slag?

Sammie

Re: 8 maanden drachtige merrie oppakken na 2 jaar stil staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 16:43

Het zal niet slecht zijn, maar waarom met 8 maanden rustig oppakken om 2-3 maanden later weer stil te zetten voor de bevalling/ veulen etc. Dan kunnen die 6 maanden er ook nog wel bij denk ik zo.

Wat wil je precies met haar doen? En wat kun je tzt met haar doen?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 16:44

Ik zou haar lekker oppakken als het veulen is afgespeend. Met 8 maanden dracht kan je niet veel meer, en met een veulen bij voet al helemaal niet. Na het veulen kan je tenminste ook meteen door.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 16:46

Het eerste wat me opkwam, waarom zo'n haast? Kan het echt niet gesteld worden nadat ze is bevallen en dergelijke?

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-15 16:48

Eigenlijk wil ik haar alleen rustig oppakken en als dat gewoon goed veilig gaat (wat waarschijnlijk vrij snel is) en dan gewoon alleen voor de lol een beetje buiten hobbelen niets bijzonders.......
Ik wil gewoon graag weer iets met haar doen zolang dat voor haar ook leuk is.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 16:51

Ach wij reden ze ook gewoon hoogdrachtig hoor. Alleen uiteraard wel aanpassen wat je wilt doen en buitenrijden zie ik geen problemen in.
En met veulen aan de voet kunnen ze ook makkelijk wat werken. Leert het veulen ook direct van.

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 16:52

Het zou geen kwaad kunnen, maar om haar op te pakken en dan na een maand of 2 weer "stil" te zetten snap ik niet zo goed. Ik zou dan liever wachten totdat ze het veulen heeft en dan langzaam aan weer op gaan pakken.. Die paar maanden "extra rust" maakt dan ook niet meer uit..

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 17:00

Ik zou wachten tot ze bevallen is.
Na een normale bevalling kan je met 3-4 weken weer rustig wat gaan doen
Naar mijn idee heeft oppakken op 8 maanden dracht niet veel zin
Als je haar alleen onder het zadel wat beweging wilt geven zonder aan het werk te gaan zie ik geen bezwaar
Maar met oppakken neem ik aan dat je in de training ook wat werk gaat vragen
Dat zou ik niet doen

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-15 17:03

Er zit ook geen bijzonder doel achter ofzo..... alleen dat ik het heel leuk vind om weer met haar aan het hobbelen te gaan (geen dressuur maar gewoon voor de lol) en dat ik denk dat zij het zelf ook heel leuk vind als ze eindelijk weer is echt iets kan doen.
Het is het type paard dat komt aanlopen als ze haar zadel ziet en als ik de trailer open zet loopt ze er zo in omdat ze weet dat wel dan altijd iets leuks gaan doen.
Ik zou het gewoon leuk vinden om weer iets met haar te doen mits het niet slecht voor haar is want als dat wel het geval is dan wacht ik gewoon tot na het veulen.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 17:07

Normaal gesproken wordt mijn merrie de gehele dracht gereden
Tot ongeveer 8 maanden gewoon aan het werk
Trainen op M-Z niveau
Met 8 maanden hangt het af van wat de merrie aangeeft
Met haar eerste veulen hebben we gewoon getraind tot bijna 10 maanden
Beetje hobbelen kan dan geen kwaad hoor

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 17:07

Kan prima. Het is juist beter dat een merrie die moet bevallen wat conditie heeft. Wij gaan gewoon door tot kort aan de bevalling, en 2 weken erna weer oppakken. Dus 2 mnd stilzetten rond het veulen wat hier gezegd wordt doen wij ook niet.
Omdat je moet opbouwen zal het niet meer dan wat zwangerschapsgym zijn, maar zolang je paard er lol in heeft en je haar niet overvraagt is het alleen maar goed.