Stamboek promoot hengst die röntgenologisch is afgekeurd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Stamboek promoot hengst die röntgenologisch is afgekeurd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 07:28

Echt mijn mond valt open van verbazing.
Het EASP stamboek heeft een shagya hengst ter dekking die eerder niet werd genomen vanwege afkeuring op de röntgenologische dierenartskeuring.
Ondanks de afkeuring is de hengst(Zodiac B) toch goedgekeurd voor de dekking en pronkt het stamboek ermee op Horse Event. De voorzitter van het stamboek roemt de hengst om zijn hardheid.
Het kan toch niet zo zijn dat het de bedoeling is om met een hengst die röntgenoligisch niet aan de eisen voldoet te gaan fokken? Ik vind het onbegrijpelijk dat dit kan.

Sababber

Re: Stamboek promoot hengst die röntgenologisch is afgekeurd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 07:43

Ik heb het topic doorgestuurd naar de eigenaresse van dit paard. Misschien dat die uit kan leggen hoe de vork in de steel zit.

Ik neem aan dat het stamboek zijn naam niet wil vergooien en dat de situatie wellicht iets anders is gelopen dan hier staat beschreven...

breggel1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 07:53

een paard kan een bemerking hebben op de fotos, maar dit kan ook door trauma van buitenaf gebeurd zijn of slijtage door verkeerd gebruik . Het hoeft niet erfelijk te zijn , en dus doorgegeven te worden aan zijn nazaten. je kunt er dus gewoon mee fokken.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 07:58

Ik heb reactie van de eigenaresse, dit blijkt idd over een blessure te gaan die het paard door dat hij niet zo zuinig op zichzelf was te zijn aangericht. Niks erfelijke dus, een ongeluk zit nou eenmaal in een klein hoekje.

Ze reageert hier zelf niet maar heeft de voorzitter van het stamboek gevraagd hier te reageren met verdere toelichting.

Leprycorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 08:01

Klinkt logisch dat een hengst alsnog door de keuring kan komen als bewezen is dat het niet erfelijk is, maar een blessure is :j
Hebben zijn nakomelingen verder geen last van.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 08:11

Tja,...er zijn nog heel veel stamboeken die niet eens een röntgenkeuring hebben opgenomen in de selectieprocedure.
Dus zoooo erg is het nu ook weer niet.

Ik zou een dergelijke hengst persoonlijk wel laten staan.(ook vanwege eigen onervarenheid) Maar als het bekend is en bekend is wat de aard van de bemerking is kan een fokker zelf de afweging maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 09:43

Ik meen dat de hengst vanwege hoefkatrolontsteking destijds niet is genomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 16:42

Even een tekst uit 2011 gequot waarna hij niet genomen werd.

Zodiac liep voorzichtig en kort met de voorbenen. (ook nog zwaaiend) Hij scheen een ongeluk te hebben gehad.
Komt uit de schouder en lijkt ook wat gevoelige hoeven te hebben.