Aangezien ik nogal ongeduldig ben, was ik al wat rond aan t kijken voor hengsten die bij m'n pony merrie passen. Puur en alleen omdat ik t leuk vind en zo wat "bekender" wordt in de pony fokkerij. Echter wil ik haar hoe dan ook absoluut niet laten dekken voor ze drie jaar is (ze is nu 1,5 jaar, dus heeft nog even) voor de eerste keer. Dus dan is ze 4 jaar wanneer het veulen geboren wordt (als alles goed gaat natuurlijk).
Nu vind ik eigenlijk toch best veel dat mensen zijn/haar merrie (zowel pony's als paarden) laten dekken voor de eerste keer op 2 jarige leeftijd. Dus dan is de merrie drie jaar wanneer het veulen geboren wordt.
Ben eigenlijk wel nieuwsgierig geworden waarom mensen merries zo vroeg laten dekken? Kwestie van "geld" (eerder een veulen is extra geld bij verkoop)? Las ook dat mensen t doen om te voorkomen dat de merrie groter wordt dan dat ze op dat moment is, maar ook dat ze snelle uitzwaren en dus breder worden.
Ik ben overigens dus niet van plan mijn pony merrie op twee jarige leeftijd te laten dekken, mooi pas als ze drie is en er lichamelijk en geestelijk (voor mijn idee) er klaar voor is. Anders wacht ik gewoon nog een jaartje, wil graag dat ze nog zo'n dertig jaar mee gaat, hihi. Ik ben echter wel benieuwd geworden naar beweegredenen om een merrie wél op 2 jarige leeftijd te laten dekken.