Wanneer veulen terug bij mama?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Love_Mirra

Wanneer veulen terug bij mama?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-15 19:04

Ik heb momenteel twee hengstveulens lopen. Die staan samen met hun moeders in kudde (dus alle vier samen) op de wei.

Begin november worden ze even uit elkaar gehaald voor het afspenen. Tegen dat ze terug komen zijn ze net geen 10 maand oud.

Zouden ze dan terug zonder dekgevaar terug bij hun moeders mogen?
En zouden ze hun eigen moeder dekken?

Ik zou ze nl willen laten ruinen als ze 1 jaar zijn. Maar ik beschik zelf maar over 1 weiland.
Of zou ik dan ze vroeger ruinen? Of eventueel (weet niet of dat kan, moet ik vragen) ze langer gescheiden houden?

Misschien nog wat info over de veulens:
Het zijn beide kruising haflinger x andalusier. Nu 5 en 5,5maand oud. Eentje is al helemaal breed en stevig, en zijn 'ding' hangt regelmatig buiten en hij kan het ook al hard maken. Hij plast en af en toe poept hij op de hopen van de merries.

De andere is meer type slungel, smal en iel. Hij is beleefder :+ en houdt zijn 'ding' binnen behalve bij het plassen.

LadyMadonna

Re: Wanneer veulen terug bij mama?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 19:05

Hengstveulens kúnnen vruchtbaar zijn vanaf 8 mnd. Zou zelf het risico niet opzoeken.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 19:15

Vroeger ruinen kan wel hoor.
Risico op dekken is inderdaad met 10 maand wel erg aanwezig.
Overleg even met je veearts wat een goede tijd is om te castreren

Love_Mirra

Re: Wanneer veulen terug bij mama?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-15 21:01

Ja, de veearts zei dus op 1 jaar vandaar. Dan ga ik toch proberen om ze wat langer apart te laten staan. Inteelt hoef ik niet :)