Stoomcursus Zomereczeem, iemand?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Romary

Stoomcursus Zomereczeem, iemand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-15 08:17

Tja... in al mijn jaren paardenervaring, heb ik nog nooit de zorg gehad over een eczemer...
Nu over 4 stuks :+
Bij Dorle en Dolce is het enigzins mild, geen geschuur aan de staart en de meeste manen zijn ook nog intact (bij de schoft wat weggeschuurd), maar wel die typische kloven en dikke manenkam.
Dees heeft behoorlijk wat van dr manen weggeschuurd en wondjes onder dr buik (van het schoppen) en Misty heeft bijna geen manen meer en schuurt ook dr staart.

Behalve wat kleine wonden onder Dees haar buik, heeft er niet 1 wondjes van het schuren. Ze staan niet onder eczeemdeken, maar wel binnen in de schemering. 2 krijgen op dit moment Pavo brok te eten, maar ik heb ze erop gewezen dat haflingers vaak ook jeuk krijgen van Pavo, dus dit wordt veranderd. Andere 2 krijgen Seniores priores. Verder staan ze overdag in een zonnige, vrij open wei (wind) en 's nachts op stal.

Wat kan ik verder nog doen, zodat het haar zo snel mogelijk terug komt, de jeuk volgend jaar weg blijft en de manenkam tot rust komt? Waar kan ik wel en niet mee wassen? Is vlechten misschien verstandig, of juist niet?

Ik zit er nu over te denken om eerst te gaan wassen met betadineshampoo en/of driehoek vloeibare zeep (kan dat bij een eczemer?), dan wilde ik er een honingzalf opsmeren (iemand tips waar te halen?) en dat later vervangen door klitwortel extract van de kruidvat. Goed plan? Goede volgorde? :P Andere tips? Kan ik de manen gewoon doen met glansspray/cowboy magic, of zijn ze gevoeliger voor dat soort dingen en kan ik dat beter laten?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 08:24

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 08:37

Jeetje 4 in 1 keer?!!!
Das veel! , ook veel om te wassen...Ik zou voor nu beginnen met derfen lotion. Daarmee verdwijnt accuut de jeuk. Bij mijn paard werkt het perfect , ik hoef nu alleen maar te smeren als ze weer begint te schuren en dat is om de 6 a 7 dagen,als ze niet natgeregend is. Na een fikse regenbui moet ik meestal weer smeren. Voor het eerst dit jaar geen wonden gehad , helaas zien staart en manen er wel uit als pleeborstels...

Voor volgend jaar , inderdaad het voer onder de loep nemen [denk hierbij ook aan weidebeleid en hooi], en dekens zijn de beste oplossing.en spit het topic van de eczemers maar eens door. Er zijn veel producten op de markt , en bij de een werkt het wel , en bij de ander niet. Het is echt per paard uitvogelen wat het beste werkt. Maar als je ze al zover krijgt dat ze geen wonden meer hebben , ben je al een heel eind!

Ik weet zeker als ik die van mij van het gras af zou halen , ze geen jeuk meer heeft. Maar dat doe ik niet meer.
Ze mag schuren als ze wil , kan zelf bepalen of ze wel of niet binnen wil staan , en ik ben happy en accepteer de pleeborstels , zolang ze geen wondjes krijgt. En volgens mij is ze ook happy , want ze mag schuren als ze jeuk heeft , maar schuurt zich niet kapot. En , zodra ik het zie , smeer ik haar in met derfen...
Laatst bijgewerkt door Nammie op 12-09-15 08:42, in het totaal 1 keer bewerkt

evelienn28

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 08:38

als ik jou was zal ik wel eczeemdekens op doen ook overdag vliegen er wel knutjes.
en idd het zomereczeem topic doorlezen daar kun je veel uithalen

Sammyoo

Re: Stoomcursus Zomereczeem, iemand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 21:30

Manenkam en staartwortel wassen met teershampoo
Kapotte / jeukende plekken met anti-jeuk creme insmeren (Derfen is goed, maar daarvan worden de witte manen en staart van je Haf erg vies)
Eczeemdeken opdoen (Shires heeft een hele fijne voor niet teveel geld)
De mugjes die de jeuk veroorzaken zijn rondom de schemer actief. Als je de gelegenheid hebt kan je je paard rond die tijd op stal zetten.
Mogelijk verergert suiker / zetmeel in het voer de klachten (maar daar zijn de geleerden nog niet helemaal uit), daar kan je met voeren rekening mee houden.

Ik heb twee eczemers, dus vraag maar!!

Romary

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-15 08:43

Ik heb me gemeld in het ze-topic, dacht dat deze al wel op slot zou zijn
Paarden gaan van de pavo af. Geloof dat het schuren sowieso minder wordt nu, dus eerste stap is nu goed schoon wassen, met teer of tea tree shampoo. (zit er merkbaar verschil in?) Daarna Derfen clear gaan smeren en kijken wat het doet.
Paarden staan in de schemering al binnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 08:53

Ook derfen clear vond ik erg ver en vies worden in de witte manen. Je krijgt het er ook haast niet uit gewassen. Daarom toch maar weer terug naar de TKC. Dat is makkelijker aanbrengen ook.

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 08:59

Ik heb goeie ervaringen met de teatreeshampoo. Ik was mijn merries ongeveer 1x in de maand, beetje afhankelijk hoe snel de manen weer vettig worden onder de deken. Deken is wel echt een aanrader! Die van mij staan dag en nacht op het land, en kan ze hiermee redelijk vrij houden van plekjes. Ik vlecht de manen wel, en hou ze superglad met antiklit zodat de deken ook zo weinig mogelijk schade aanricht. ;) zalf gebruik ik bijna niet, enkel wat sudocreme voor de open plekjes op t hoofd.

Romary

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-15 09:20

Die van mij hebben gelukkig geen wondjes, behalve dees dan op de buiknaad. Geen idee waardoor ze ineens de eczeem hebben ontwikkeld ook. Enige dat ik kan bedenken, is de verhuizing en dus omgevings gebonden. Dees, dolce en dorle zijn oma, moeder en kind, dus aanleg via erfelijkheid speelt ook mee. Misty heeft een heel andere afstamming, maar schuurt ook. En anka staat met lange manen in de wei en heeft nergens last van :+

Ze zien er ook niet uit als eczemers, al hebben 3 van de 4 wel ook die grijze plekken rond de ogen, dolce heeft dat niet. Maar die kloven in de manenkammen...

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 09:33

Van het gras af halen kan erg veel schelen.

Romary

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-15 09:36

Land waar ze staan, is kaal. 's avonds en snachts staan ze binnen, s ochtends in de paddock en in de middag een paar uurtjes in de kale wei met hooi Ik vind het niet dusdanig dat ik het het waard vind dat ze geen grasjes meer krijgen. Paarden horen te lopen en grazen

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 12:34

Omgeving doet veel! Veel mugjes is ook een hoge reactie. En hoe het weer is scheelt ook volgens mij. Bij ons met van dat klamme benauwde weer hebben ze meer last. Mijn ene merrie heeft de moeder het ook, van de andere hadden de moeder en vader het beide niet.. denk wel dat de aanleg ervoor vererfelijk is.

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 12:45

Mijn merrie is een lichte eczemer, zij staat gewoon zonder eczeemdeken 24x7 buiten. Zoals al eerder genoemd is gras niet zo slecht, zolang ze maar niet op een rijke wei komen te staan en in jou geval is dag dus ook niet zo. Wel smeer ik bij jeuk met Derfen.
Jouw vraag over wassen met groene zeep kán voor de jeuk wat helpen, maar is zeker een goed middel om oude Derfen uit manen en staart te wassen. Opzich kan Derfen prima blijven zitten, maar het wordt op een gegeven moment wel een vette en vieze boel....is mijn ervaring. Vandaar dat ik mijn merrie tussendoor was met groene zeep.

Voor ons werkt dit in ieder geval prima :-)

Romary

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-15 12:56

Dank je voor je antwoord. Ik heb altijd ondervonden dat de groene zeep het schoonste resultaat geeft, fijn dat ik dat dan zou kunnen blijven gebruiken! Riders magic van leovet dan? Dat kan volgens mij ook wel?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 12:58

Klitwortellotion bevat alcohol, niet gebruiken op beschadigde huid, want het prikt. Azijn werkt tegen jeuk (korte termijn in elk geval), dus daarmee afsponzen bij warm weer is zeker optie. Deken breekt de cyclus van jeuk, schade, genezingsjeuk, en alle knuttenbeten die tegelijk doorgaan. Plekken die de deken niet goed afdekt kan je ook behandelen met sudocreme, dat blijft lang zitten 24+ uur en dan kunnen de knutten daar niet bijten wat ook weer die hele cyclus doorbreekt. Verder zijn zowel overgewicht als mineralentekort een belangrijke factor bij seme/jeukklachten. Dieren die dingen als helft hals tot schoft en buik schuren kunnen ook besmet zijn met nekworm. Dat merk je als binnen 24-72 uur na ontworming met ivermectine de jeuk erger wordt. In dat geval moet je regelmatig ontwormen om dit probleem onder controle te houden, weg krijgen zal je deze worm niet, want daarvoor is een zeer langdurige antibioticakuur nodig die de darmflora en dus het paard niet overleeft.

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 13:01

Mijn ervaring met verschillende "wasmiddelen" is dat de Derfen er nogal lastig uit te krijgen is. Met groene zeep gaat het een stuk vlotter en vind ook ik manen en staart nadien een stuk schoner.

Teatree heb ik ook geprobeert, maar dat deed nagenoeg niks. Opzich is Leovet wel een merk waar ik goede ervaring mee heb qua staart en manen spray, het geeft volume en blijft redelijk lang zitten. Waar wilde je de Riders Magic voor gebruiken? Voor de mooi? Of de jeuk...

Romary

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-15 13:29

Voor de verzorging van de manen ;) Met equishine heb ik de ervaring dat de haren ook sneller breken. Bij mijn vorige haf gebruikte ik het altijd. Manen en staart blijven langer schoon en goed doorkambaar, hoef je er niet steeds bij met borstels en sprays enzo. Ik dacht eraan mesitran te gebruiken op de manenkam, zodat de kloven kunnen herstellen en de huid wat rustiger, maar volgens mij is dat met de derfen niet meer nodig.

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 13:35

Ik meende idd ook dat Derfen een kalmerende en huidherstellend vermogen heeft.
Met de Leovet Striegel heb ik ook goede ervaring, de doorkambaarheid is erg goed en wat je zelf ook al aangeeft heb je er langer plezier van ...sprak deze trouwe Leovet gebruiker :-D