Nu over 4 stuks
Bij Dorle en Dolce is het enigzins mild, geen geschuur aan de staart en de meeste manen zijn ook nog intact (bij de schoft wat weggeschuurd), maar wel die typische kloven en dikke manenkam.
Dees heeft behoorlijk wat van dr manen weggeschuurd en wondjes onder dr buik (van het schoppen) en Misty heeft bijna geen manen meer en schuurt ook dr staart.
Behalve wat kleine wonden onder Dees haar buik, heeft er niet 1 wondjes van het schuren. Ze staan niet onder eczeemdeken, maar wel binnen in de schemering. 2 krijgen op dit moment Pavo brok te eten, maar ik heb ze erop gewezen dat haflingers vaak ook jeuk krijgen van Pavo, dus dit wordt veranderd. Andere 2 krijgen Seniores priores. Verder staan ze overdag in een zonnige, vrij open wei (wind) en 's nachts op stal.
Wat kan ik verder nog doen, zodat het haar zo snel mogelijk terug komt, de jeuk volgend jaar weg blijft en de manenkam tot rust komt? Waar kan ik wel en niet mee wassen? Is vlechten misschien verstandig, of juist niet?
Ik zit er nu over te denken om eerst te gaan wassen met betadineshampoo en/of driehoek vloeibare zeep (kan dat bij een eczemer?), dan wilde ik er een honingzalf opsmeren (iemand tips waar te halen?) en dat later vervangen door klitwortel extract van de kruidvat. Goed plan? Goede volgorde?
Andere tips? Kan ik de manen gewoon doen met glansspray/cowboy magic, of zijn ze gevoeliger voor dat soort dingen en kan ik dat beter laten? 
zalf gebruik ik bijna niet, enkel wat sudocreme voor de open plekjes op t hoofd.