informatie gevraagd mbt dracht

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JoycexEnya

informatie gevraagd mbt dracht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-15 19:15

Hallo Bokkers

In de toekomst wil ik graag een veulentje fokken. En ben me alvast een beetje aan het oriënteren.

Ik heb een fjorden merrie van 7 jaar. Ze heeft al een veulen gehad op 4 jarige leeftijd. Die hebben we ook nog in bezit, maar is van me moeder. Wat zal een uiterlijke leeftijd zijn om te fokken?

Ze staat 24/7 buiten in een kudde met haar dochter en onze ruin. Ze zou daar evt moeten bevallen, ik kan ook kijken of het evt bij de hengstenhouder staan. En kan een veulen gewoon 24/7 buiten staan met mogelijkheid tot een schuilstal?

Wat zijn nu de kosten van het dekken tot zeg maar 3 jarige leeftijd? Kosten van stalling heb ik niet ( huren een land, en dat betaald me moeder).

Zat ook nog te denken om een veulen te kopen, maar wil toch iets van me eigen merrie als opvolger als ze er niet meer is. Ook ben ik wel een beetje bang voor de risico's. Gaat het vaak mis bij een bevalling?

Hopelijk kunnen jullie me helpen :)

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Re: informatie gevraagd mbt dracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 11:14

Wat je in ieder geval kunt doen, is hier in de Kraamstal alvast eens wat topics doorlezen. Daar staat al heel veel info in en een boel antwoorden op je vragen. Heel goed dat je je goed wilt voorbereiden voor je besluit te fokken!

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 21:07

Als je de voorkeur hebt een nakomeling van je eigen merrie te hebben moet je je gaan verdiepen in de merrie. Hoe is haar afstamming, en hoe is zij gebouwd. Met andere woorden wil je het ras verbeteren of wil je vermeerderen.

Als je je eigen merrie geschikt vind kijk dan ook naar haar minpunten zelfs de hoogst beoordeelde merries hebben minpunten en aan de hand daarvan kijken welke hengst er het beste bij zou kunnen passen. Denk daarbij ook aan het karakter van de hengst en de verwantschap onderling.

Een dracht is altijd een risico, en het is natuurlijk niet te zeggen dat het lukt en dat het veulen gezond geboren zal worden. De periode van waken en bevalling vraagt ook om extra alertheid en een periode van waken. Zelf zou ik het paard op dat moment even apart houden van de andere paarden zodat zij in rust kan bevallen.

De kosten van het dragend krijgen, dracht en bevalling en nazorg kunnen behoorlijk hoog zijn. Daar moet je wel rekening mee houden.

Bij de aankoop van een veulen kun je uitzoeken op afstamming, uiterlijk en geslacht.

Of het vaak mis gaat is niet te voorspellen, ik heb probleemloze drachten meegemaakt en ook dat de DA zowat bij het meubilair hoorde, helaas. Feit is wel dat de drachten die ik gemist heb het veulen het niet gered heeft. (op twee na). Camera's, geboortemelder en toezicht door meerdere mensen is geen garantie dat het goed gaat. Mijn ervaring is dat als er ingegrepen moest worden dit meestal een kleine hulp was, (denk dan aan het openmaken van het vlies). Indien gemist zou het veulen het niet overleefd hebben.

AnnickT

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 19:21

Je eerste vragen kan ik niet beantwoorden, maar twee andere wel.

JoycexEnya schreef:
Ze staat 24/7 buiten in een kudde met haar dochter en onze ruin. Ze zou daar evt moeten bevallen, ik kan ook kijken of het evt bij de hengstenhouder staan. En kan een veulen gewoon 24/7 buiten staan met mogelijkheid tot een schuilstal?

Zat ook nog te denken om een veulen te kopen, maar wil toch iets van me eigen merrie als opvolger als ze er niet meer is. Ook ben ik wel een beetje bang voor de risico's. Gaat het vaak mis bij een bevalling?

Onze pony's staan 24/7 op wei en hebben een schuilstal ter beschikking.
Bij ons zijn alle veulens in de wei geboren en hebben samen met hun moeders ook 24/7 op wei gestaan met een schuilstal, waar ze dus altijd in konden. Alleen op de eerste dag hebben we moeder en veulen binnen gezet in de schuilstal, verder nooit opgesloten. Nooit problemen mee gehad.

Qua risico's:
Er zijn hier heel wat veulens geboren en zelden hebben we moeten ingrijpen, meestal regelt de natuur het vanzelf.