Groeit mijn tuigermerrie nog veel ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Yavannaxx

Groeit mijn tuigermerrie nog veel ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-15 22:02

Hoi,

Ik vroeg me een beetje af of men tuigermerrie nog veel door groeit. Ze is nu 2,5 en is rond de 153 ik heb wel gehoord en gelezen dat kwpners het hardst groeien tot 3 jaar. Der vader is tuigpaard hengst Patijn die is als ik het goed heb rond de 1.64 en der moeder is ook in de 160. Hebben jullie een beetje een idee ?

Gr yavanna :)
Afbeelding

lyanne_sanne

Re: Groeit mijn tuigermerrie nog veel ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 22:15

Ze zal vast nog wel iets groeien maar verwacht geen grote groeispurt. Parijs was een wat kleinere hengst kwa tuiger en als ook de merrie niet zo groot was zal ze niet super groot worden denk ik!

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 22:21

Die kan nog wel wat groeien. tot 3,5 groeien ze hard, maar daarna ook nog rustig 5 cm door ;).

Goed voer erin (ook brok, zet meer aan dan muesli). En nog een jaar in de weide.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 22:23

Je paard groeit in de hoogte tot ze ongeveer 6 jaar is, daarna besteed ze nog 2 jaar aan het uitzwaren.
Het is eigenlijk niet goed te voorspellen hoe groot ze wordt en of er nog groeispurten komen. Mijn paard was ook rond de 1.54 toen hij 2,5 was maar i wel 1.76 geworden... Ik verwachtte dat hij groot zou worden omdat hij erg flinke knots knieën had

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 22:26

Groeien zelfs tot minimaal 8 door ;) mijn 7e jarige ruin is deze zomer 3 cm gegroeid. Kwam voor hij bij mij kwam duidelijk iets te kort, dat heeft hij er nu bij gegeten. Dat doet ook in de hoogte iets, maar niet veel.
Mijn paintmerrie is vanaf 3,5 8cm gegroeid, waarvan de laatste 5 pas na haar 5e. Ook dat had temaken met goed voer

Helabitha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 22:31

Ze is best fijntjes gebouwd en lijkt redelijk in verhouding (voor zover je dat kan zien op deze foto). Ik denk dat je ergens tussen de vader ev de moeder in komt te zitten. Denk niet dat er nog 20 cm bij komt. Blijft schatten. Je kan nog even kijken naar de hoogte van de paarden in de moeder en vaderlijn en eventuele broers en zussen.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 11:31

ik denk dat ze niet veel groter dan haar moeder gaat worden.

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 09:29

Patijntjes zijn vaak niet al te groot. Patijn was zelf inderdaad niet groot maar geeft zijn kleine formaat ook door aan zijn nakomelingen. Nu moeders nog een slagje kleiner is, verwacht is eigenlijk dat je paard net iets onder de 1.60 zal blijven. Kijkend naar mijn eigen merrie, is die op de keuring als drie jarige 1.62 m. gemeten. Ik gok dat ze nu maximaal 1.65/1.66 m is en met 11 jaar is ze in de hoogte echt wel uitgegroeid ;)

Ik zeg altijd maar dat mijn paard een groots karakter heeft en dat is dan iets wat ze als positieve eigenschap van dr vader heeft meegekregen!

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 09:34

ff de truc met het touwtje doen, dat geeft vaak een aardige indicatie:
je pakt een touwtje en je meet vanaf de kogel tot de elleboog. dan draai je je touwtje om, dus van de elleboog naar de schoft, hoe veel touw je nog over hebt, zo veel groeit je paard ongeveer nog.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 09:37

Onze Gelders merrie kwam met 3 jaar amper 1.60 uit de opfok, is nu 6, dik 1.68 en nog steeds niet uitgegroeid................ erg moeilijk om nu iets van de jouwe te zeggen. Patijn geeft ze klein maar ook in de 1.70. Over een jaar of 4-5 weet je meer................ :+

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 10:28

Uitgegroeid is ze sowieso niet met 2,5 jaar maar hoeveel er nog bij komt weet niemand.... Mijn (niet tuigpaard) merrie is tussen haar 3de jaar en nu (14 jaar) behoorlijk groter geworden, en dan niet alleen in de hoogte, maar door de breedte oogt ze wel 20 cm groter. maja hier ook een pony die amper gegroeid is tussen 2,5 en 5 jaar. You never know, zegmaar....

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 13:55

Weet je ook hoe groot de moeder van de moeder is? Ze groeit nog wel door hoor. Wij hebben veel patijn nakomelingen gehad. Maar je moet ook naar de moederlijn kijken.

Yavannaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-15 20:09

baudyh schreef:
Weet je ook hoe groot de moeder van de moeder is? Ze groeit nog wel door hoor. Wij hebben veel patijn nakomelingen gehad. Maar je moet ook naar de moederlijn kijken.

haar moeder is briannalina niet super bekend als ik haar zo opzoek zei is als ik het goed heb 163

Yavannaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-15 20:10

Billy schreef:
ff de truc met het touwtje doen, dat geeft vaak een aardige indicatie:
je pakt een touwtje en je meet vanaf de kogel tot de elleboog. dan draai je je touwtje om, dus van de elleboog naar de schoft, hoe veel touw je nog over hebt, zo veel groeit je paard ongeveer nog.

super handig haha laat ik dat maar eens gaan doen _/-\o_ niet dat het me iets uitmaakt want ik vind er nu ook al groot zat maar ik was er wel benieuwd naar handig trucje ! :D

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 20:16

Yavannaxx schreef:
baudyh schreef:

haar moeder is briannalina niet super bekend als ik haar zo opzoek zei is als ik het goed heb 163

Als de vader van de moeder Larix is...

Moeder is halfzus van Whiskey HBC.
Uit de stam komen nog 2 goedgekeurde hengsten.

Moeder is keur en 167

http://www.horsetelex.nl//horses/pedigree/306289

Yavannaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-15 20:40

baudyh schreef:

haar moeder is briannalina niet super bekend als ik haar zo opzoek zei is als ik het goed heb 163[/quote]

Als de vader van de moeder Larix is...

Moeder is halfzus van Whiskey HBC.
Uit de stam komen nog 2 goedgekeurde hengsten.

Moeder is keur en 167

http://www.horsetelex.nl//horses/pedigree/306289[/quote]

Dat is haar moeder inderdaad !! dankje

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 21:15

Dan is haar moeder niet onbekend hoor. In de Tuiger wereld .

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 21:28

En daarvoor zit weer een merrie van 1.70m
Als er niks met haar gebeurd is vroeger ( Bv erg ziek geweest) dan groeit ze nog wel door denk ik.

Sylvia566

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 14:23

Ze kan nog wel groeien

ullaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 14:29

Ze zal best nog even doorgroeien, moeilijk te zeggen hoeveel maar er komt gerust wat bij. Als ze aan de kleine kant blijft zou ik er niet te vroeg mee beginnen, qua werken, daar gaat ook een hoop energie naar toe. Succes!
Mag ik erbij zeggen dat ik het een knappe merrie vind!!

Yavannaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-15 20:39

NatasjavE schreef:
Dan is haar moeder niet onbekend hoor. In de Tuiger wereld .

Dat dacht ik dus ook oepss :')