Paard met staart recht omhoog arabisch bloed?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bambi1995

Paard met staart recht omhoog arabisch bloed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-15 14:38

Ik heb geen idee waar ik dit onder moet plaatsen, dus als het verkeerd staat sorry daarvoor.

Ik heb een vraagje:

Er is iemand geweest die mij ooit verteld had dat als paarden de staart helemaal kaarsrecht omhoog houden (als ze druk zijn bijv.) ze arabisch bloed in zich hebben. Nou mijn vraag of dit waar is ja of nee?

Afbeelding

Fenrir

Re: Paard met staart recht omhoog arabisch bloed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 14:39

Nee. Zag gisteren nog bizons rondrennen met de staart recht de lucht in, het zijn zelfs niet alleen paarden die dit doen :D

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 14:40

Hoeft niet hoor...ze staan er wel om bekend. Maar de moeder van mijn paard was gewoon kwpn en klapte haar staart zelfs op haar rug als ze blij was :)

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 14:41

Idd, nee. Zelfs mijn knollige shetlander doet dit :D

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 14:42

Tuigers/gelderse paarden kunnen hun staart ook zo omhoog gooien :)

Maar het is wel zo dat het bij arabieren misschien wat meer bekend is dus misschien bedoelde die persoon dat.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 30-08-15 14:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 14:43

De moeder van mijn paard was/is inderdaad wel deels Gelders Barbet :) Vader is Aktion

Darley

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 14:44

Ik dacht zelfs eerst van wel. Mijn paard kan dit doen als hij druk is oid. In zijn moederlijn zitten meerendeels renpaarden met 100 % OX/XX . Zelf heeft mijn paard 46 % OX/XX. XX staat voor Engelse volbloed en OX voor Arabische volbloed. Geen idee of het er iets mee te maken heeft verder met de staart , maar een paard wat bijv. 100% OX/XX heeft , en dat voornamelijk XX is wordt d enaam bijv Saros XX , je hebt ook paarden met *naam* OX.
Ik denk dat dit zeker wel te maken heeft met of ze hoog in het bloed zitten en daarom de staart zo houden eigenlijk maar zeker weten doe ik het niet!

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 14:45

Nope. Mijn fjord heb ik dat ook 1 keer zien doen. Geen greintje arabisch bloed te bekennen hahaha

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 14:45

Mijn shetlander doet dit ook regelmatig,
En die heeft geen arabisch bloed :+

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 14:46

Nee hoor, mijn verzorg tuiger doet het ook en ken zelfs een barokke hengst die het doet, gewoon uit vreugde of drukte:)

Darley

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 14:47

Maar hoe weten jullie (leffroi en willbokkers bijv) zeker dat er ergens in de moeder of vaderlijn geen arabisch bloed zit in een van de voorouders ? (Pure nieuwschierigheid, vind dit interessant )

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 14:52

Nee hoor, mijn Groninger merrie waar zeker geen drup Arabisch bloed in zit, legt haar staart ingeval van opwinding zelfs nog verder dan stijl omhoog, bijna op haar rug.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 14:53

Mijn Lusitano jaarling showt ook graag met zijn staartje in de lucht en daar zit toch echt geen arabier in.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 14:56

Veel paarden hebben stiekem Arabisch bloed. Als je bij mijn Quarter merrie gaat speuren op http://www.allbreedpedigree.com kom je uiteindelijk ook op Arabisch bloed uit. :)

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 14:57

XxFlossxX schreef:
Maar hoe weten jullie (leffroi en willbokkers bijv) zeker dat er ergens in de moeder of vaderlijn geen arabisch bloed zit in een van de voorouders ? (Pure nieuwschierigheid, vind dit interessant )

Ik weet van mijn shetlander dat er meerdere generaties met ouders en voorouders zijn opgegroeid op het adresje waar ik mijn shet heb gehaald.
Dit waren allemaal 'echte' shetlanders.
Of er een druppel bloed dan generaties eerder er tussen is gekomen wat van een arabier of volbloed oid afstamt durf ik niet met zekerheid te zeggen.
Ik denk het niet.
Mijn shetlander doet t best wel heel vaak, maar misschien dat hij het afkijkt van de arabier en mijn volbloed die bij hem staan. :P
Vind dit een interessante discussie, maar om er echt iets over te zeggen zul je waarschijnlijk allemaal dna testen moeten doen...

Leffroi

XxFlossxX schreef:

Omdat een staart recht omhoog in de lucht dragen niet alleen toevertrouwd is aan een arabier :+

Mossel

Mijn Fries doet het ook wel eens, m'n kwpn heel vaak

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 14:58

Fenrir schreef:
Nee. Zag gisteren nog bizons rondrennen met de staart recht de lucht in, het zijn zelfs niet alleen paarden die dit doen :D

:') :') :')
je hebt er zojuist voor gezorgd dat ik de koffie nog net op tijd terug kon laten vliegen in mijn kopje.. moest wel het snot van mijn beeldscherm poetsen (zit met een behoorlijke griep hier).. kuchen ging spontaan over in keihard niezen.. gefeliciteerd, je bent de eerste die dat voor elkaar heeft gekregen _/-\o_ _/-\o_

Elsje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 14:59

Ik dacht ook dat dat zo was...toen we ons papierloze paardje lieten keuren bij aankoop ging zijn staart zo hoog de lucht in dat ik riep ' 't lijkt wel aan arabier!' Bleek ie dat na een zoektocht in zijn stamboom ook te zijn... :') Maar ook het gelderse bloed van opa Bazuin zal er mee te maken hebben denk ik!

Darley

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 15:02

Leffroi schreef:
XxFlossxX schreef:

Omdat een staart recht omhoog in de lucht dragen niet alleen toevertrouwd is aan een arabier :+

Ik heb het ook niet specifiek over een arabier, maar over een volbloed, dat hoeft dus niet perse een arab te zijn haha :)

Darley

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 15:07

WillBokkers schreef:
XxFlossxX schreef:

Ik weet van mijn shetlander dat er meerdere generaties met ouders en voorouders zijn opgegroeid op het adresje waar ik mijn shet heb gehaald.
Dit waren allemaal 'echte' shetlanders.
Of er een druppel bloed dan generaties eerder er tussen is gekomen wat van een arabier of volbloed oid afstamt durf ik niet met zekerheid te zeggen.
Ik denk het niet.
Mijn shetlander doet t best wel heel vaak, maar misschien dat hij het afkijkt van de arabier en mijn volbloed die bij hem staan. :P
Vind dit een interessante discussie, maar om er echt iets over te zeggen zul je waarschijnlijk allemaal dna testen moeten doen...

Dat is waar! Ik moet zeggen, ik pluis de stamboom van mijn AES'er nog uit en vond dat heel interessanr. Via horse telex is het wel makkelijker kijken maar dat gaat natuurlijk (denk ik?) niet met shetjes oid. Inderdaad wel interessant omdta ik denk dat er ook rassen zijn wat niet perse een arab is, maar toch hoog in het bloed staan ookal is het een uh barok ras of een KWPN. Overigens is het wel zo, dat ookal was de mijne bij het KWPN ingeschreven, hij nog steeds 46% OX/XX heeft. Dus waar het paard is ingeschreven doet in mijn ogen niet toe. Wel moet een paard voor bijv nrps 12 % OX hebben dacht ik, maar dat hebben de meesten wel :)

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-15 15:09

Ik weet niks van mijn paard, het ras niet, de afkomst niet, de bloedlijnen niet. Dus bij haar is het onmogelijk om er achter te komen of er arabisch bloed in zit.

Darley

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 15:10

Bambi1995 schreef:
Ik weet niks van mijn paard, het ras niet, de afkomst niet, de bloedlijnen niet. Dus bij haar is het onmogelijk om er achter te komen of er arabisch bloed in zit.

Staat paardje niet ingeschreven op Horse Telex ? Daar kun je vaak wel informatie vinden!

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-15 15:12

XxFlossxX schreef:
Bambi1995 schreef:

Staat paardje niet ingeschreven op Horse Telex ? Daar kun je vaak wel informatie vinden!

Moet je dan op naam van het paard zoeken?

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 15:15

Ik heb een Haflinger met ook Arabisch bloed (oké, van heel ver weg :P), maar die doet dat ook niet :P