Keuren met littekens

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ania

Keuren met littekens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-15 14:57

Fictieve situatie, maar het spookt al een tijdje door mijn hoofd naar aanleiding van een gesprek met een fokker.

Stel je hebt een paard, mooie en goed gebouwde merrie, goede maat, mooi op de benen, mooie gangen, predicaatrijk papier... kortom minimaal sterwaardig.
Maar.. merrie krijgt een oppervlakkige wond aan een van haar benen door een ongeluk/bult/kuil in hals door trap van een paard/enz (...vul allerlei lelijke zichtbare trauma's van buitenaf in welke verder niet beperken in beweging en kwaliteit).

Kan zo'n merrie ooit nog ster of meer worden? Of worden zulke "missers" afgestraft? Hoever kan een verklaring van de DA erin helpen?

Suprice

Re: Keuren met littekens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 15:05

'Mijn' merrie is hier gewoon nog keur (later Elite) mee geworden. Ze heeft een groot litteken op haar achterbeen, wat niet bemerkt in het lopen, maar ook niet erg mooi is. Litteken ter grote van een kleine hand, dus duidelijk zichtbaar.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 07:07

Als de beweging op het moment van keuren correct is belemmerd dit niet in een eventuele steropname

(bij de friese paarden maak ik bij een eventuele verwonding waarvan ik denk dat er witte haren zouden kunnen komen altijd foto's).

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-15 12:43

Suprice schreef:
'Mijn' merrie is hier gewoon nog keur (later Elite) mee geworden. Ze heeft een groot litteken op haar achterbeen, wat niet bemerkt in het lopen, maar ook niet erg mooi is. Litteken ter grote van een kleine hand, dus duidelijk zichtbaar.

Heb jij er een DA verklaring bij moeten hebben tijdens de keuring? Is er een opmerking over geweest?
Wat goed dat ze erdoorheen hebben gekeken!

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-15 12:44

friesiszwart schreef:
Als de beweging op het moment van keuren correct is belemmerd dit niet in een eventuele steropname

(bij de friese paarden maak ik bij een eventuele verwonding waarvan ik denk dat er witte haren zouden kunnen komen altijd foto's).

Goeie tip indd, zeker bij friezen zijn witte haren een big NO-GO.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 13:06

Ik heb een paard gehad met op de rechter halsvlakte een heel groot litteken. Nooit problemen mee gehad bij keuringen :n Altijd in de prijzen geweest (al gingen we niet zo vaak)

Niet zo'n hele goede foto, maar litteken zit zowel onder als boven de teugel.

Afbeelding

Toen ik hem kocht was hij al met pensioen :D

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 13:18

Mijn fries heeft een bijna wit achter been door een gebroken griffelbeen die operatief verwijderd is. Je ziet heel duidelijk dat het een litteken is, geen probleem op de keuring.

Piephak kost wel punten! Maar ook minimaal

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 13:31

De keuringsjuryleden zien echt wel of het een litteken is of niet. En als je dan al niet zeker zou zijn. Gewoon een dierenartsverklaring meenemen. Kun je die altijd nog tonen, als ze er wel over gaan vallen.