Welke hengst voor mijn kleine merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

PrietPraat

Welke hengst voor mijn kleine merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-15 12:37

Hallo :wave:

Mijn merrie is 12 jaar, en stilaan ben ik er aan het over nadenken voor binnen enkele jaren een veulentje te fokken. Het is nog vroeg, maar mijn kennis is nogal beperkt op gebied van fokken en hengstekeuze, dus ik kan alvast beginnen met bijleren ;).

De afstamming is Coriano x Furioso II (hier de volledige afstamming) http://www.horsetelex.com//horses/pedigree/357211

Ze is klein van formaat (153), maar niet super small, want ik pas er met mijn 173 goed op. Het is geen hete merrie in de zin van loperig zijn, maar ze is wel erg sensibel, kan kijkerig zijn en onvoorspelbaar bij het rijden. In omgang heel lief en gemakkelijk en geen merrie gedrag. Ze heeft goeie basissen gangen, goeide benen (maar slechte hoeven) en ze heeft een fijne springtechniek. Ze is wel sterker in haar achterhand op de sprong, en minder in de voorbenen.

Kort gezet wat wil ik verbeteren: groter, werkwilliger en een beter voorbeen bij het springen.

Ze heeft twee reeds veulentjes gehad vroeger, beide van Con Spirito R. Dat een was een echt monster en dan andere is wel vrij braaf in het rijden, maar slechts 156 cm, en dan nog veel smaller van bouw waardoor ik mij op dat paad te groot voel en op mijn eigen paard niet omdat zij voller is van bouw.

Er werd mij al gezegt niet te kiezen voor trakhener bloed, dat zijn vaak kijkerigere en hete paarden en ik wil dat kijkerige en niet versterken. Ik ben wel fan van wat bloed paarden (al hoeft dit niet), maar ze moeten koel zijn in het hoofd. Dan werd mij gezegt om bij AA te kijken, helaas ken ik niets van AA hengsten, dus als mensen hiervan tips hebben?

Een leuke hengst die bij naam vernoemd werd is Dallas vdl, deze fokt blijkbaar erg groot, wat ideaal zou zijn; Maar de nakomeling zijn nog maar 3-4 jaar oud, dus nog niet super veel van geweten. Zijn er mensen die nakomelingen kennen van deze hengst?

Een tweede optie is kiezen voor een pony hengst, maar daar ken ik nog minder van. Dit zou dan wel de bedoeling zijn om te verkopen. Ik weet niet of dit goed idee is want ik wil geen pony die even graag op haar achterbenen staat als mijn paard, niet echt ideaal als kinderpony dan. Dus het een super brave hengst zijn. en liefst zo van rond de 140, dat ik zeker geen 149 paard heb wnr het volgroeid is. Een pony hengst van 148 is te groot.

Veel vragen en opties dus, al wie mij kan helpen of ideen heeft, laat maar horen :D.

grtjs
PP

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-15 21:56

Hierbij nog enkele foto's, heb helaas geen duidelijk standfoto zonder zadel

Afbeelding

Afbeelding

Lante

Re: Welke hengst voor mijn kleine merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 06:50

Wat dacht je van wat Gelders bloed? Geven sowieso meer massa, waardoor ze om te zien wel echt meer paard zijn. Zou ik kiezen voor Saron denk ik. Heeft ook goed gesprongen en loopt nu goed dressuur.
Qua springbloed kan ik je niet adviseren wat de maat betreft. Zit ik te weinig in, heb zelf gefokt met klein dressuur paard.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 07:09

Ik zou voor pony hengst gaan,kijk eens bij stal knedo deze heeft 2goede hengsten. Of bij stal du bois deze hebben ontzettend goede pony hengsten. Een goede pony zal meer opleveren dan een klein paardje van 160. Maar als voor jezelf is maakt dat natuurlijk niet uit. Wil je massa kun je naar gelders kijken of oldenburger paarden

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 07:37

Ik zou absoluut niet voor een pony hengst kiezen, zijn haar ouders wel groter dan je merrie?

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-15 07:40

Gelders bloed spreekt me weinig aan :o. Haar vader is 169 haar moeder rond de 162, zij is toevallig heel klein uitgevallen. Een klein paardje van 160 vind ik al oke :D

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 08:45

Dat is een mening,ik zou wel voor pony kiezen. Maar als ts liever paard probeerd te fokken met massa kijk ddan voor oldenburger of kijk eens rond tussen de nrps hengsten deze voeren bloed en sommige hebben ook massa.op de site van nrps vind je ze

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 15:29

Oldenburg is een Duits stamboek voor warmbloeden, dus dan kan je toch in het algemeen Duits bloed adviseren denk ik, niet per se Oldenburg?
Ik heb het sowieso wel voor Duits bloed, zeker als je ook wat beweging erin wil.
Een hengst die ik onlangs gevonden heb en graag zelf eens wil gebruiken is Cinsey. Contendro I dus contender bloed erin geeft vaak wel nette bewegingen en komen ook in de eventing bovendrijven.

Ook sandokan, een stakkato spreekt mij wel aan.

En evt iets dichter bij huis fantomas de muze. Heeft zich toch al bewezen op hoog niveau en uiteindelijk met een 'amateur' erop, lijkt mij dus wel werkwillig genoeg te zijn.

Ik merk ook dat ik 3 hengsten opnoem die gereden worden door vrouwen, toeval? :+

Gezien je eisen zou ik sowieso weg blijven van Frans bloed.

MannyChina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 15:39

toevallig geen arabieren fan? anders weet ik nog wel een leuke, groot formaat ( +/- 1.59), lief, werkwillige keurig dekkende zwarte Arabische hengst....
Dressuur, springen, crossen, buitenrijden ....alles kan hij !

galgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 10:22

Het is een leuk dier om te zien zo....maar ik weet niet of ik er zelf mee zou fokken, ook omdat je aangeeft dat ze klein fokt. Maar dat is niet je vraag....als je dan toch wilt fokken met deze merrie, zou ik is naar Douglas vdl kijken. Veel succes met je zoektocht naar de juiste hengst.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 10:28

Galgo: Douglas is een hele beste hengst, maar fokt niet bepaald groter.
Wil je groter: Dexter R! Er lopen er hier meerdere van in de buurt en ze zijn groot, erg groot! Hij heeft Contender er achter en fokt mooie types, met veel maat en fijne bewegingen. Zijn veulenrapport was dan ook niet voor niets lovend. Dit jaar zullen de eerste op de hengstenkeuring verschijnen.

galgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 10:45

hoogendroog schreef:
Wil je groter: Dexter R! Er lopen er hier meerdere van in de buurt en ze zijn groot, erg groot! Hij heeft Contender er achter en fokt mooie types, met veel maat en fijne bewegingen. Zijn veulenrapport was dan ook niet voor niets lovend. Dit jaar zullen de eerste op de hengstenkeuring verschijnen.

Van Dexter weet het niet....maar heb van Douglas flinke paarden gezien. Maar het blijft toch een gok als met zo'n kleine merrie fokt...zeker als je al kleine nafok van haar hebt gehad.

Lami

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 15:34

galgo schreef:
hoogendroog schreef:

Van Dexter weet het niet....maar heb van Douglas flinke paarden gezien. Maar het blijft toch een gok als met zo'n kleine merrie fokt...zeker als je al kleine nafok van haar hebt gehad.

Douglas geeft doorgaans geen kleintjes (uitzonderingen bevestigen de regel). De moeder van mijn 3 jarige gaf van Tangelo een D-pony (ook hier zal ws gelden uitzonderingen....) en de Douglas is nu iets groter dan mams.

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 18:13

Let bij de hengstenkeuring ook op dat de hengst uit een merrielijn met maat komt als je de maat wilt verbeteren. Hengst kan wel aan de maat zijn maar als hij uit een kleine merrielijn komt heb je kans op een kleintje. Ik heb zelf ook gefokt met een paardgefokte merrie van 1.54m

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 19:18

caro29 schreef:
Let bij de hengstenkeuring ook op dat de hengst uit een merrielijn met maat komt als je de maat wilt verbeteren. Hengst kan wel aan de maat zijn maar als hij uit een kleine merrielijn komt heb je kans op een kleintje. Ik heb zelf ook gefokt met een paardgefokte merrie van 1.54m

Gaat in de meeste gevallen niet op, maar er bestaat wel een heel kleine kans mits men aan lijnteelt doet.

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 15:12

Diverse fokkers en hengstenhouders hebben mij dit advies gegeven. Alle nakomelingen zijn tussen de 1.60/1.65m geworden. Ik geloof er wel in en zou nooit een hengst kiezen uit een kleine merrielijn als ik wil vergroten. 100% garantie heb je nooit

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 17:04

Ik zeg niet dat het niet mogelijk is, maar de regel spreekt het tegen. Bekijk maar is data van oa KWPN dan kan je het tegen deel van wat je zegt terug vinden.
Maar het bestaat ook dat genetisch in JOUW merrielijn de maat flink verankerd is ... en dan krijgt je kleintjes. Alhoewel ik persoonlijk 165 cm een mooie maat vind.

Lami

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 11:41

Ik ga met Caro29 mee. Ik heb dit advies ook van verschillende doorgewinterde fokker gekregen omdat ik niet graag nog een pony wil fokken. Kijk naar de maat in de moederlijn van de hengst. En garanties heb je nooit in de fokkerij natuurlijk!

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 16:38

Mijn merrie komt zelf uit een kleine merrielijn 1.60/1.62m. Ik vind het wel logisch om dan te kiezen voor een hengst uit een "grote" merrielijn. Daarnaast zou ik als het mogelijk is ook kijken naar de maat van de nakomelingen. Laatste nakomeling van mijn merrie is nu 4 en bijna 1.63m. Nakomelingen zijn laatbloeiers.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 16:50

ik zou voor een bewezen hengst gaan, bv hengsten als corland, cardento, beide goed fokkend.

Maar ook een hengst als zirocco blue, is een goede hengst loopt op nivo, goede veulens van, en ik verwacht dat hij over 20 jaar nog steeds bij vdl staat, als een top verevende hengst..

Persoonlijk zou ik voor corland gaan, fokt gezonde paarden met springkwaliteit en in beweging een mooi holsteins knietje....en mooie types.

En wat kwa bloedlijn is ie heel mooi, holsteins bloed heb ik wel mn voorkeur bij!