Fjord&tolt?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pien2010

Fjord&tolt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-15 20:27

Hai mensen!
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Mijn fjord heeft soms een heel apart loopje. Het hobbelt totaal niet en heeft ongeveer het tempo van een sloom drafje.
Ze doet dit vooral als ze haar zin niet krijgt of als we over een verhard stuk draven(dan doet ze dat de eerste 20 meter) Maar soms begint ze ook gewoon zo te lopen. Zou dit een Tolt kunnen zijn?
Groetjes!

kiertje22

Re: Fjord&tolt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 20:31

Heb je een foto?

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 20:31

Maak eens een filmpje zou ik zeggen. Het is zeer onwaarschijnlijk, maar niet niet totaal onmogelijk. Maar met deze omschrijving kan niemand het met zekerheid zeggen. Dan moet je echt filmen.

JuliaKamm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 20:32

Ik heb op een draver gereden die leek te tolten, maar dat kon ook gewoon onwijs snelle stap zijn :P

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 20:34

Denk dat je telgang bedoelt.
Meeste rassen buiten gangenpaarden om kunnen dit niet. Echter sommige paarden kunnen wel lateraal lopen

pien2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-15 20:38

Ik zal het een x proberen te filmen. Ik heb het is vaker geprobeerd maar als we er met een camera staan vertikt madam het :+
Ik zal het morgen proberen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 20:41

Klinkt meer als een stijf/kreupel paard. Zeker als hij het enkel doet als hij iets moet wat hij moeilijk vind. Dan klinkt het meer als een blokkade in het lichaam.

De kans dat een fjord kan tolten (en dit zn voorkeurs gang is) is erg onwaarschijnlijk. Tel gang is waarschijnlijker maar zit zo ver ik weet niet echt comfortabel

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 20:53

telgang of schweinepass, want dat is waarschijnlijker dan, zit erg comfortabel eigenlijk.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 20:57

Paarden kunnen door spanning soms erg lateraal lopen.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 15:09

kruising Fjord-Appaloosa heb ik wel eens langzaam zien telgangen. Ik fietste ernaast en dacht: Daar klopt iets niet aan dat stapgeluid. Ik keek naar beneden en zag dat ze 2 benen tegelijk optilde aan 1 kant en neerzette. Dat gebeurde net nadat we de bocht om waren gegaan. Geen idee of het daar aan lag.

Was in haar geval geen spanning. Ze liep juist heel ontspannen te slenteren naar huis, na de les.

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 15:24

onze (tegenwoordig stuk vlottere) luie fjord heeft/had ook zo'n 'loopje', wat de kop op stak als we bijvoorbeeld samen reden met een groot paard met een vlotte stap. Dan heeft/had ze wat moeite met bijbenen in stap, in plaats van dat ze dan ruimer ging lopen maakte ze gewoon snellere pasjes om t' bij te houden :+ en dat voelt inderdaad een beetje zoals jij beschrijft, maar ik zou dat toch eerder een overhaaste stap noemen. Tegenwoordig is ze beter aan het been (en mogelijk ook wat sterker geworden in de achterhand) en kan ze het prima bijhouden in een normale stap.

Maar als ik jou geval lees dat ze het vooral op de verharde weg doet, zou ik niet 100% zeker zijn of ze niet ergens last van had. Ben in ieder geval ook erg benieuwd naar een filmpje!