Even een paar vraagjes over inenten: wat houdt de basisinenting in, vanaf welke leeftijd is dit verplicht en hoe vaak moet dat gedaan worden? En voor welke ziektes moeten ze een prik krijgen?
Ik kan je alleen helpen met hoe vaak je paard ingeënt moet worden. Dat is 1x per jaar en dan elke keer rond dezelfde tijd(bijv oktober, dan doe je het het jaar daarop weer in oktober)
Ik hoop dat je daar wat aan hebt
Verwijderd00
Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-15 10:17
OneAndOnlyx schreef:
Ik kan je alleen helpen met hoe vaak je paard ingeënt moet worden. Dat is 1x per jaar en dan elke keer rond dezelfde tijd(bijv oktober, dan doe je het het jaar daarop weer in oktober)
Ik hoop dat je daar wat aan hebt
Bedankt!
Silly1972
Geplaatst: 10-08-15 10:20
Inenting is niet verplicht, vaak wel als je op een pensionstal staat en is verplicht als je wedstrijden gaat starten. Maar naar je paard toe is het absoluut wenselijk om te doen. Basisenting is de eerste enting die ze krijgen en binnen 3 weken tot 3 maanden moeten ze dan de tweede basisenting krijgen.
En dan elk jaar herhalen. Let op, als je wedstrijden gaat rijden, mag er niet later dan een jaar geent worden anders mag je niet meer mee doen, dus binnen het jaar.
En voor merries , zeker als je een veulen wilt is het handig om ook voor Rhino te enten.
Dit is wat ik weet
Amiigo
Geplaatst: 10-08-15 10:25
Het eerste half jaar loopt ze sws nog bij de moeder en krijgt ze antistoffen van de melk mee (mits de merrie is geënt natuurljk). Als het veulen minder gaat drinken (rond een maand of 6) kun je het beste gaan enten. Een basisenting bestaat uit influenza en tetanus samen in 1 spuit. Deze spuit moet tussen de 21 en 91 herhaalt als een booster om je paard extra te beschermen. Daarna moet die prik binnen een jaar herhaald worden, ben je buiten die tijd dan moet je weer opnieuw de basisenting doen voordat je paard weer correct geënt is. Dus bijvoorbeeld: Moeder is correct geënt en krijgt op 1 april een veulen. Dat veulen is op 1 oktober 6 maanden oud en krijgt dan zijn prik. Op 1 november krijgt hij de booster en het jaar erop wordt die voor 1 november weer geënt voor influenza en tetanus.
Mareintje
Geplaatst: 10-08-15 10:54
Als je wedstrijden gaat rijden moet je paard ingeënt worden tegen influenza (griep) en tetanus. Dit moet elk jaar. De eerste keer dat je paard die enting krijgt (meestal bij 6 maanden oud) moet hij 2x gegeven worden met een paar weken er tussen. Dit noemen ze de basisenting. De tweede enting is de booster enting. Deze booster enting hoeft in principe maar één keer in een paardenleven, behalve als je het vaccineren bent vergeten en er meer dan een jaar tussen zit. Dan moet er opnieuw een basisenting komen.
Verder kan je je paard voor nog een aantal andere ziekten laten vaccineren, zoals: rhinopneumie, schimmel etc maar dat is allemaal je eigen keus en wordt door niemand verplicht gesteld (op sommige hele dure sportstallen na...)
xxVon
Geplaatst: 13-08-15 21:38
Klein volgend vraagje; ik kwam er vandaag achter dat mijn nieuwe pony ingeent is toen ze 6 maanden was en de booster toen ze 8 maanden was. Daarna volgens het paspoort niet meer... Ze is inmiddels 10 jaar.
Nu wil ik in de toekomst wel wedstrijden gaan rijden, als ik de basisenting zet plus een nieuwe booster een aantal weken daarna, kunnen ze op het wedstrijdterrein dan alsnog moeilijk gaan doen dat ze 10 jaar niet correct is ingeent of kijken ze alleen wanneer de laatste enting is geweest.