Welke (barokke) hengst voor mijn merrie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xBostonx

Welke (barokke) hengst voor mijn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-15 16:59

Definitieve plannen om te fokken met mijn merrie zijn er nog niet maar toch vroeg ik me af welke hengsten jullie mij voor haar kunnen aanraden. Mijn merrie is op dit moment 3 jaar en het fokken van een veulen van haar zal nog 2 tot 3 jaar duren zodat ze zelf eerst uitgegroeid is. Zo heb ik nog mooi de tijd om alles te bekijken en me te oriënteren.

Mijn voorkeur voor een hengst:
* barokke types (PRE, Lusitano, Lippizaner hebben de voorkeur, Friezen ben ik totaal geen fan van dus die vallen af met uitzonderlijke hengsten daargelaten)
* Dekgeld ongeveer 2000 euro (voor een geschikte hengst kan het budget omhoog)
* nette gangen, hoeft niet spectaculair te zijn, liever geen hengst die erg maait.
* nette barokke bouw, goede rug, mooi droog beenwerk
* Eerlijk karakter is belangrijk, mag best pittig of sensibel zijn maar geen zenuwpees die als een ongeleid projectiel door bos of bak scheurt.
* kleur en veel behang is leuk maar niet zo zeer belangrijk. Correct gebouwd en fijn karakter gaat ten alle tijden voor.
* hengst hoeft niet groot te zijn, liever kleiner dan groter dan 1.65m. Ik ben zelf maar 1.60m :D
* veulen zal voor eigen gebruik zijn en voornamelijk recreatief gereden worden. Alles wat extra is is mooi meegenomen.

Over mijn merrie:
* Ontzettend fijn en leergierig karakter, wil graag werken en is ontzettend nuchter en toch een duidelijke eigen mening. Dit karakter wil ik graag zo veel mogelijk doorgeven.
* goede sterke hoeven, mooi droog beenwerk.
* de hengst zou de ruglijn iets mogen verbeteren op mijn merrie
* Ze heeft mooie ruime gangen en zal uiteindelijk 1.65m worden. Mooie draf en een makkelijke galop. Stap is ruim en vlot. Ze is niet traag in haar lopen.
* Ze is een valk, persoonlijk een van mijn favoriete kleuren naast palomino en cremello. Kleur is niet doorslaggevend maar mooi meegenomen.

Hierbij wat foto's van haar:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Graag hoor ik jullie suggesties, puur als oriëntatie omdat het fokken iets voor de toekomst is :)
Laatst bijgewerkt door xBostonx op 08-08-15 17:04, in het totaal 1 keer bewerkt

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 17:03

Ik zou er zelf een volle lustinao opzetten, ze is erg mooi.

xBostonx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-15 17:05

franka75 schreef:
Ik zou er zelf een volle lustinao opzetten, ze is erg mooi.

Zoiets was mijn idee ook alleen vroeg ik me af of er nog mensen me specifieke hengsten konden aanwijzen.

irryproppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 17:29

xBostonx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-15 18:12

irryproppy schreef:
Ik vind deze andalusier wel heel mooi
http://denrijthof.nl/index.php/hengsten ... -xiii.html

Hij spreekt mij ook aan, vind het een heel aansprekend paard. Het enige wat ik minder vind is dat er aangegeven wordt dat hij groot fokt. Haha ik ben denk ik één van de weinige die liever een paard heeft die wat kleiner is. Mijn merrie wordt uiteindelijk 1.65m of misschien nog wel groter. Ik ben zelf maar 1.60m dus een tank van een paard is voor mij niet zo praktisch :o

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 18:15

xBostonx schreef:
irryproppy schreef:
Ik vind deze andalusier wel heel mooi
http://denrijthof.nl/index.php/hengsten ... -xiii.html

Hij spreekt mij ook aan, vind het een heel aansprekend paard. Het enige wat ik minder vind is dat er aangegeven wordt dat hij groot fokt. Haha ik ben denk ik één van de weinige die liever een paard heeft die wat kleiner is. Mijn merrie wordt uiteindelijk 1.65m of misschien nog wel groter. Ik ben zelf maar 1.60m dus een tank van een paard is voor mij niet zo praktisch :o

"groot" is relatief natuurlijk, zal niet ineens 10cm boven het gemiddelde zitten. Heb Danzarin wel eens in het echt gezien en vond het best een knappe en fijne hengst.

Djorf_6

Re: Welke (barokke) hengst voor mijn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 18:31

Musiess

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 18:38

Een cremello zou ik erop zetten.
Ik weet even zijn naam niet . Maar hij verbeterd zeker de blven lijn. Zodra ik op zn naam kom plaats ik het
Er is ook een appeloosa lusitano/pre?
Die fokt iets rond de 1.60 goede gangen.

Misschien als je even googlet

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 18:41

Musiess schreef:
Ik weet even zijn naam niet . Maar die verbeterd zeker de voven lijn. Zodra ik op zn naam kom plaats ik het
Er is ook een appeloosa lusin/pre?

Dit is een enorm vage post :')

Musiess

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 18:44

Azmay schreef:
Musiess schreef:
Ik weet even zijn naam niet . Maar die verbeterd zeker de voven lijn. Zodra ik op zn naam kom plaats ik het
Er is ook een appeloosa lusin/pre?

Dit is een enorm vage post :')

Is t ook. Ik ben even aan t kijken welke hengsten het ook al weer waren

(Ben niet zo thuis is dit ras normaal gesproken) maar eenn tijd geleden kwam het ter zaken en toen speongen deze 2 eruit.

Ik zoek ik zoek ik zoek.

xBostonx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-15 21:22

Appaloosa ben ik niet zo kapot van, het sjabrakbont vind ik dan weer wel mooi. Veel stippels is niet echt mijn ding, bont ook niet echt maar toch heb ik 2 bonte (3 kleur bont paard en roan bonte shet) op stal staan :+

Als hij qua karakter en bouw me aanspreekt dan zou ik er wel doorheen kunnen kijken. Merk wel dat mijn voorkeur toch meer bij de PRE, lusitano of Lippizaner ligt.

xBostonx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-15 21:23

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 14:40

Musiess schreef:
Is t ook. Ik ben even aan t kijken welke hengsten het ook al weer waren

(Ben niet zo thuis is dit ras normaal gesproken) maar eenn tijd geleden kwam het ter zaken en toen speongen deze 2 eruit.

Ik zoek ik zoek ik zoek.

Ik ben wel heel benieuwd, kan het via google echt niet vinden :')
Enige cremello die ik ken is Seductor, een PRE.

Djorf_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 15:17

xBostonx schreef:
Caitlin_Me schreef:
http://www.andalusiers.nu/hengsten.html
Is wel aan de grote kant...

Dat is wel het type paard wat me aanspreekt. Ik zie alleen geen stokmaat staan en vrij weinig info.

Dat klopt. Ik zal even het linkje zoeken want hij werd aangeboden via marktplaats. Daar staat meer informatie.

Edit: http://www.marktplaats.nl/a/dieren-en-t ... ousPage=lr
als je kijkt bij andere advertenties van deze gebruiken zie je ook andere hengsten. Volgens mij ook een perlino.

Nog een edit: die perlino hengst heet seductor die hierboven wordt genoemd.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 12:22

Kijk eens bij antwerp andalusians, de hengst Seni Lleno, past precies in je wensenpakket. Wij hebben er een hele chique en fijn bewegende nakomeling uit een Haflinger mee gefokt. De hengst is 1.60, correcte bovenlijn, goed bewegen, mooi beenwerk en hoeven, niet maaien en heel erg fijn karakter.

xBostonx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-15 16:09

Sammyoo schreef:
Kijk eens bij antwerp andalusians, de hengst Seni Lleno, past precies in je wensenpakket. Wij hebben er een hele chique en fijn bewegende nakomeling uit een Haflinger mee gefokt. De hengst is 1.60, correcte bovenlijn, goed bewegen, mooi beenwerk en hoeven, niet maaien en heel erg fijn karakter.

Dat klinkt idd erg goed! Dankje voor de tip, ik ga er zeker eens naar kijken :D

xBostonx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-15 10:21

Voor nu ben ik helemaal weg van Neo, een valkkleurige Azteca dekhengst. Na een babbeltje met de fokker lijkt hij qua bouw en karakter wel bij mijn merrie te passen. Wat denken jullie? Zijn er toevallig mensen die nakomelingen van hem hebben of kennen?

Eerste is nogmaals mijn merrie, onderste is de hengst

Afbeelding
Afbeelding

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 11:05

Heb je weinig aan denk ik: maar wat een GAVE hengst en super interessante fok die Azteca.

xBostonx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-15 11:21

Toydoll schreef:
Heb je weinig aan denk ik: maar wat een GAVE hengst en super interessante fok die Azteca.

Haha dankje :D Qua karakter is hij bijna hetzelfde als mijn merrie zoals ik heb begrepen van de eigenaresse. Zou zeker intressant zijn om te kijken wat er uit deze combinatie zou komen. De kleur en de bouw van de hengst vind ik ook mooi, net als zijn gangen. Het enige waar ik nu nog over twijfel is de rug...

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 11:23

ja hij lijkt wel wat weke rug te hebben zo op die foto maar, dan moet je in t echt beoordelen.

Moet wel zeggen als ik zijn karakter lees op de blog van de eigenaresse zou hem wel echt in reallife willen zien, zoals zij het beschrijft is het nogal een moeilijk paard. Ze geeft de schuld aan hengst zijn maar ik herken niets in mijn hengstje hiervan; het basis karakter heeft daar een veel groter aandeel in ben ik bang.

xBostonx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-15 11:30

Dat is wel apart, de blog heb ik nooit gelezen. Geen idee dat die er was. In het gesprek wat ik met haar had werd er niks gezegd over dat hij moeilijk kon zijn. Misschien even terugkijken in mijn berichten of ik dat gemist heb maar ik denk niet dat dat ter sprake is gekomen. Ik vind karakter ontzettend belangrijk, een beetje eigen mening mag en is zelfs leuk maar ik wil op karakter niet te veel inleveren. Voornaamste reden dat ik een veulen uit mijn merrie wil is toch wel haar karakter (al weet ik dat ik dan alsnog een rotzakje kan krijgen maar dat risico wil ik toch zo goed als het kan ontlopen) :)

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 11:41

Romina steiner heeft mooie hengsten,waarvan 1 ik vaker heb gezien gin fizz deze is cremello en niet te groot. Eugene ploumen heeft rabi een mooie bruine hengst en hij heeft een prachtige valk hengst die nu even in portugal is om in terijden. Eugene en romina zijn buren dus je hebt daar genoeg te zien. Edwin schutz heeft een palomino wel grote hengst en een kleine hengst in de kleur dubbel pearl.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 11:46

Oei die rug van de Azteca vind ik niet echt een aanbeveling. Kan aan de foto liggen, maar als je foto's van je dekhengst plaats zorg je neem ik aan voor goede foto's... Dus dat zou voor mij wel een min puntje zijn.

@ Keona, Gin Fizz is al sinds vorig jaar verkocht.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 11:49

TS, lees ik er overheen? Kan even niet terugvinden welk ras jouw merrie is of is het een kruizing? Zo ja, wat zit er dan achter?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 11:52

Ik heb niet veel verstand van fokken, dus nu zeg ik misschien iets doms :o maar wat me opvalt aan je merrie is dat ze nog er 'puppy' oogt. Nog wat overbouwd etc.
Ik zou eerlijk gezegd dan ook pas naar een hengst gaan kijken als je zo ver bent dat je echt wil gaan fokken, dus over 2 of 3 jaar, omdat ze waarschijnlijk nog wel wat veranderd in bouw (overbouwde zal ws wegtrekken, misschien blijft ze toch groter/kleiner dan je verwacht) en er ook mogelijk andere verbeterpuntjes naar voren komen.