Drachtige merrie kopen, doen of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Drachtige merrie kopen, doen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 21:33

Ik loop al een tijdje met een idee rond om een drachtige merrie te kopen, dit omdat ik er nog niet over uit ben of ik het fanatieke rijden weer op wil pakken, maar ik het toch wel leuk vind om een paard en een doel hiermee te hebben. Nu een merrie kopen en zelf gaan dekken zou ook kunnen, maar is al vrij laat en zou me hier eerst in moeten verdiepen.

Nu is dit natuurlijk een enorme gok, je weet niet hoe het uitpakt en wat er uit komt :+

Eerste vraag, is dit überhaupt verstandig of kun je dit beter anders aanpakken? Waar moet je op letten? Neem aan dat er iets van een dekbewijs bij moet zitten.

Merrie hoeft niet perse predicaten te hebben, dit zou ik eventueel zelf wel willen en kunnen doen, dat lijkt me juist leuk, keuringsklaar maken, eventueel sportpredikaat erbij rijden (lekker optimistisch ;) )

Iemand ervaring, tips, do's en dont's?

Tooske

Re: Drachtige merrie kopen, doen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 21:36

Ik heb zelf een veulen gefokt en vond het super leuk en spannend! Echt een ervaring een keer mee te maken vond ik. Alleen toen de bevalling dichterbij kwam werd ik soms wel angstig omdat er ook zoveel dingen kunnen misgaan. Dat moet je ook goed in je hoofd houden. En heb heel veel werk gehad met het veulen ik wilde hem netjes mak hebben dus deed er heel veel mee. Ook heb ik 2 weken op stal gewaakt om het uur wakker elke nacht. Uiteindelijk maar goed want mijn merrie was het alleen niet gelukt.

Heel leuk! Maar ook genoeg om over na te denken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 21:37

Veulens hebben we wel vaker gehad, al is dit wel lang geleden.. Blijft natuurlijk altijd een risico, maar dat zijn paarden sowieso :)

chrisje20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 21:38

Op zich zou je t kunnen doen. Maar een drachtige merrie is niet zonder risico. Er kunnen veel complicatie s optreden. En dan zou ik er alleen een kopen waarvan je ook de hengst leuk vind die er op gezeten heeft. En met uiteraard een dek bon. Zou zo ie zo niet zonder dek bon kopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 21:41

chrisje20 schreef:
Op zich zou je t kunnen doen. Maar een drachtige merrie is niet zonder risico. Er kunnen veel complicatie s optreden. En dan zou ik er alleen een kopen waarvan je ook de hengst leuk vind die er op gezeten heeft. En met uiteraard een dek bon. Zou zo ie zo niet zonder dek bon kopen.

Als je én een leuke merrie wilt (qua afstamming) én een leuke hengst, wordt het denk ik wel heel lastig. Ik vind dan de maat en leeftijd belangrijker. Veulen kun je altijd kijken wat het wordt en of verkopen of inrijden. Risico's met een drachtige merrie heb je altijd, ook als je een merrie koopt en zelf bij de hengst doet.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 21:47

Vaak worden (goede) fokmerries drachtig verkocht, dus wat dat betreft hoeft het geen probleem te zijn.

Je mist natuurlijk wel de lol van het zelf uitzoeken van een hengst, maar aan de andere kant, als je een drachtige merrie koopt weet je in ieder geval wel dat ze drachtig te krijgen is.

Ik zou kijken naar een merrie die drachtig is van een hengst die jou zelf ook aanspreekt en eventueel uitgekozen zou hebben, daarnaast moet de merrie zelf ook uit een mooi lijntje komen wil je actief gaan deelnemen aan keuringen. Als moeder, oma etc ook ster/keur zijn is dat zeker een pre.

Zarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 08:14

Als de combi van merrie en hengst je aanspreekt, waarom niet? :) Het is zeker mogelijk, er zitten geen extra risico's aan dan normaal.
Als je zelf nog de predikaten wil gaan halen, zou ik vooral kijken naar de correctheid, fundament, type, en het makkelijkste is dan dat ze nog niet zo oud is.

Ik heb zelf momenteel 3 merries drachtig, wat zoek je? ;) Haha

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 08:53

Ik heb vorig jaar een drachtige merrie gekocht. Merrie + haar toenmalige veulen stonden mij aan, en de hengst (Eyecatcher) waar ze mee gedekt was vond ik ook een prima keuze (niet mijn keuze, maar toch oke). De afstamming vond ik goed. Mijn merrie was al ster. Dat vond ik een voordeel, want een (hoog)drachtige merrie beoordelen die gewoon in 'weide'conditie is, is nog niet altijd makkelijk. Bij aankoop is ze ook opgevoeld of ze nog drachtig was. Inmiddels is ze ook geröntgend voor de prok keuring.
Ik heb toen niet erop gezeten of gereden, maar omdat ik daar toch geen ambities in heb, maakt mij dat ook niet uit.
Inmiddels is het veulen er en daar ben ik dik tevreden over. Het is een knap en goed bewegend veulen. Ze is nu weer drachtig, dit keer van Johnson.

Nadeel is wel dat de vorige eigenaar als 'fokker' van het veulen op het papier van het veulen komt (tenminste, bij KWPN).

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 09:17

carola schreef:
Nadeel is wel dat de vorige eigenaar als 'fokker' van het veulen op het papier van het veulen komt (tenminste, bij KWPN).

Maar dat is toch ook de fokker...
Ik vond het juist raar dat vroeger degene die op het moment van geboorte als geregistreerde eigenaar stond als fokker aangemerkt.
Een drachtige merrie kopen hoeft echt geen gok te zijn als ze uit een goede bewezen moederlijn komt en gedekt is door een bewezen hengst.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 09:20

carola schreef:

Nou dat is toch niet zo,dat heeft hij dan zo gewilt en jij bent ermee accoord gegaan,of je hebt er niets naar gedaan.
Per slot van rekening hebben wij zo ook een dragende merrie gehad en dat veulen werdt gewoon op onze naam gezet. (spr gefokt KWPN).
(het is een voordeel voor een fokker als dat veulen een premie oid gaat halen of het heel goed gaat doen in de sport,daar pikken ze dan nog een graantje financieel van mee,fokkerspremie...).

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 09:28

Als je merrie overschrijft op je naam, en je krijgt geboortebericht, dan kan jezelf als fokker te boek te staan. In 1e instantie stond de verkoper te boek,op geboortebericht want die had dekgeld ed betaald, maar ff gebeld en geboortebericht opgestuurd , de registratiekosten ed waren voor mijn rekening, en zei ik wil te boek als fokker, merrie is van mij en veulen ook, en als jullie de verkoper als fokker te boek zettne, moeten julie alle rekeningen van het registreren ook ff bij hem neerleggen...nou op geboortebericht zijn naam doorgekrast, fooker en eigenaar ik!

Als je een interresante merrie met veel sport in afstamming kan krijgen, en drachtig van goede hengst zou ik t wel kopen.

Heb ik 2 x gedaan en dit ging goed!

Succes!

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 06:19

De eigenaar van de merrie ( op het moment van geboorte) is de fokker van het veulen.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 00:26

De eigenaar van de merrie ten tijde van de conceptie is de fokker van het veulen.
Dus de eigenaar die de merrie heeft laten dekken waarbij die dekking heeft geleid tot een bevruchting.
Als je zo'n merrie drachtig koopt, ben jij niet de fokker. Dat is per definitie degene die eigenaar was op het moment van dekken.
Je kunt met de verkoper wel anders afspreken en dat bij het stamboek regelen. Maar dat is de uitzondering, niet de regel.

(@ friesiszwart: ik besef net, dat kan natuurlijk bij Friezen anders liggen, dat zou ik niet weten)

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 20:58

Dees schreef:
De eigenaar van de merrie ten tijde van de conceptie is de fokker van het veulen.
Dus de eigenaar die de merrie heeft laten dekken waarbij die dekking heeft geleid tot een bevruchting.
Als je zo'n merrie drachtig koopt, ben jij niet de fokker. Dat is per definitie degene die eigenaar was op het moment van dekken.
Je kunt met de verkoper wel anders afspreken en dat bij het stamboek regelen. Maar dat is de uitzondering, niet de regel.

(@ friesiszwart: ik besef net, dat kan natuurlijk bij Friezen anders liggen, dat zou ik niet weten)

Normaal gesproken is de eigenaar die de hengstenkeuze maakt en het paard laat insemineren (of natuurlijk dekken) de fokker. Bij het stamboek staat als fokker vermeld, degene die de merrie in het bezit heeft op het moment van geboorte.

Charlottemv

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 21:08

Het zou mij ook leuk lijken om een drachtige merrie te kopen. Als de merrie en hengst je aanspreken waarom niet? Ik heb zelf ook getwijfeld om het te doen maar ben uiteindelijk met een hengst thuisgekomen... het kan raar lopen!

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 21:12

Dees schreef:

Officieel is degene die de merrie laat dekken de fokker maar ik weet uit eigen ervaring dat het KWPN niet moeilijk doet als de koper van een drachtige merrie dat anders wil.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 21:38

Maar...., dat schrijf ik toch?

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 05:13

Dees schreef:
Maar...., dat schrijf ik toch?

Het is alleen geen uitzondering.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 07:17

Misschien niet in frequentie van voorkomen, maar als je niets doet als koper, zal KWPN je niet automatisch als fokker aanmerken. In die zin bedoel ik uitzondering.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 07:38

Wij hebben het 7 jaar geleden gedaan, merrie een maand voor einde dracht gekocht en naar huis gehaald.
We zijn er super mee geweest, maar ook en vooral omdat ik zelf wel fanatiek rij, ze zadelmak maak, aanrij en dan op 6-7 jaar verkoop en dat tot op heden super lukt (dit jaar de 2 oudste halfbroers heel mooi verkocht).

Dus enkel een merrie kopen om mee te fokken, zonder verder plan er achter, zou ik nooit doen.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 09:09

Dees schreef:
Misschien niet in frequentie van voorkomen, maar als je niets doet als koper, zal KWPN je niet automatisch als fokker aanmerken. In die zin bedoel ik uitzondering.

Daar heb je gelijk in.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 17:31

Als je een drachtig merrie koopt, laat het in het contract vastleggen wie 'fokker' is van het veulen.

In Duitsland (Hannover, Oldenburg, Westfalen, Rheinland ... om maar een paar te noemen) doen ze er ERG moeilijk over ... fokker = diegene, eigenaar van de merrie ten tijden van de aanparing en niet de eigenaar van de merrie ten tijden van de bevalling.

In Nederland en Belgie doen ze er wat minder moeilijk over MAAR laat het vastleggen want indien ex-eigenaar van de merrie het opeist kan die als 'fokker' vermeld worden. Zijn al voorvallen bij B.W.P..

Amandaa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 17:37

Ik zou zeker eerst alles nakijken qua hengst etc voordat je zomaar een drachtige merrie koopt, kan risico's met zich meebrengen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 18:03

Amandaa91 schreef:
Ik zou zeker eerst alles nakijken qua hengst etc voordat je zomaar een drachtige merrie koopt, kan risico's met zich meebrengen

Je koopt toch nooit 'zomaar' een paard? Natuurlijk kijk je dat eerst allemaal na.. :roll: