[TI] Mijn tinker heeft geen plezier ik de piste

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Floresje

Mijn tinker heeft geen plezier ik de piste

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-15 00:54

Mijn tinker wilt echt niet vooruit in de piste. Maar ik vind dat ze wel miet blijven rijden in de piste dat we niet mogen zeggen dan gaan we wel niet meer met haar in de piste rijden. Ze wilt echt niet vooruit op wandeling is ze een bom maar als je dan in een stuk dat omringd is met omheining wilt ze amper vooruit. Ik heb Al geprobeerd om in de weide te rijden maar dan stopt ze en begint ze gewoon gras te eten. Weet er iemand iets voor me te kunnen helpen ?

eilleen333

Re: Mijn tinker heeft geen plezier ik de piste

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 01:05

Heb je les? Want dit klinkt als een gevalletje: geen zin en ze is jou de baas.

Mijn Halfinger was ook traag in de bak, maar met de juiste training gaat het heel goed. Ik rij veel overgangen, hou haar lekker bezig en maak het leuk. Balkjes, sprongetje etc. Ze vind het nu ook leuk. De bak betekend lekker aan het werk, ipv stom rondjes rennen.
Ik train haar lekker door gaar lijf en stiekem loopt ze liever wat harder en goed in haar lijf, dan traag, scheef en met een stugge rug. Maar ze zal het nooit toegeven, dat ze het stiekem wel leuk vind, haha!

Daisy_Izzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 01:07

En longeren gaat wel goed?

Floresje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-15 01:29

Eilleen ja ik heb les :) en zal het eens probeeren merci :)

Floresje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-15 01:30

Daisy nee longeren gaat ook niet goed ze wilt dan ook amper lopen

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 01:46

Klinkt als een leidingsprobleem aan jou kant. Je pony is nu gewoon jou de baas. Begin met grondwerken ze moet je jou als leider zien en respecteren.
Maar ik zou hier wel hulp bij gaan zoeken.

Floresje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-15 01:49

Dit kan zijn maar bij mijn mama en bij mijn stiefpapa wilt ze ook niet vooruit het heeft niet het gevoel dat ze de baas is over ons. Wanneer er een paard voor loopt wilt ze wel vooruit. maar dan wanneer ze alleen moet rijden wilt ze opeens niet meer.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 06:05

Mijn tinker vindt het ook veel te saai. Ik rijd dus 5 of 10 minuten in de bak en ga daarna naar buiten. Heel af en toe train ik eens een half uur tot drie kwartier in de bak, maar dan wel op een speelse manier, dus veel belonen, veel op stem, veel overgangen.. Maar ook af en toe streng zijn, en altijd consequent blijven. Op die manier heb ik hem heel goed aan het been gekregen. Ik kan vanuit stap in galop aanspringen compleet op stem. Maar ik weet dat ik hem er geen plezier mee doe om elke keer in de bak te trainen, dus dat doe ik ook niet. Paardrijden gaat om samenwerking. Hij moet naar jou luisteren, maar jij ook naar hem. En als jij echt het liefst in de bak traint en wedstrijden wil gaan rijden bijvoorbeeld, dan zou ik eerder op zoek gaan naar een paard wat daar wel plezier in heeft.

Floresje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-15 08:23

8nnemiek zal eens deze techniek proberen merci

Charda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 08:27

Hoe oud is jouw Tinker ? Heeft ze wel eens goed gelopen ? Of mankeert ze iets, medisch gezien ?
Mijn Tinker wil ook niet echt meer lopen, maar ik ben er sinds een half jaar achter dat ze PSSM1 heeft en 1 van de symptomen is af en toe heel erg schrikken om niks.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 15:53

Ik zou eens goede begeleidig zoeken :) Klinkt als een miscommunicatie en omgangsproblemen.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 17:03

Hier ook een paard dat véél liever buitenrijd en andere dingen doet dan pistewerk. Zij is dan ook heel slim en weet mij ook vaak slimmer af te zijn.. Ik heb onlangs een les gehad waar ik haar echt beter mee leren kennen heb en dat me bovendien echt vooruit heeft geholpen. Wat voor mijn merrie werkt is; kort, maar goed. Ik werk geen uur aan een stuk door met haar, maar juist goed genoeg en eindig dan ook altijd met een positief einde. Uitbundig belonen helpt bij haar ook trouwens, al dan niet af en toe eens een voederbeloning. (Let hier wel bij op dat je dit juist doet en niet constant, laag en ver van je lichaam) Wissel ook voldoende af. Maak het niet saai voor je paardje. Zoek wat hij/zij graag doet en combineer dat met jouw wensen. Ik ben nu ook echt van 0 begonnen met haar in de piste. Ik ben al tevreden als ik haar netjes kan rondsturen zonder tegenstribbelingen (in de zin van haar zinnetje doen.. ;) )

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 08:19

Heel herkenbaar. Ons tinkertje loopt in de bak prima achter een ander paard aan. En als ze richting een ander kan lopen, gaat ze goed vooruit.
Echter de rest is in haar ogen blijkbaar nutteloos. Ze gaat heel graag naar buiten en vindt de bak dus niet leuk.
Echter is de ruiter de baas en ook baktraining hoort erbij.
Zeker omdat ze nog goed doorgereden moet worden.
Zelf kan ik dat prima handelen en met haar werken. Echter heb ik heeeel veeeeel ervaring in africhten en trainen.
Dus als het probleem zich blijft voordoen is mijn advies om er een goede trainer bij te nemen. Die haar traint en jullie daarna begeleid hoe je ermee om moet gaan.
Want geef toe...als je onder dingen uit kan komen die je niet leuk vindt, zou je dat zelf toch ook doen. Gedrag is dus logisch, wel corrigeerbaar.

Floresje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-15 10:22

Charda mijn tinker is nu 1 jaar zadelmak denk ik en ze heeft altijd zo gelopen maar merci
ze heeft al 2 verschillende lesgevers gehad met haar maar het komt gelijk geen verschil in maar merci
jackytje merci zal eens proberen
Merci Anke
Laatst bijgewerkt door balance op 11-08-15 18:27, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: verschillende berichten samengevoegd; het is niet de bedoeling om de berichten allemaal apart te posten