Geen match merrie en hengst

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

GoLizz

Geen match merrie en hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-15 20:35

Hoi.

Mijn merrie is van het voorjaar voor het eerst naar de hengst geweest om natuurlijk gedekt te worden.
We hebben haar half april gebracht en zou daar blijven tot ze drachtig gescand zou worden.
Nu hebben we haar vorige week weer opgehaald omdat ze niet drachtig word.
We hebben haar regelmatig laten scannen, of het eitje los kwam en op drachtigheid.
Ook heeft de dierenarts gevoeld of de baarmoedermond goed sluit en of die goed opend tijdens de hengstigheid.
Nu hebben we haar na laten spoelen binnen 48 uur na de laatste dekking.

We moeten rond dit weekend weer beginnen met schouwen of ze weer hengstig word of niet.
Ik ga er eigenlijk al vanuit van wel.

Heeft 1 van jullie wel is meegemaakt dat de match er niet is tussen een merrie of een hengst?
Aan de hengst zelf ligt het niet want ze hebben al hun eigen merries en ook enkele gastmerries drachtig!

Als jullie nog vragen hebben hoor ik het graag.
Ik hoop dat hier mensen zijn die het wel eerder hebben meegemaakt of iemand misschien een idee waarom het niet lukt.

Gr Saskia

Jeskim

Re: Geen match merrie en hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 21:09

Ik ken wel gevallen, al gebeurt het maar zelden. Geen oorzaak te vinden waarom een merrie niet drachtig wordt, onderzocht door een DA, gescand, wel hengstig, een mooi ei enz. Ook de hengst in kwestie bevruchtte prima.
Na 1 of 2 jaar proberen toch maar overlegd om het eens met een andere hengst te proberen en jawel!!

Kan het dus niet wetenschappelijk onderbouwen, maar geloof er inmiddels wel in dat in uitzonderlijke gevallen een bepaalde combinatie niet werkt.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 21:16

Kan je je merrie niet een paar dagen daar op stal zetten?
Dat prikkelt de hormoonhuishouding en pakt de dekking misschien beter..

Maar er zijn ook combinaties die echt niet werken..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 21:22

Hier ook ervaring met zo'n merrie. :j
Mijn paard was lichamelijk 100% hengstig maar toonde naar de hengst toe 0,0.
Wij hebben uiteindelijk gekozen om haar te insemineren, omdat ze anders waarschijnlijk de hengst niet heel zou laten.
Dit is in 1 keer goed gegaan, té goed zelfs, want ze was drachtig van een tweeling, maar het extra eitje is succesvol weggehaald.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 21:27

Hebben ze bij de hengstenhouder niet nog een andere hengst?
Zo laat in het seizoen zou ik gewoon eens kijken of een andere hengst wel dracht geeft

Als je er alles aan doet.
Bij de hengst staan, scannen op alle mogelijke tijden. Regelmatig dekken enzo.
Zou ik een andere hengst proberen

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 07:25

KoudbloedKim schreef:
Wij hebben uiteindelijk gekozen om haar te insemineren, omdat ze anders waarschijnlijk de hengst niet heel zou laten.
Dit is in 1 keer goed gegaan, té goed zelfs, want ze was drachtig van een tweeling, maar het extra eitje is succesvol weggehaald.

Maar dat is een andere situatie. De merrie van de TS laat zich zo te lezen prima dekken, maar de bevruchting pakt niet.
TS, wij hebben het zelf ook gehad. Lag bij ons ook niet aan de hengst. Twee seizoenen geprobeerd (6 pogingen in totaal) maar geen resultaat.
Van hengst gewisseld en in één keer drachtig!

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 07:30

Heb hier een paar jaar geleden heel veel moeite gedaan om een merrie drachtig te krijgen, toen ze dat eindelijk was verwierpze ook weer, ze was echter wel meteen de eerste ronde met mjn eigen hengst drachtig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 08:29

Cayenne schreef:
[naam] schreef:

Maar dat is een andere situatie. De merrie van de TS laat zich zo te lezen prima dekken, maar de bevruchting pakt niet.
TS, wij hebben het zelf ook gehad. Lag bij ons ook niet aan de hengst. Twee seizoenen geprobeerd (6 pogingen in totaal) maar geen resultaat.
Van hengst gewisseld en in één keer drachtig!
Ah oke! Ik dacht dat het dekken überhaupt niet lukte...

GoLizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-15 10:33

Merrie laat zich idd prima dekken! Ze toont zelfs erg lang hengstig! Zelfs als de baarmoedermond al dicht is toont ze nog hengstig.

We hebben haar daar in het begin ook op stal gehad. Maar dat mocht ook niet baten. En daarna maar bij de hengst in de wei.

We hebben omdat het nu laat in het seizoen word ook besloten dat we er mee stoppen. We hebben half september keuring en daar wil ik haar wel fit bij hebben en goed in conditie.

Als ze nu niet drachtig is dan ga ik zodra ze hengstig is nog baarmoederslijm op kweek laten zetten om te kijken of daar nog wat aan mankeert en zoizo volgend jaar naar een andere hengst helaas.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 09:16

KoudbloedKim schreef:

Kim, die van jou was nog niet 100% hengstig. Heb je topic even gelezen. Ze zijn pas echt 100% hengstig als er een eisprong is en er zijn zat merries, die alleen dan gedekt willen worden.
Die van jou heeft een spuit gehad om de eisprong te bevorderen en is een dag later geinsemineerd.
Kans was best aanwezig dat ze dan toch of vlak daarna prima geaccepteerd had.
In principe is iedere merrie dekbaar, maar het juiste moment pakken kan lastig zijn.

Sommige merries zijn gewoon slettebakkies en die willen vanaf begin van de hengstigheid wel gedekt worden.
Die van ons zou sowieso geinsemineerd worden en kreeg net als die van jou een spuit om de eisprong te bevorderen/optimaliseren.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 09:22

Saskia, wat ik begreep van de dierenarts wordt op jaarbasis ongeveer 10% van de merries, die gedekt wordt überhaupt niet drachtig.
Dat is natuurlijk, insemineren en insemineren met diepvries samen genomen.
Percentage natuurlijke dekkingen wat niet drachtig wordt is nog wat lager vanwege het verse sperma, maar sommigen pakken gewoon niet. Er zijn ook mensen die in 1 keer zwanger worden en mensen die er 3 jaar over doen of het nooit worden.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 15:17

Bestaat de kans dat de merrie cushing heeft? Dan worden zo namelijk ook moelijk drachtig.

GoLizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-15 20:15

Nee merrie is net 5 jaar geworden en super gezond!

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 21:37

6 jaar geleden werd er bij onze merrie een veulen van Zapatero geboren.
Datzelfde jaar meerdere malen niet gepakt met dezelfde hengst. Ze had dus al een veulen van dezelfde hengst, dus de klik moest er wel zijn!
Toen hebben wij haar gekocht.

Nu 6 jaar later in 1 keer drachtig van Dakar. Fokken blijft gokken, niet alleen op wat je krijgt, maar ook of je iets krijgt.