Van KWPN naar het Friese paard: tips?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jolien_x

Van KWPN naar het Friese paard: tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-15 22:32

Hallo allemaal!
Daar waar ik jaren op een KWPN'er heb rondgehobbeld, stap ik nu over naar een nieuw project: het Friese paard. Op dit moment is het paard nog tientallen kilo's te zwaar. Een echte uitdaging dus! Maar daarnaast heb ik ook nog nooit op een Fries gereden. Zijn er tips, grote verschillen? Ik ben benieuwd hihi!

Ik hoor jullie graag!

Groetjes, Jolien

Monchou

Re: Van KWPN naar het Friese paard: tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 22:34

Lekker over je heen laten komen :D

Nee, het is gewoon een paard. Friezen moeten soms even goed aan het been gezet worden en hebben vaak wat moeite met de galop, maar niets dat je bij een KWPN'er niet tegen kunt komen :)

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 22:34

Ik ben zelf ook overgestapt en waar ik het meest aan moest wennen waren de gangen. Ze maakt alles veel ruimer en gooit hoger op, vooral de galop.
Friezen zijn ook wat rustiger in mijn ervaring.
Het rijden blijft verder hetzelfde.

Ik wil niet anders meer ;).

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 22:36

Kwa rijden vond ik geen verschil. Paard=paard . Maar ik ben wel onder de indruk geraakt van hun enorme vergevingsgezindheid :)

CP5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 22:39

Hoi Jolien,

Spannend en leuk! Friese paarden zijn over het algemeen wel heel leuke dieren op mee te werken. Soms wat lui dat wel.
Met de ervaringen die ik heb, is een goed zadel echt belangrijk. Dat is het altijd, maar vaak word er wel aan het paard gedacht, maar niet echt aan jezelf. Friezen gooien hoog op, en ik vond een diep zadel altijd het fijnste. Je hebt ook speciale zadels voor Friezen maar daar kan nogal een prijskaart aan zitten.

Grootste verschil vond ik toch wel met andere paarden, dat ze heel nuchter kunnen zijn. Iets waarvan ze schrikken zijn ze ook gauw overheen.

Groot nadeel vond ik altijd wel dat je altijd discussies hebt met mensen, die blijven beweren dat een fries koudbloed is, terwijl het toch echt een warmbloed is. :Y)

Veel plezier met jouw fries!

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 22:45

Twee Friezen in eigendom waarvan een op z niveau. Verschillende subtop Ruiters' op gereden, en allemaal vinden ze hem als net ieder andere "bruine" lopen. Eenigste wat ik zelf vind, voornamelijk richting t hoge werk dat een wpn- er net wat leniger is en het wat makkelijker oppakt. En bij een Fries "harder" moet werken om het voor elkaar te krijgen. Maar mijn ervaring en uiteindelijk veel meer voldoening! :) genoeg Friezen die subtop of zelfs grand prix lopen!

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 22:49

cynthia5 schreef:
Hoi Jolien,

Spannend en leuk! Friese paarden zijn over het algemeen wel heel leuke dieren op mee te werken. Soms wat lui dat wel.
Met de ervaringen die ik heb, is een goed zadel echt belangrijk. Dat is het altijd, maar vaak word er wel aan het paard gedacht, maar niet echt aan jezelf. Friezen gooien hoog op, en ik vond een diep zadel altijd het fijnste. Je hebt ook speciale zadels voor Friezen maar daar kan nogal een prijskaart aan zitten.

Grootste verschil vond ik toch wel met andere paarden, dat ze heel nuchter kunnen zijn. Iets waarvan ze schrikken zijn ze ook gauw overheen.

Groot nadeel vond ik altijd wel dat je altijd discussies hebt met mensen, die blijven beweren dat een fries koudbloed is, terwijl het toch echt een warmbloed is. :Y)

Veel plezier met jouw fries!

Qua Friezen zadel ben ik t niet helemaal eens! Fryso zadels zitten rond de €2.000,- (1.850 - 2.200+/-) en de kieffers, prestige, passiers noem maar op ook :p (Fryso wordt compleet geleverd)

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 22:49

Ik heb vaak op NRPS'ers, Welsh (kruisingen) gereden, en na een tijdje manege ging ik daar op een Fries rijden. De hals staat hoger en meneer wilt liever niet in galop. Je moet die waar ik op rijd ook flink doordrijven, anders doet hij niks. Ik denk wel dat dat niet bij iedere Fries geld. Je voelt het verschil duidelijk. Ik heb tussendoor wel eens op een KWPN'er gereden, en dat was een groot verschil.
Laatst bijgewerkt door KittyDylan op 16-07-15 22:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolien_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-15 22:51

Dankjewel allemaal al zo snel! Ik ga alle knopjes zoeken iig. Begin bij 0 en zien waar het heen gaat!

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 22:52

Even tussendoor je hebt uiteraard in elk ras veel verschil tussen type paard. Je hebt nog echt de barokke Friezen of de dressuurfries. :)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 07:14

Dat nuchtere wat jullie aangeven over de fries, dat is juist niet mijn ervaring met friezen. Degene die ik ken zijn juist heel schrikachtig en hebben veel leiding nodig om zich netjes rond te laten sturen op vreemd terrein. Als die leiding er is, dan is er ook geen probleem, maar zonder leiding schieten ze regelmatig de andere kant op (al zijn veel KWPN-ers en andere paarden daar ook goed in).

Verder gooien de meeste friezen inderdaad hoog op, wat vooral het doorzitten in het begin "anders" maakt.

Verder moet je de benen van een fries goed in de gaten houden. Ze hebben snel mok en/of mijt vergeleken een KWPN-er. Neem iedere poetsbeurt dan ook goed de sokken mee, zodat je weet wat zich daar tussen afspeelt. Beter al vroeg iets opmerken en behandelen als dat je er pas achter komt als het veel verder is.

Jolien_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-15 19:25

Wauw wat een super handige en positieve reacties. Ik heb nu 1 keer op een fries gezeten daar op stal. De eigenaar stapte daarnaast op het paard waar ik op mag gaan rijden. Ik zal eens bekijken of het een dressuur of barok type is. Mijn doel is wel om de dressuur kant op te gaan. Maar eerst zal het beste paardje een x aantal kilo's moeten gaan afvallen.

Bedankt nogmaals!