Een shetlander hengst voor onze Tikkie!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Starza

Een shetlander hengst voor onze Tikkie!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-15 17:17

Waarom?

Omdat we het vorige veulen van Tikkie erg mooi vonden, en we willen gewoon graag een veulentje voor erbij, ja als het een merrie is houden we haar, en als het een hengstje is weten we waarschijnlijk wel een eigenaar.

Tikkie!

Tikkie is een 11 jarige shetlander merrie met een stokmaat van ongeveer 85 cm.
Er kan dus geen te grote hengst op.
We willen graag een shetlander met een bijzonder kleurtje die ook overbrengt.
Tikkie heeft een keer eerder een veulen gekregen en dat is hartstikke goed gegaan, het was een hengstje dus hebben we die verkocht en het gaat prima met hem.
Welke hengst raden jullie aan voor onze Tikkie en waarom?

PS; AMHA mag ook

http://s304.photobucket.com/user/Snowwe ... h.jpg.html

http://s304.photobucket.com/user/Snowwe ... m.jpg.html

http://s304.photobucket.com/user/Snowwe ... 5.jpg.html

Alvast Bedankt :)

Hengstje word maybe mee gefokt en merrie misschien een keer een veulen

eldora1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 17:22

En net als bij je andere topic:
stand foto is handig, zwakke punten / verbeter punten en sterke punten die je wil behouden.

als je een bijzondere kleur wil fokken kan je er een cremello op zetten. Dan krijg je 100% palomino , een perlino geeft ook altijd een crème gen Door. Een hengst met dun geeft ook aaltijd het dungen Door. Veder kan je Bv ook naar champagne kijken

Dennis

Re: Een shetlander hengst voor onze Tikkie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 17:25

Wat is haar afstamming en wat waren haar punten bij stamboek opname?

Champagne shetten zijn er niet, dubbele verdunning ook niets goedgekeurd. Dus die vallen al af.

eldora1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 17:27

Dennis schreef:
Wat is haar afstamming en wat waren haar punten bij stamboek opname?

Champagne shetten zijn er niet, dubbele verdunning ook niets goedgekeurd. Dus die vallen al af.

Bij het AMHA toch wel;)

Starza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-15 17:32

@Dennis,

Afstamming zal ik zo even kijken, en ik heb geen idee wat er stamboek punten waren.

@Eldora1

Tja, haar zwakke punt qua lijf heeft ze niet echt, net als elke shet te dik worden, er word niet mee gereden meer gelongeerd etc.

Stand foto straks even zoeken!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 17:33

Vast wel, maar er word vooralom een shet hengst gevraagd. Een AMHA op een shet zetten is ook een beetje zonde imo.

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 17:43

Elke pony heeft sterke en zwakke punten. Leer eerst kritisch naar je pony kijken, kijk vervolgens ook kritisch naar de hengst. Bedenk of de sterke punten van de hengst de zwakke punten van de merrie aan vullen en dan heb je je match.

Karakter, bouw en beweging zijn de belangrijkste dingen om naar te kijken. Ik neem aan dat je een goed fokproduct op de wereld wil zetten? Als die drie dingen goed zitten in de hengst en aansluiten bij je merrie dan kan je pas naar kleur gaan kijken..

Starza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-15 17:56

Ymor schreef:
Elke pony heeft sterke en zwakke punten. Leer eerst kritisch naar je pony kijken, kijk vervolgens ook kritisch naar de hengst. Bedenk of de sterke punten van de hengst de zwakke punten van de merrie aan vullen en dan heb je je match.

Karakter, bouw en beweging zijn de belangrijkste dingen om naar te kijken. Ik neem aan dat je een goed fokproduct op de wereld wil zetten? Als die drie dingen goed zitten in de hengst en aansluiten bij je merrie dan kan je pas naar kleur gaan kijken..

Tja, echt fokken doen we niet, het gaat er vooral om dat ze een wat luxere bouw heeft, staan met groepje shetlanders en daar doen we veel mee, de een is te oud om t fokken en de ander daar fokken we wel weer mee,

Haar zwakke punt is een wat zwakkere achterhand, maar niet vreselijk veel. Voorderest prima pony. Ik vraag of jullie een goede hengst weten dus geen idee welke hengst t word

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 18:03

Je fokt niet echt? Wat doe je dan? Ik bedoel het niet gemeen maar je zet wel een levend wezen op de wereld. Probeer in ieder geval een goede keuze te maken. Ik ben benieuwd naar een standfoto.

Starza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-15 18:18

Ymor schreef:
Je fokt niet echt? Wat doe je dan? Ik bedoel het niet gemeen maar je zet wel een levend wezen op de wereld. Probeer in ieder geval een goede keuze te maken. Ik ben benieuwd naar een standfoto.

Het zijn meer recreatie ponys, zelf rijd ik dressuur en spring ik, en we hebben al een keer eerder een veulen van haar gefokt, dat ging allemaal prima. Ook al eerder geholpen etc. Maar de bevalling ging bij Tikkie vrij soepel. De ponys staan er meer om lekker mee te fruttelen, vrijheidsdressuur etc. maar Aizia en Tikkie kunnen nog mee gefokt worden

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 18:59

Ik bedoelde meer als je een merrie laat dekken fok je. Of je dat nu wel of niet serieus doet het heet fokken. Het is dus een serieuze aangelegenheid. Die ook de nodige risico's met zich mee brengt. Dat het eerder goed is gegaan wil niet zeggen dat het deze keer ook goed gaat. Mijn merrie heeft drie veulens gekregen. De derde is bij mij geboren en na anderhalve maand overleden. Je krijgt geen garanties in het leven

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 19:11

EHK --> SMP. Hier zitten de kenners van de Shetlanders en andere mini paardjes.

Starza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-15 19:15

Ymor schreef:
Ik bedoelde meer als je een merrie laat dekken fok je. Of je dat nu wel of niet serieus doet het heet fokken. Het is dus een serieuze aangelegenheid. Die ook de nodige risico's met zich mee brengt. Dat het eerder goed is gegaan wil niet zeggen dat het deze keer ook goed gaat. Mijn merrie heeft drie veulens gekregen. De derde is bij mij geboren en na anderhalve maand overleden. Je krijgt geen garanties in het leven

Klopt, als melktest 6/6.5 is blijven we ook bij de stallen slapen, en bellen ook zo wie zo daarna de dierenarts om te checken of beide gezond zijn

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 19:26

Je snapt duidelijk het punt niet. Als je een Standfoto plaatst kunnen we je advies geven. En dan maar hopen dat je er echt goed over nadenkt en niet zomaar een vermeerderaar wil zijn.

Starza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-15 19:32

Ymor schreef:
Je snapt duidelijk het punt niet. Als je een Standfoto plaatst kunnen we je advies geven. En dan maar hopen dat je er echt goed over nadenkt en niet zomaar een vermeerderaar wil zijn.

Ik weet heus wel wat ik doe echt waar :).
Maar Standfoto komt er aan.

Starza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-15 19:54

Haar vader is Ollie vd Eikenwal en haar moeder Odessa vd Nuwedoorn

Starza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-15 20:02

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 20:28

Ollie is een leuke hengst, ik ga morgen ff haar papier verder bekijken. Kom nu niet ingelogt op de site van het stamboek.
Merrie heeft zelf al een leuk kleurtje, dus zou mij daar niet al te druk over maken.

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 22:02

Het is niet echt een goede Standfoto maar voor wat ik hier zie: haar hals lijkt vrij kort. Een hengst zou haar daar in kunnen verbeteren. Verder zou ik bij de keuze van een hengst letten op een lang voorbeen zodat het veulen misschien wat horizontaler gebouwd wordt. En daarnaast moet de hengst dus krachtige bewegingen hebben om de merrie aan te vullen. Ik zal er eens over nadenken.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 08:25

Het is niet zo raar dat je niet weet wat haar punten bij stamboek opname waren, ze is nog niet eens op genomen. En haar moeder ook niet. Ze is dus ook als veulen er niet voor geweest.
Ze is wel duidelijk in Noord-Holland gefokt als ik zo de hele merrie lijn zie. 3 Noord-Hollandse fokkers op rij. Haar over groot oma Daisy van het Zuid kende ik ook. Ik snap alleen niet helemaal waarom ze grote maats gefokte vossen in eens met een mini zwart-roan dekken. Alleen door zo'n onlogisch papier zou ik er al niet mee fokken.
Er zijn ook geen veulens van haar geregistreerd.

Om een veulen te fokken is de juiste weg stamboek opname, premie keuring en aan de hand daar van een goed passende hengst kiezen. Merrie zou nog wel naar de stamboek opname kunnen. Ze is 12(word 2 augustus 12, dus telt dit jaar als 12 jarige), dus dit jaar zou ze voor het laatst naar de premie keuring kunnen. Enige kans is nog de nakeuring eind september waar je dat tegelijk kan laten doen.

Starza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-15 09:18

Dennis schreef:
Het is niet zo raar dat je niet weet wat haar punten bij stamboek opname waren, ze is nog niet eens op genomen. En haar moeder ook niet. Ze is dus ook als veulen er niet voor geweest.
Ze is wel duidelijk in Noord-Holland gefokt als ik zo de hele merrie lijn zie. 3 Noord-Hollandse fokkers op rij. Haar over groot oma Daisy van het Zuid kende ik ook. Ik snap alleen niet helemaal waarom ze grote maats gefokte vossen in eens met een mini zwart-roan dekken. Alleen door zo'n onlogisch papier zou ik er al niet mee fokken.
Er zijn ook geen veulens van haar geregistreerd.

Om een veulen te fokken is de juiste weg stamboek opname, premie keuring en aan de hand daar van een goed passende hengst kiezen. Merrie zou nog wel naar de stamboek opname kunnen. Ze is 12(word 2 augustus 12, dus telt dit jaar als 12 jarige), dus dit jaar zou ze voor het laatst naar de premie keuring kunnen. Enige kans is nog de nakeuring eind september waar je dat tegelijk kan laten doen.

Ja dankjewel, Tikkie is van Dico, wij mogen de ponys zien als eigen ponys, maar het valt ons nu ook pas op dat ze geen stamboek heeft. Het is meer fokken niet als vermeerderaar, maar we willen de veulens (Aizia, Tikkie) graag houden, maar wij weten niet of we ze van Dico naar de keruing mogen brengen, al hoe wel, dan denk ik wel dat ze moet afvallen

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 09:23

Hoe het zit met veulens uit een veulenboek merrie weet ik niet. Een goed papier en stamboek opname zijn de eerste vereiste om serieus te fokken dus zou eerst even naar de mogelijkheden kijken.
Een hengstveulen uit deze merrie zou nooit goedgekeurd kunnen worden ivm veulenboek oma (zelfs als je je merrie wel stamboek op laat nemen).

Mijn merries worden niet eens gedekt voordat ze predikaten hebben en minimaal een 2e premie.
En mijn kroon-prestatie-elite-SportAA merrie word helemaal niet meer gedekt omdat die als 13 jarige heel licht zomer eczeem bleek te hebben (ze heeft de meeste manen van al mijn pony's, dus echt geen zielige borstel-kop).

Starza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-15 09:29

Dennis schreef:
Hoe het zit met veulens uit een veulenboek merrie weet ik niet. Een goed papier en stamboek opname zijn de eerste vereiste om serieus te fokken dus zou eerst even naar de mogelijkheden kijken.
Een hengstveulen uit deze merrie zou nooit goedgekeurd kunnen worden ivm veulenboek oma (zelfs als je je merrie wel stamboek op laat nemen).

Mijn merries worden niet eens gedekt voordat ze predikaten hebben en minimaal een 2e premie.
En mijn kroon-prestatie-elite-SportAA merrie word helemaal niet meer gedekt omdat die als 13 jarige heel licht zomer eczeem bleek te hebben (ze heeft de meeste manen van al mijn pony's, dus echt geen zielige borstel-kop).

Aah okee, nee het hengstje daar weten we waarschijnlijk wel een huisje voor, 2 augustus is ze 12 dus, dan zouden we haar opzich nog wel laten kunnen keuren toch?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 12:29

Alleen dit jaar kan ze nog gekeurd worden, en alleen na stamboek opname. Ik heb je PB beantwoord.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 23:14

Kleine opmerking aan Eldora... Een hengst die dun draagt geeft dat voor 50 procent mee. Dus zeker niet altijd!