Sperma in laten vriezen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

QuirJarig

Sperma in laten vriezen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-15 13:04

Wie kan me wat meer informatie geven en waar ik aan moet denken, de kosten, enz.

We hebben een hele interessante pony hengst (vind ik dan...), goedgekeurd en alles. Gaat dus om de pony hengst in mijn profiel. Nu zijn we aan het overwegen om sperma van hem in te laten vriezen, maar hier heb ik zelf geen ervaring mee (hij is namelijk te koop en zou dus graag de mogelijkheid willen hebben om hem in de toekomst nog te kunnen gebruiken voor merries).

Wie heeft dit wel en kan ons op weg helpen? Ongeveer een idee geven van de kosten en is t rendabel überhaupt? Graag wat rietjes voor eigen gebruik, maar ook voor andere. Wat zou een reële prijs zijn voor diepvries sperma van deze hengst?

Welke hoeveelheden moet je aan denken, heb je papieren voor nodig, enzovoorts? Ik heb er namelijk echt geen idee van! Naast dat ik graag zelf wat rietjes van de hengst wil, moet er natuurlijk ook de mogelijkheid zijn om papieren bij het stamboek aan kunnen vragen voor veulens.

Nou ja, beetje verwarrend zo... Maar hoop iemand te vinden die me op weg gaat kunnen helpen met het een en ander uit te zoeken! :)

chrisje20

Re: Sperma in laten vriezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 13:16

Intresant ik volg mee. :) helaas kan ik niks nuttigs toevoegen weet t zelf niet

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 13:19

Ik ken een persoon die het van haar eigen hengst heeft laten doen...

Faline heet ze hier op bokt.

Kan je haar ff vragen wat betreft haar ervaring en kosten.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 13:20

Bel eens een hengstenstation. Zoals de Holstud ofzo en vraag het eens. Misschien kunnen ze je helpen of anders doorverwijzen.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 13:21

Het beste kan je even contact opnemen met een gecertificeerde hengstenhouder in jouw omgeving. Die kunnen je aangeven wat het gaat kosten om sperma in te vriezen.

Ook even opletten met de verkoop van de hengst dat je de nog in jouw bezit zijnde rietjes vermeldt en wie daar de rechten op krijgt.
Het kan nl. problemen opleveren als jij jouw rietjes gebruikt en papier aanvraagt bij het veulen en de eigenaar van de hengst maakt bezwaar omdat zijn hengst jouw merrie niet gedekt heeft.
Dus goed in een contract afspreken hoe daarmee om te gaan, mag je die rietjes verkopen aan derden of alleen voor eigen merries.

QuirJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-15 13:24

Bedankt allemaal! Ga even contact opnemen met hengsten houders. :)

tiwi1969 schreef:
Het beste kan je even contact opnemen met een gecertificeerde hengstenhouder in jouw omgeving. Die kunnen je aangeven wat het gaat kosten om sperma in te vriezen.

Ook even opletten met de verkoop van de hengst dat je de nog in jouw bezit zijnde rietjes vermeldt en wie daar de rechten op krijgt.
Het kan nl. problemen opleveren als jij jouw rietjes gebruikt en papier aanvraagt bij het veulen en de eigenaar van de hengst maakt bezwaar omdat zijn hengst jouw merrie niet gedekt heeft.
Dus goed in een contract afspreken hoe daarmee om te gaan, mag je die rietjes verkopen aan derden of alleen voor eigen merries.

Dit is inderdaad wel een hele goede! Helemaal niet aan gedacht, maar dat moet inderdaad dan wel goed vast gelegd worden. Bedankt!

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 19:53

Geen idee of Stal Du Bois sperma in vriest van hun ponyhengsten maar misschien kan je het ook aan hen vragen. Marjolein zit ook op Bokt. Onder de naam Marjolein88.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 19:57

Geen verstand van maar wat een ontzettend leuke pony. Ik weet niet hoe je hem te koop hebt staan maar dit zou ook nog een optie kunnen zijn om hem op te zetten, http://www.ponyforum-online.de