Hallo, Ik heb een 2 jarige Quarter hengst. Mijn ouders hebben deze gekocht zonder te testen. Heel dom natuurlijk maar nu wil ik hem graag testen. Omdat ik veel slechte ervaringen lees over de AQHA en de test vroeg ik me af of het verplicht is om hem bij de AQHA te testen. Zolang hij braaf is laat ik hem hengst zodat ik er eventueel mee kan dekken. Als hij gezond en goed genoeg is natuurlijk (en braaf blijft). Ik had het graag bij Animal Genetics gedaan maar als het toch moet bij aqha doe ik de kost liever geen 2 keer. Dus als je laat dekken moet hij dan bij AQHA n/n geregistreerd zijn? Of is het voldoende om het attest van AG voor te leggen aan de mensen die een dek willen?
Alvast heel erg bedankt. Ik ben nogal een leek hierin
Nee, AQHA accepteert enkel US Davis. Ik heb onze hengst in 2011 al laten testen voor er nog sprake was van de 5-panel, dit was ook via animal genetics en ik heb dus onlangs terug moeten testen via de AQHA.
Vanaf dit jaar moet er van alle hengsten die dekken een panel test 'on file' zijn bij de AQHA. Anders worden hun veulens niet geregistreerd.
Als je wil dekken moet er zoiezo ook dna bij de AQHA zijn voor parentage verification. Ik zou dan alles ineens doen. Gewoon DNA kit bestellen en alles invullen en opsturen. Je krijgt dan achteraf je kit aan die dan ingevuld + haren ingesloten moet terugzenden naar US Davis.
Dit is wel veeeeel trager dan via animal genetics, reken toch op een aantal maanden..
Als ik mijn Duitse bronnen mag geloven zijn ze wel bezig om Laboklin in Dld ook toe te laten voor de tests. Maar of dat al zo is. in welk tijdsbestek dat zal komen?????? Zou wel handiger zijn voor de Europeanen, en wrs een stuk sneller dan Davis.