Veulen van 3 maand rent door de omheining...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

Veulen van 3 maand rent door de omheining...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-15 18:31

Ons veulen is inmiddels alweer 3 maanden oud en ze heeft sinds een paar dagen ontdekt dat het erg leuk is om dwars door de omheining van de wei heen te rennen (schriklint). :o Er zitten 3 lagen schriklint om de wei en ze staan hier al vanaf dat het veulen nog klein was, dus niks vreemds of iets veranderd. Er staat best een flinke tik stroom op maar daar lijkt ze zich opeens niks meer van aan te trekken. Ik denk dat ze er overheen wil springen, maar dat dit mislukt (het bovenste lint trekt ze kapot) en de onderste zitten nog gewoon dicht. Ze is er nu in een paar dagen tijd 3 keer dwars doorheen gerend.

Het nare is, dat de wei grenst aan een weg en we ze daar dus vanmiddag vanaf mochten plukken. Mijn vertrouwen is eruit nu, wat kan ik doen zodat ze er weer netjes achter blijft staan?

chimello

Re: Veulen van 3 maand rent door de omheining...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 18:33

Pfoe wij hebben dat probleem ook gehad maar de stroom hield haar na twee keer tegen. Staan de draden erg ver uit elkaar? Misschien zou je nog een extra lint kunnen spannen of een strook bioband iig voor de straatkant?

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 18:36

Oei... eng!
Weet je zeker dat er overal flink stroom op staat?
Ik kan me niet voorstellen dat ze zomaar er overheen wil springen. Staat ze dan wel in haar vertrouwde kudde?
Kun je een keer uitlokken dat ze een tik krijgt? Misschien heeft ze tot nu toe geluk gehad als ze sprong en net geen tik gekregen.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 18:36

Mijn haflinger deed dit ook dat ie klein was, we hebben uiteindelijk een 2de lint er net na neergezet, meneer had nl ookal op de weg gelopen, schrikdraad en hek boeiden hem niet, met het dubbele lint wel, niet te ver uitelkaar.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 18:39

Heeft ze een dikke vacht?
Dan zou je evt de hals/borst kunnen scheren, dan voelen ze de stroom sneller.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 18:40

Gaat ze er overheen of eronder door?
Hier ook een kampioen uitbreken, die heeft het afgeleerd door een lus van stroomdraad tussen zijn oren vast te maken zodat als hij te dicht op de draad kwam, hij een opdonder kreeg. Even zielig, maar hij is veel zieliger als hij op een drukke weg geschept wordt door een vrachtwagen of iets dergelijks.
Nu blijft hij netjes bij de draad weg en gaat mooi aan de kant als wij door de poorten willen.

Staat er wel genoeg stroom op? Hier leert de ervaring dat 4000/5000 een pony echt niet tegenhoudt. Bij gevolg staat er nu dus ruim 6500 op onze draad.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-15 18:43

@chimello, voordat het veulen er was zaten er 2 lagen lint om en we hebben er nu een derde laag tussendoor gespannen toen zij geboren was. Het lint zit niet ver uit elkaar nu.

@marionblo ja er staat zeker weten stroom op en ik weet ook zeker dat ze er tikken van krijgt als ze er in rent (ze trekt het lint namelijk kapot dus dan zit ze er echt vol in). Ik heb meerdere keren gezien dat ze een tik ervan kreeg en vervolgens hard bokkend wegrende, dus leuk vindt ze het niet. Ze staan altijd in dezelfde kudde (ik heb maar 3 paardjes) dus daarin is niks veranderd.

@Miepie77 dat is een goede tip, ik ga sowieso nieuwe (langere) palen plaatsen en nog meer lagen lint erom doen, maar misschien is het nog beter om een soort buffer te maken met een extra rij ervoor langs te maken.

@Brainless ze heeft wat veulenwol maar echt een dikke vacht is het niet, ze moet het echt wel voelen als ze eraan komt.

@MelissaV als ze met haar neusje eraan komt, dan rent ze bokkend weg, dus ze weet wat stroom is en ze houdt er ook niet van. Maar op de één of andere manier heeft ze nu bedacht dat ze zich er niet door laat tegenhouden als ze ergens anders naartoe wil. Ik weet niet precies hoeveel erop staat, maar ik heb er zelf ook wel eens een tik van gehad en ik heb er wel respect voor -O- (het is niet mijn eigen wei, ik mag het gebruiken van mensen en zij hebben de stroomkast in hun garage, ik weet niet precies wat voor apparaat het is).

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 18:47

Dat is wel vervelend dan. Wij hebben een bioband gespannen en we merkten dat de stroom toch niet zo sterk was dus een nieuwe aardepen erbij gezet en toen was er betere stroom en daarna raakte ze die niet meer aan. Nu is de bioband weg en hebben we gelukkig niet meer zo'n uitbrekers. Is het zeker dat jullie stroom sterk is? (Stomme vraag, maar toch)

Wipher

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 19:23

Je zou kunnen overwegen een extra draad te spannen, ongeveer 1 meter voor het normale hekwerk. Gewoon een draad met van die losse paaltjes, is weinig extra werk, maar zou haar net kunnen tegenhouden.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 20:00

Maar als ze springt zal ze geen klap stroom krijgen lijkt me? Denk aan vogeltjes die op een draad zitten, omdat ze niet in contact staan met de grond krijgen ze geen tik. Dit zal je veulen inmiddels wel goed door hebben. Misschien dan inderdaad dubbel draad, inschatten waar ze land, alleen dan moet je er wel voor waken dat ze niet in paniek raakt en/of verstrikt raakt.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-15 20:14

Nou, ze probeert te springen maar ze belandt daarbij in het bovenste lint (die trekt ze kapot) dus ze raakt het lint wel zeg maar. Die extra laag lint voor de huidige lijkt me wel een goed idee, bedankt!

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 20:23

Mijn vorige veulen deed het ook.
Toen het warm weer was haar nat gespoten en toen voelde ze de stroomdraad wel.
Nooit meer gedaan.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 20:24

Murosch schreef:
Nou, ze probeert te springen maar ze belandt daarbij in het bovenste lint (die trekt ze kapot) dus ze raakt het lint wel zeg maar.

Maar als ze die dus raakt, hangt ze volledig in de lucht. En dan voelt ze er dus niets van......
Schriklint moet aarde maken anders krijg je geen schok.

Ik zeg ook, tijdelijk een stukje voor je omheining met prikpaaltjes voor haar afzetten. De afstand zo dat ze het (net) niet haalt met springen om het geheel te halen, maar dichtbij genoeg dat ze geen aanloop kan nemen om nog een keer te springen...

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-15 20:31

:o? <-- heel erg blond. Jullie hebben natuurlijk helemaal gelijk met het geen aarde maken!

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 20:32

Ik vind het bijzonder dat ze nog steeds probeert het draad te raken. Je zou zeggen dat ze na een kennismaking toch wel weet dat er stroom op staat en dat ze het dan ook niet meer met haar neusje aanraakt :roll: Die van mij heb ik er de eerste dag ingeduwd en die blijft echt op veilige afstand.
Ik zou ook gaan voor een extra draad met prikpaaltjes ervoor, goedkoopste en eenvoudig oplossing. En als de grond erg droog is, bij de aarde-pin een paar emmers water gooien.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 08:22

oh wat jammer dat ze dit doet zeg, je hebt er zo die met niks te stoppen zijn, had ook een meesteres in uitbreken, stroom voelen ze wel maar vermits ze geen ijzers opheeft en waarschijnlijk nog veulenhaar, is dit niet zo veel.
Inderdaad nog een draad voorspannen, wel opletten dat hij kan breken want stel dat ze erin beland en hij breekt niet := .
Hier alles met hout afgezet, die pony's zijn anders niet tegen te houden :o en de buitenkant staat ook een kippengaas bij.