[TI] Hengst voor tinker merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dimphyl

Hengst voor tinker merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-15 21:35

Hallo!

Volgend jaar willen wij onze tinker merrie laten dekken.
Ik heb toestemming van de eigenaresse om dit topic te plaatsen, zij zal hier vast zelf ook reageren.

Even een klein paspoortje;
- (Whitney's irish) Jill
- 19-05-2008
- vader Baggio (V. King rocky)
- 1.55m (niet officieel gemeten)
- heeft hoge 2e premies gehaald.
- nog geen eerdere veulens.

Aangezien wij allebei door een enorme roze bril kijken en Jill de allerknapste vinden, zijn we opzoek naar ideeën van bokt, over geschikte hengsten die haar kunnen verbeteren.

Jill zelf is naar onze mening goed gebouwd, maar mist wat extra behang en zou wat 'breder' gebouwd mogen zijn. Verder heeft zij niet een al te moeilijk karakter, maar zou het wat meer werkwillig en wat 'koeler' mogen zijn.

Enkele hengsten die wij zelf al gezien hebben zijn Djoser Nuage, Silver cash (van de gorterstraat), Uncle Sam, Thaddeus en Bowen.

Ben benieuwd wat bokt voor verbeterpunten ziet, en welke hengsten jullie misschien aanraden voor ons ponykind.

Afbeelding

Afbeelding

(Dit zijn de beste standfotos die ik heb, kan evt morgen nieuwe maken want ze is op deze fotos 2 jaar jonger en in weide conditie.)

* edit 2 foto's van de keuring als 3 jarige. Hier zou ze ster zijn geworden maar ging ze jammergenoeg voor het voorbrengen onderuit waardoor ze erg voorzichtig liep.

Afbeelding

Afbeelding

flettie

Re: Hengst voor tinker merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 21:51

Ze heeft wel een typisch Baggio-hoofdje <3

Ik denk dat jullie ook eerst goed op een rijtje moeten zetten wat haar positieve en slechte kanten zijn.
Wil je groter/kleiner fokken? Ik meen namelijk dat Thadeus en Uncle Sam niet groot zijn maar Bowen is volgens mij juist weer groter dan Jill.
Wat wil je behouden en wat mag wel verbeterd worden? Kortom, nog genoeg vragen ;)

xWhitneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 21:56

flettie schreef:
Ze heeft wel een typisch Baggio-hoofdje <3

Ik denk dat jullie ook eerst goed op een rijtje moeten zetten wat haar positieve en slechte kanten zijn.
Wil je groter/kleiner fokken? Ik meen namelijk dat Thadeus en Uncle Sam niet groot zijn maar Bowen is volgens mij juist weer groter dan Jill.
Wat wil je behouden en wat mag wel verbeterd worden? Kortom, nog genoeg vragen ;)

Groter fokken hoeft absoluut niet , eerder proberen naar het cob type
Haar karakter is geweldig , maar ze zou wat minder heet/dominant mogen zijn , verder vind ik haar beenwerk een verbeterpuntje zou wat zwaarder mogen zijn.. Voor de rest vind ik haar perfect zoals ze is

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-15 00:16

Ben het inderdaad eens met wat xwhitneyx (de eigenaresse in dit verhaal dus) zegt. Jill zelf is qua hoogte voor ons precies goed, zou zelfs wat kleiner mogen zijn.

Iets meer front zou mogen, (een bredere borst, dus eigenlijk inderdaad meer dat cobtype) verder hoeft het geen bewegingskanon te worden.

Het doel is dus eigenlijk gewoon een wat zwaardere versie van jill zelf.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 19:15

Jill is grai getypeerd. Persoonlijk zou ik dan ook een hengst van dat type pakken. Je kan er wel een flinke cob op zetten maar dan krijg je dikke kans op een flink lijf op luxe beentjes (wat ze zelf ook al wat heeft) Zonde! Ik denk dat je met deze merrie een mooie grai zou kunnen fokken. Dus niet haar benen willen verzwaren (die zijn zelfs voor een grai vrij licht zo op de foto te zien) maar haar lijf willen verfijnen.

Het grai hengsten bestand is helaas niet zo groot. Maar Iona's Nolan lijkt mij een hele mooie match. Die gaat denk ik wel mooi doe verfijning in het lijf meegeven.
Nolan is rond de 1.50.

Afbeelding

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-15 19:59

Nolan is een prachtige hengst, sluit (zo op t eerste oog) ook wel mooi bij jill aan.

Jill haar moeder was een kleinere merrie, zeer zeker een 'zwaar' cobtype, dus het is een verrassing dat er zo'n 'luxe' veulen uit is gekomen in de combinatie met Baggio.

Ik ken Nolan verder nog niet (ga hem zo gelijk opzoeken) maar is op deze foto denk ik nog jong? (Ivm zijn behang?)

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 20:05

Op de foto inderdaad 3 jaar. Zijn manen zijn inmiddels flink gegroeid net als zijn sokken.

Baggio is ook een grai dus dat Jill luxer is dan mams is niet zo heel gek haha.

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-15 20:07

:+ := altijd gedacht dat Baggio meer een cob was, excuses.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 20:08

Dimphyl schreef:
:+ := altijd gedacht dat Baggio meer een cob was, excuses.

:') toch al heel wat jaartjes een grai hoor!

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-15 20:10

Nu hoef ik niet meer te vertellen dat ik een enorme leek ben in de fok iniedergeval. :o

Sandra wist dat vast wel hoor, sorry Leonoor :+

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 20:11

Ok eerlijk Is eerlijk hij is geen heel verfijnde grai haha. En op de foto's mooi in wedstrijd conditie met flink spieren lijkt hij ook een stuk zwaarder. Dat vertekend altijd zo.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 20:13

Nog even 2 van Nolan. Deze zijn van februari ergens. Al een stuk meer sok :). Binnenkort komen er nieuwe foto's van hem :))

Afbeelding

Afbeelding

xWhitneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 20:20

Dimphyl schreef:
Nu hoef ik niet meer te vertellen dat ik een enorme leek ben in de fok iniedergeval. :o

Sandra wist dat vast wel hoor, sorry Leonoor :+

Haha Dimphy
Jup uiteraard wist ik dat en jij achteraf ook :p

Leonoor kent jilly natuurlijk ook dus Leo wat zegt jouw brein?
Wie wat vind jij geschikt voor jill

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-15 20:25

Cato vd battle valley & iona's Nolan zijn naar mijn idee wel 2 interessante (jonge grai type) hengsten, maar kan vrij weinig over hen vinden, staan beide op voorlopig goedgekeurd op de nsvt site?

Verder aan grai? Bing iniedergeval, maar wie nog meer? Ik ga me er nog maar eens wat extra in verdiepen voor ik m'n mond weer opentrek whaha
Laatst bijgewerkt door Dimphyl op 12-07-15 20:25, in het totaal 1 keer bewerkt

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 20:25

Even gauw in jeprofiel gespiekt naar de moeder. Is ook wat aan de lichte kant qua beenwerk. Wel een cobje verder zo van de foto's te zien. Ik denk persoonlijk niet dat je met een zware cob hengst icm Jill mooi zwaar beenwerk gaat krijgen gezien de genen zeg maar. Ik blijf bij een mooie grai haha. Bing zou ook een optie zijn al weet ik niet of die veel verfijning in het lijf gaat meegeven. Hij is ook meer aan de maat (ruim 1.60).

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 20:27

Dimphyl schreef:
Cato vd battle valley & iona's Nolan zijn naar mijn idee wel 2 interessante (jonge grai type) hengsten, maar kan vrij weinig over hen vinden, staan beide op voorlopig goedgekeurd op de nsvt site?

Verder aan grai? Bing iniedergeval, maar wie nog meer? Ik ga me er nog maar eens wat extra in verdiepen voor ik m'n mond weer opentrek whaha

Klopt geen eigen site beide. Voorlopig goedgekeurd is omdat het jonge hengsten zijn die pas op hun 5e terug moeten voor de definitieve goedkeuring.

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-15 20:30

Ah kijk, weer wat geleerd.

Inderdaad Bing is ook een erg mooie hengst, ook toch weer net wat grover beenwerk en meer behang dan Jill, maar de hoogte..

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 01:12

EHK -> TI

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 09:33

Ik weet niet of hij nog dekt; maar mij schiet ook Chok van de Halse Tinkerstal te binnen. Die is weliswaar getypeerd als cob, maar wel een lichter cobtype, en zijn vader (Glenn King Hill) is een echte grai. Bowen is volgens mij ook niet zo heel zwaar en zou ik daarom wel durven nemen. Bijvoorbeeld Cash, die is zelf al best zwaar in de gewrichten, en fokt nog zwaarder dan hij zelf is, dat zou dus echt een wilde gok worden, die keuze is aan jullie. Hij geeft opvallend veel behang door, ook bij merries die het zelf minder hebben.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 10:01

Glen King Hill is een King Rocky zoon, wat Baggio ook is, dus dan ga je intelen, als je kiest voor Chok.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 10:07

Oh, dat wist ik niet, beter van niet dan :=

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 10:55

Chok is ook al een tijdje geleden verkocht. Ik meen naar het buitenland maar dat weet ik niet zeker.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 11:24

Uncle sam is naar wat ik hem zag in stal en op de hengstenkeuring ook een mooie maar fijne cob hengst

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 12:52

butengeweun schreef:
Uncle sam is naar wat ik hem zag in stal en op de hengstenkeuring ook een mooie maar fijne cob hengst

Uncle Sam moet nog een beetje uitzwaren had ik het idee. Maar heel erg zwaar is ie idd niet.

xWhitneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 19:48

Zo weer even een reactie na weer wat speurwerk
Hoe kan je verbeterpunten verbeteren als ong dezelfde types grai op grai gematcht worden worden?

Daarom blijft mijn voorkeur voor een niet al te zware cob