Registratie papier chippen kwijt. Wat te doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Stippie

Registratie papier chippen kwijt. Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-15 09:35

Goede dag.

Ik ben bezig met een pony van iemand over te nemen, de pony is vorig jaar gechipt maar de eigenaar heeft de papieren nooit opgestuurd en nu zijn ze dus kwijt incl de bijbehorende barcode stickers.

Nu vroeg ik me af hoe ik daar alsnog een paspoort bij aan kan vragen en wat daar de kosten ongeveer van zouden worden.

Heeft iemand hier een idee van?
Ik kan op internet niks over dit geval vinden namelijk.

Vast bedankt.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 10:25

Dat moet jij niet doen, dat moet de vorige eigenaar doen. Paarden mogen niet vervoerd worden zonder paspoort. Omdat dier wel geschipt is zal er wrs een vervangend paspoort moeten komen. Laat ze maar een paardenpaspoortuitgevende instantie opbellen. Die moeten weten hoe te handelen. Gaat een onnodige duur geintje worden.

Stippie

Re: Registratie papier chippen kwijt. Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-15 10:44

Ja ik dacht al dat de nu nog eigenaren dat moeten doen. En dat het een onnodig duur grapje zou worden.
Vroeg mezelf voornamelijk af hoe zo iets zou gaan, ook een beetje hoe lang dat zou duren en wat dan de kosten zouden zijn en of ik die extra kosten het waard zou vinden voor de pony.

Stippie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-15 21:09

Verder niemand die hier ervaring mee heeft?

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 21:11

Je moet het nummer laten uitlezen en dan een kopie aanvragen bij de instantie die het heeft uitgegeven.
Een eigenaar moet dat regelen, want je mag het paard niet eens van het erf af halen, ook niet in een trailer, zonder paspoort.
De kosten van een kopie paspoort liggen zo rond de € 275,-

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 21:12

Laat de eigenaren het oplossen idd. Vervangend paspoort zal niet zomaar kunnen, aanvraag origineel is nl niet te doen zonder die barcodestickers. Het is mogelijk dat er een nieuwe chip in moet al dan niet samen met aantekening oude chipnummer. Is waarschijnlijk de goedkoopste optie, maar hoe dat wettelijk correct te krijgen is?

Stippie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-15 21:16

Er is nu nog geen instantie die het heeft uit gegeven. De dierenarts heeft de pony gechipt en het registratie papier gegeven maar die heeft de eigenaar nooit opgestuurd naar een instantie en dat papier is nu dus kwijt.

En zou een 2e chip echt kunnen? Lijkt me dan bijna dat ze bij een gestolen paard het zelfde kunnen zeggen en zo een paspoort aanvragen?

En de pony gaat in der daad het erf niet af voor er een paspoort is, niet door en naar mij in elk geval.

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 21:20

Daar komt nog een aangifte bij, dat het aanvraagformulier voor het origineel kwijt is.
Moet ook de eigenaar doen, zonder een bewijs daarvan doen instanties moeilijk voor een kopie.

Volgens mij kan en mag dat niet, nog een chip er bij.

Houd er ook rekening mee dat het paard dus ook nooit naar de slacht kan en het dus altijd weg moet voor destructie als hij niet meer dierwaardig kan leven.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 21:32

Nee er moet dus een paspoort gevraagd worden op het eerste chipnummer. Er zijn wel paarden met meerdere chips, maar dit is niet de bedoeling.

Een vervangend paspoort zorgt er idd voor dat een paard is uitgesloten van de slacht.

Stippie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-15 21:42

Dat de pony niet meer naar de slager kan is denk ik geen heel groot probleem.

Maar dus eerst aangifte van vermissing laten doen door de eigenaar en dan vervangend paspoort aanvragen ondanks dat er nooit een eerste paspoorrpaspoort was? En dat zou dan ongeveer 275 kosten zonder dierearts kosten voor het uitlezen van de chip?

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 05:56

De prijs van ongeveer € 275,- is voor de aanvraag van alleen het kopie van het paspoort. (ondanks dat er geen eerste paspoort was De dierenarts kosten komen er ook nog bij, wat je ook kunt doen is de chip uit laten lezen door een instantie die ook chippen zet, dat is meestal goedkoper.

Maar het is een hoop gedoe en geregel, trek er lekker je handen vanaf en laat de eigenaar het lekker regelen en betalen.

Ik weet ook niet of je een voor jou al bekende pony over wilt nemen of van een vreemde pony die je nog niet kent, er is geen hand vol, maar een land vol. Ga in ieder geval niet akkoord dat je de pony alvast overneemt met de illusie paspoort wordt nog (later) geregeld.

veel succes
Laatst bijgewerkt door bridgetF op 26-06-15 06:25, in het totaal 1 keer bewerkt

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 06:20

Het NSPS heeft een procedure voor het aanvragen van een (vervangend) paspoort.

Zij sturen een chipper langs op de chip uit te lezen en de chipper neemt de gegevens op die nodig zijn voor in het paspoort.
Je zou hun eens kunnen bellen of ze dat ook kunnen doen voor een pony die nog niet geregistreerd is.

Zij geven ook paspoorten uit voor niet Shetlanders

Stippie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-15 06:23

Het is voor mij al wel een beetje een bekende pony (staat bij een vriendin in pension)

Maar eerst mag de eigenaar er voor zorgen dat er een paspoort bij komt en dan kijken we weer verder of de pony dan nog wel of toch niet door mij over genomen wordt.