Het leed dat "k.i." heet...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

storrum

Het leed dat "k.i." heet...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-15 08:16

Mooie hengst uitgezocht in Duitsland, gekoeld sperma dus helemaal super....
Sperma zou 's nachts geleverd worden, maar dit werd de volgende dag 17.00 uur... (sperma was ergens 'zoek' geraakt tussen Duitsland en Belgie vertelde de transporteur).

Merrie geïnsemineerd, ei was 4,5 maar helaas niet drachtig.
Ondertussen kreeg de hengst een ongeluk op de wei en kon de eigenaar niet meer met hem naar het dekstation, alternatief was diepvries.

Ok, dan maar diepvries, al was het met deze merrie een paar jaar geleden tot 2x toe niet gelukt met diepvriessperma, maar ja wat moet je anders....

De merrie afgelopen zondag hengstig gespoten en afspraak gemaakt met goede kliniek om haar te brengen en nu kregen we de melding dat op het hengstenstation de containers allemaal stuk waren en er dus geen sperma geleverd kan worden....
Ik heb de afgelopen dagen ongeveer 20 keer gebeld en ge smst naar het hengstenstation maar geen reactie.

Wat moet je hier nu mee.... geld terugvragen? En wie betaald de kosten van de dierenarts? (wijzelf waarschijnlijk...)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 08:44

Andere hengst uitkiezen van dat station? Je kan allicht aangeven dat je dan volgend jaar wél deze hengst wil gebruiken en dan met korting een andere hengst oid.

Dat ze niet reageren op je sms wil ik wel geloven, maar dat ze telefoon ook niet opnemen.. Dan zal er wat anders aan de hand zijn.

Ik vind het een beetje een prut excuus := (dat alles opeens stuk is bedoel ik dan, hé)

Lami

Re: Het leed dat "k.i." heet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 10:24

lijkt mij toch een gevalletje van er stinkt iets. 1x een ongelukje kan nog maar dit lijkt erg ver gezocht dat alle containers opeens stuk zijn. Is het een erkend station? Misschien toch een beetje dreigen met aangifte doen bij de erkenningsinstantie of stamboek.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 10:31

Als de containers stuk zijn dan is ALLE opgeslagen dv rietjes verloren ... dus ook niet alleen van de door u gekozen hengst. Hiervoor is een erkend K.I. Station meestal verzekerd ....

Niet via telefoon of SMS ... mail sturen waarin chronologisch 'geschiedenis' staat vermeld. Meld ook dat je de gegevens van hun verzekering wil hebben. Deze mail moet je ook in brief zetten en AANGETEKEND sturen.
Alleen zo kan je ook je geld terug krijgen.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 18:19

Gewoon ff de naam van het hengstenstation hier geven..want het lijkt een zeer onwaarschijnlijk verhaal.

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-15 19:06

Sammie schreef:
Andere hengst uitkiezen van dat station? Je kan allicht aangeven dat je dan volgend jaar wél deze hengst wil gebruiken en dan met korting een andere hengst oid.

Dat ze niet reageren op je sms wil ik wel geloven, maar dat ze telefoon ook niet opnemen.. Dan zal er wat anders aan de hand zijn.

Ik vind het een beetje een prut excuus := (dat alles opeens stuk is bedoel ik dan, hé)

Andere hengst gaat niet op, hengsteneigenaar gebruikt dit station alleen omdat het dichtbij haar is...

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-15 19:07

Peterina schreef:
Als de containers stuk zijn dan is ALLE opgeslagen dv rietjes verloren ... dus ook niet alleen van de door u gekozen hengst. Hiervoor is een erkend K.I. Station meestal verzekerd ....

Niet via telefoon of SMS ... mail sturen waarin chronologisch 'geschiedenis' staat vermeld. Meld ook dat je de gegevens van hun verzekering wil hebben. Deze mail moet je ook in brief zetten en AANGETEKEND sturen.
Alleen zo kan je ook je geld terug krijgen.

De verzendcontainers zijn kapot dus niet de opslag...

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-15 19:09

ceasario schreef:
Gewoon ff de naam van het hengstenstation hier geven..want het lijkt een zeer onwaarschijnlijk verhaal.

Ik heb alleen een naam en een telefoonnummer. Ik heb al gevraagd aan de eigenaar van de hengst of ik mijn geld niet kan terugkrijgen, maar zij zegt dus dat zij er niks aan kan doen dat het station de sperma niet kan opsturen.... Volgende week hebben ze als het goed is weer een container, maar dan is de hengstigheid wel ongeveer over :(
En het wordt alleen maar later in het seizoen...

djengo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 19:19

toevallig een quarter hengst?

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-15 19:51

djengo schreef:
toevallig een quarter hengst?

Ja het is een quarter, maar volgens mij heeft dat niets met de situatie te maken.. :)

meandher

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 20:45

Meld me bij deze!
Ik heb exact het zelfde probleem, ben al lang bezig zaadjes van dezelfde hengst hier te krijgen. Eigenaresse leek me goed mee te werken, eigenaar dekstation is gewoon NIET te bereiken. Smoes na smoes als je antwoord krijgt.
Ik geef ze tot volgende week maandag, anders gaat de beerput echt open.

djengo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 21:01

op zich niet inderdaad Storrum.
Het verhaal klonk echter identiek aan het verhaal wat ik gisteren hoorde.
vandaar de vraag.
Hoop dat het voor beiden ( meander en jou) goed opgelost wordt.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 20:41

ik probeer het diepvries altijd voor de hengstigheid ter plekke te hebben , scheelt een hoop stress
2 jr terug ook DV van Holsteiner verband nodig gehad en ondanks een week op voorhand bestellen dat het sperma op dag x er diende te zijn kreeg ik na zelf de dag voordien te bellen te horen dat er geen containers voor verzending DV voorhanden waren die week .. heb toen zelf een container verzonden en vol terug laten komen ..je wil immers je sperma en ja erg meewerkend zijn ze ( vind ik dan ) niet altijd als het hun wat moeite kost ...

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 07:41

Je hebt al betaald?!
Met wie heb je het geregeld eigenaar of station? Diegene voor het probleem spannen en kosten op proberen te verhalen.
En nooit van tevoren betalen ;).
1 oktober dragend = betalen (voor sperma)
Nog nooit anders meegemaakt ;) en fokken al meer dan 25 jaar.

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-15 15:00

Ondertussen sperma ontvangen, helaas 1 dag te laat... dus nu maar verschuiven naar volgend jaar, hebben we in ieder geval het sperma al. Maar ondertussen weer heel veel kosten gemaakt (veearts + verzendkosten...) en nog niks.... :(

Ashley5760 schreef:
Je hebt al betaald?!
Met wie heb je het geregeld eigenaar of station? Diegene voor het probleem spannen en kosten op proberen te verhalen.

Bij welk stamboek is dat? Bij de quarters werkt het in ieder geval niet zo...
Als je niet vantevoren betaald krijg je geen sperma...
En deze dekking was op de SSA gekocht in Duitsland, die moet zowiezo vantevoren betaald worden want die betaal je aan de Duitse Quarter Horse Association.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 15:12

Ashley5760 schreef:
Je hebt al betaald?!

Nou van onze hengst krijgt niemand rietjes voor her betaald is. Vind het niet vreemd dat TS al betaald heeft.

TS, zou een ander dekstation geen optie zijn voor je? Weet niet waar je zit maar ons dekstation is best fijn, weet ook een goede DA die bij hem aan huis insemineert en alles aanwezig heeft. Mocht het nodig zijn. Maar ik denk dat je vast wel al alternatieven achter de hand hebt :) Wel jammer van de situatie, dat insemineren is maar een gedoe.

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-15 18:26

chimello schreef:
Nou van onze hengst krijgt niemand rietjes voor her betaald is. Vind het niet vreemd dat TS al betaald heeft.

TS, zou een ander dekstation geen optie zijn voor je? Weet niet waar je zit maar ons dekstation is best fijn, weet ook een goede DA die bij hem aan huis insemineert en alles aanwezig heeft. Mocht het nodig zijn. Maar ik denk dat je vast wel al alternatieven achter de hand hebt :) Wel jammer van de situatie, dat insemineren is maar een gedoe.

Idd gedoe... onze eigen hengst loopt bij de merries, nooit problemen en alles 100 % drachtig.

Maar dit betreft een dochter van onze hengst dus dan moet je wat anders... ;)

Ik heb het sperma nu gestationeerd bij een dekstation hier in de buurt, ik had verders niks met het dekstation in Duitsland te maken, behalve dat zij het op moesten sturen en daarmee in gebreke bleven.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 20:21

Jammer zeg... Wij moeten met rietjes werken omdat onze hengst waarschijnlijk in Australie rietjes gaat hebben maar de kopers wilde graag weten hoe de rietjes waren (buiten motility rate enz) dus maar met rietjes werken ondanks staat de hengst gewoon hier op stal. Moet het ook nog maar allemaal zien.