Meerwaarde 2-jarige naar de keuring?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

QuirJarig

Meerwaarde 2-jarige naar de keuring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-15 20:07

Ik was eigenlijk wel benieuwd wat de meerwaarde is om met een 2-jarige naar de keuring te gaan?

Wanneer moet je dit wel of juist niet doen? En wat wordt er verwacht van een 2-jarige? Heeft het voor- of juist nadelen als je met de merrie als drie jarige naar de keuring wil?

Ik heb alleen ervaring met veulens, hengsten en merries ouder dan 3. Dus ben hier wel benieuwd naar eigenlijk! :)

agerrits

Re: Meerwaarde 2-jarige naar de keuring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 14:10

beoordeling is met drie dagen, 3 weken, 3 maand en dan pas met 3 jaar. Een 2 jarige kun je eigenlijk niet (ver)beoordelen

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 21:17

Ach, als je het leuk vind, dan moet je natuurlijk gewoon gaan.
Maar voor predikaten oid is de merrie te jong. Daarvoor moet je gaan als ze 3 jaar oud is.

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 21:27

geen nut. Ze zijn totaal niet in model als tweejarige etc.
een 3jarige is dan weer net zo, zodat je in veel grote lijnen kan zien hoe het zich gaat ontwikkelen richting volwassen.
een 2jarige is gewoon nog niet bezig met 'compleet en in balans' maar gewoon voor en achter en weet ik veel waar telkens kleine beetjes, volledig nog ongelijk, groeien.. Echt veel kan je dus niet over een 2jarige zeggen op de keuring...

maar als je wilt, niemand houdt je tegen :)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 12:09

Hangt ook van het stamboek af.

Bij het NSPS moet een jonge hengst jeugd laten zien. Voor de twenter zelf is het niet echt nuttig, maar voor vader kan het juist wel heel belangrijk zijn. Bij te kort jeugd op de keuring, te kort 3 jarige voor stamboek opname of te kort beoordelingen van 3 jaar en oudere pony's kan einde dek carrière betekenen (ook als de wel voorgebrachte nakomelingen allemaal super presteren).

QuirJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-15 12:25

Ik zelf twijfel ook over de meerwaarde. Zelf altijd kwpn gehad of in training voor keuringen, af en toe een hengst voor t nrps.

Nu een jaarling pony, nrps. Was eens aan t kijken hoe t zat net keuringen en toe zag ik dat 1 en 2 jarige ook naar de keuring kunnen.

Volgens mij is dit niet voor de hengst/vader, maar durf ik niet zeker te zeggen. Kom net kijken bij t nrps, merries dan.

Ze is nu voor een jaarling wel al heel mooi in verhoudingen en in goede conditie, maar ik zie t niet zo zitten om met een jaarling of 2 jarige uit de wei geplukt naar de keuring te gaan en om nu zo'n jong dier te "trainen" (mee lopen aan touw, etc.) voor een keuring wat ze toch niks op levert. Laat haar liever nog even in de groep buiten spelen. Maar was nieuwsgierig naar beweegredenen om met zo'n jonge pony naar de keuring te gaan.

Maar meerwaarde heeft t voor de merrie zelf dus helemaal niet. :)

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 13:21

Hier neem ik ze mee voor de ervaring, mee naar vreemd terrein andere mensen/paarden/indrukken.

Afbeelding

Dit jaar mag ze voor het echt mee als 3 jarige

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 13:26

Apart, in de Trekpaardenwereld zie je wel veel 1 en 2 jarigen op de keuring verschijnen die ook beoordeeld worden.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 13:42

Trekpaarden hebben ook een heel andere groeicyclus dan sportpaarden.
De gemiddelde leeftijd van een trekpaard ligt ook beduidend anders. Ze worden zelden ouder dan 10-12 jaar. Niet te vergelijken.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 13:47

Dees schreef:
Trekpaarden hebben ook een heel andere groeicyclus dan sportpaarden.
De gemiddelde leeftijd van een trekpaard ligt ook beduidend anders. Ze worden zelden ouder dan 10-12 jaar. Niet te vergelijken.

Maar de KWPN merries gaan toch eigenlijk ook alleen maar met 3/4 naar de keuring en dan hebben ze ook alles gehaald.

Ik zou een keuring van z'n jonkie dan ook echt alleen zien als ervaring en niet verkoop technisch.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 13:49

Huh, hoe kom je dáár nou bij?
Dat Trekpaarden zelden ouder worden dan 10-12 jaar?
En de groeicyclus verschilt echt niet zoveel als met een ander paard hoor.
Sterker nog, ze zijn in verhouding zelfs wat later uitgegroeid. :)

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 13:51

Nee, dat bedoelde ik niet.
Ik denk dat trekpaarden op 1-2 jarige leeftijd meer 'af' zijn dan sportpaarden op die leeftijd en er dus simpelweg meer te keuren is.

KoudbloedKim, uitzonderingen maken de regel. Jij zult er on-ge-twij-feld wel weer eentje zijn tegengekomen die ouder is geworden. Echter, als fokkers van zware trekpaarden mij deze data toevertrouwen, geloof ik ze. Voor mij een reden om nooit aan zo'n paard te beginnen, veel te weinig duurzaam.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 13:55

Heeft absoluut wel nut. Niet voor predikaten maar voor de ervaring.
Wij gaan dit jaar met een 2 jarige patijn naar de tuigpaarden keuring. Ze is heel bang en nerveus.
Ze leren veel op zo een dag. Als ze dan volgend jaar voor het sterpredicaat gaat heeft ze al een beetje ervaring.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 13:56

Nou ik zit hier ook met mijn oren te klappen. Wat een onzin.

Ik ken er niet een die ouder is, maar veel meer!

En ze zijn juist inderdaad laatbloeiers.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 13:57

Ik wilde er naartoe met mijn 2 jarige voor de ervaring voor als ze ''voor het echie'' gaat. Kon helaas geen vervoer regelen. Maar dus voor de ervaring :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 13:57

Ik zit in het Trekpaardenwereldje en er krijgen een hoop wel CPL, maar alsnog ligt het gemiddelde wat ik zie rond de 17 jaar. :)
En ze zijn echt niet meer af dan een ander sportveulen op die leeftijd. :)

[ras] jaarling
Afbeelding

Barock Pinto jaarling
Afbeelding

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 14:00

Wat is er trouwens mis met een jaarling of 2 jarige al te leren netjes mee aan een touw te lopen? Liever langzaam/rustig af en toe iets doen, dan op 3 jarige leeftijd een hele zooi moeten leren.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 14:03

Quir schreef:
Ik zelf twijfel ook over de meerwaarde. Zelf altijd kwpn gehad of in training voor keuringen, af en toe een hengst voor t nrps.

Nu een jaarling pony, nrps. Was eens aan t kijken hoe t zat net keuringen en toe zag ik dat 1 en 2 jarige ook naar de keuring kunnen.

Volgens mij is dit niet voor de hengst/vader, maar durf ik niet zeker te zeggen. Kom net kijken bij t nrps, merries dan.

Ze is nu voor een jaarling wel al heel mooi in verhoudingen en in goede conditie, maar ik zie t niet zo zitten om met een jaarling of 2 jarige uit de wei geplukt naar de keuring te gaan en om nu zo'n jong dier te "trainen" (mee lopen aan touw, etc.) voor een keuring wat ze toch niks op levert. Laat haar liever nog even in de groep buiten spelen. Maar was nieuwsgierig naar beweegredenen om met zo'n jonge pony naar de keuring te gaan.

Maar meerwaarde heeft t voor de merrie zelf dus helemaal niet. :)

Hoeveel training wil je dan geven. Hier zat het meeste werk in leren dat ze mee moet draven. Had haar iets te goed geleerd dat je alleen maar mocht stappen naast de baas :+.

Pakte haar 2 keer per week even 10 minuten samen met mijn vader, en dan even oefenen op stilstaan en mee draven. Daarna mocht ze weer spelen op het land.

Zoals je kan zien vond ze mee draven daar nog steeds niet zo fijn :D
Afbeelding

QuirJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 15:01

Voor de ervaring hoef ik t niet direct te doen, heel lief en nuchter dier.
Ze staat alleen in de opfok en daar kan ik haar niet even mee uit de wei plukken en oefenen om netjes mee te lopen in stap en draf en halt te houden.

Overigens loopt ze wel gewoon braaf aan t touwtje mee, maar dat is toch anders dan op een keuring. Vind ik dan. Ze kent nu wat ze hoort te kunnen, touwtje meelopen en hoefsmid. De rest komt straks wel als ze 3 is. Dan rustig voorbereiden voor de keuring en dan als ze er klaar voor is zadelmak maken (maar ik denk eerst nog een veulentje mee fokken en dan pas de sport in).

1 en 2 jarige worden ook "gewoon" beoordeeld, alleen niet voor predicaten maar voor premies.

Wat me vooral aan t twijfelen maakt, wat als ze er met 2 jaar net niet knap genoeg er op staat en met 3 jaar ga je naar de keuring voor ster. In hoeverre nemen ze dit (van keuring vorig jaar dus) mee? Ook al hoort het niet en zeggen ze dat dit niet gedaan wordt... Het KWPN heeft hier namelijk wel echt een handje van.

Trouwens even een hele andere vraag, mag je bij t nrps een d-pony op de abop laten rijden door een volwassenen?

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 15:47

Je gaat imo ook alleen met een 2 jarige naar de keuring als je er wel iets in ziet. Ik verwacht van onze 2 jarige dat als alles goed blijft gaan ze volgend jaar wel ster kan worden. Als ik daar iets aan twijfel ga ik niet.

QuirJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 15:59

Een 2 jarige kan toch helemaal nog geen ster worden?

In de pony zie ik zeker iets, verwacht dat ze uiteindelijk ook een fijne sport pony gaat worden (en ook wel dat ze ster gaat kunnen worden...), anders had ik haar natuurlijk nooit gekocht, haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 15:59

Geen ster, maar hij kan (i.i.g bij Trekpaarden) wel een premie krijgen als enter of twenter.

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 16:00

Lekker in de wei laten lopen een 2 jarige!

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 16:09

Nee een 2 jarige kan geen ster worden. Dat kan pas vanaf 3 jaar.
Maar inderdaad wel premies halen en een doorverwijzing naar CK of NMK

QuirJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 16:10

Premies kunnen ze inderdaad wel krijgen, maar mijn inziens heeft dat niet enorm veel meerwaarde (wel als veulen, omdat (bij t nrps) de merrie keur kan worden met een eerste premie veulen).

Denk dat dat t inderdaad gaat worden, Jord. De winter met 2,5 jaar komt ze op stal te staan, of nou ja. Overdag gehele dag buiten in de groep en 's avonds/'s nachts op stal. Dan begin ik wel rustig aan met spelenderwijs dingen te leren, zoals mee lopen aan t touwtje, vast staan, poetsen, enz. En dan voor de keuring met 3 jaar voor ster gaan en daar optimaal voor voorbereiden. :)