waar veulen inschrijven? Connemara x duitse rijpony

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

HMM

waar veulen inschrijven? Connemara x duitse rijpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-15 10:08

Hallo allemaal,

Ik wil mijn connemara merrie gaan dekken met een duitse rijpony.

Mijn merrie heeft een sterpremie bij het connemarastamboek.
Vader is Mr. Swing King.

Nu wil ik haar graag dekken met Moviestar (http://danicaduen.de/cms/?page_id=1240).
Hij is goedgekeurd bij DR Rheinland en erkent bij Westfalen, Hannover, Weser -Ems
Hij is een FS mr Right x Lancer II X Fahrad OX x Nadeem.

Nu zou ik graag willen weten waar ik mijn veulen dan eventueel zou kunnen inschrijven.
Ik weet dat dit in het kruisingen stamboek van de connemara kan. Maar wil graag weten wat voor opties ik verder heb en wat ik daarvoor moet doen.

Graag hoor ik jullie ideeen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re: waar veulen inschrijven? Connemara x duitse rijpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 12:28

Als de hengst minimaal 25% OX bloed heeft kan het veulen volledig papier bij het NRPS krijgen.
Verder kan het veulen bij een creme-kleurtje ook bij het RBP stamboek ingeschreven worden, daar weet Peterina meer over te vertellen.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 12:29

Als je veulen voldoende bloed heeft (12,5%) kan je het ook bij het NRPS inschrijven of ook bij het stamboek van de vader.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 12:32

Leuke kruising heb je!

NRPS kan volgensmij, en anders gewoon bij de connemara.

HMM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-15 12:48

Hoe kom ik erachter hoeveel bloed de hengst voert?
Ik weet dat er arabier in de lijn van de moeder van de hengst zit.
Zijn er nog eisen om in het stamboek van de vader in te kunnen schrijven?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 12:56

Vragen aan de hengstenhouder?
Hengst zit in ieder geval op 12,5% vanaf moeders kant, maar vanaf vaders kant zit er ook OX-bloed in.

SergeantRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 13:03

Ik neem aan dat je het veulen ook gewoon bij het Rheinland kunt laten inschrijven, al weet ik dat niet helemaal zeker, heb er niet heel veel verstand van :o
Bij mij op de manege staat Duitse Rijponyhengst Good Looking, en die heeft daar ondertussen drie veulens lopen van een merrie met veel connemara bloed, die veulens worden voor zover ik weet gewoon bij het stamboek van de vader ingeschreven, die veulens gaan ook naar keuringen.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 11:21

Ben zo vrij om even de afstamming naar te gaan en de hengst Movie Star is 21.97% OX.
Dit zou betekenen met je merrie geen volledig papier bij NRPS, maar Sport Register.

Aangezien de hengst in Rheinland ggk is, zou ik het veulen daar registreren. Het krijgt dan vol papieren bij een erkend Stamboek. Als het veulen 3 jaar oud is, kan je nog altijd beslissen naar welke Stamboek je gaat (Keuring NRPS voor opname = dan wel Stamboek ivm Sport Register of bij Rheinland blijven).

Nog een mogelijkheid is registratie bij het warmbloed Stamboek S.B.S. in België: http://www.sbsnet.be/nl/welcome/index.php
Zij hebben ook een Pony Register, en FS Mr Right staat al op hun boeken: http://dbsbsnet.2bcom.net/pages/popup_p ... 92&lang=nl

ff_stud

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 22:50

Je zou een Hengst kunnen zoeken met een wat hoger Bloedpercentage lijkt me overigens in combinatie met een connemara merrie ook wel verstandig, de duitse ponys hebben doorgaans ook wat gebrek aan Bloedtype/verfijning.. voor opname in het NRPS stamboek zou je dus iig een hengst moeten gebruiken met tenminste 25% arabisch bloed.. Succes!!

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 08:36

Zo'n veulen kan altijd bij NRPS worden ingeschreven.
Dan krijg je in ieder geval registratie van de afstamming en een paspoort en chip.
Het veulen komt inderdaad in aanmerking voor het Sport register van NRPS. In dat register is geen bloedeis meer opgenomen maar wel moet het dier in het NRPS type staan.