ik heb nog een vraagje over deze kruising, ik ben wat rond gaan neuzen en begin lichtelijk tot de conclusie te komen dat deze kruising mogelijk een ideale combinatie is voor de doeleinden voor wat ik een paard wil...
Ik wil (zoals sommigen al wel begrepen hebben) EN westernrijden EN spaans rijden, nou wil ik aan een vriendin gaan vragen (die fokt met paarden) of ik 1 van haar quarter horses merries mag gebruiken als draagmoeder van een spaanse hengst. MAAARRRR om te voorkomen dat ik hiermee een fout bega, wil ik weten of er uit deze kruising veel paarden voortkomen die niet zijn wat ze moeten zijn (bijv. een te lange, slechte rug, slecht beenwerk, fout karakter) ik stel deze vraag omdat ik veel omga met een kruising arabier / haflinger, het beessie heeft het karakter van een arabier maar de bouw van een haflinger, dus: enorm sterk en lomp en ook nog eens enorm schrikachtig en licht in het hoofd... kijk zoiets wil ik voorkomen.
Nou weet ik wel wat ik ga horen, als je zekerheid wil hebben, fok dan niet, maar koop een ouder paardje. Ok, dat ken ik, maar het is nog niet 100% zeker of ik dit ga doen, ik ben nu aan het rondneuzen of dit wel een geslaagde actie gaat worden en of ik, als het veulen er is (behalve het karakter misschien) geen gebreken heb. Ok, ok, dat weet ik ook, elk ras heeft zijn gebreken, zijn foutjes, maar dat neem ik op de koop toe.
Ik wil weten of er niet een groter percentage "fout" is in deze kruising, of dat het risico met een veulen met een gebrek even groot is als bij elk ras.
En daarbij, ik ga echt voor de kruising wegens het karakter van de 2 paarden, maar OOK wegens het uiterlijk van de kruising, opgeheven hoofd, hals hoog, maar niet zo hoog als bij een volle andalusier, korte rug enz. Ik moet er wel beide rassen in terug kunnen zien.
Aan de hand van een heleboel foto's die ik heb gezien is mij duidelijk dat de kruising mooie nakomelingen achterlaat, maar wat ik niet weet is of de mensen die me deze foto's doorgegeven hebben, de mooiste paarden eruit hebben gepikt of dat er ook paarden zijn die met een andere bouw zijn.
Luister wel, het gaat mij niet specifiek om het uiterlijk voor het zien (al moet ik zeggen dat dat voor mij ook wel meetelt hoor) maar het gaat er met name om dat ik 2 doeleinden heb met het paard, westernrijden en spaans rijden.
westernrijden met een spaans paard gaat nog redelijk heb ik begrepen, maar spaans rijden met een westernpaard, dat lijkt wat meer te botsen zijn mijn bevindingen. Ziet het overgrote deel er inderdaad zo uit als op de foto's in mijn andere topic? of is er juist een heel groot deel met een andere bouw? (ik zal zo de link plaatsen naar het andere topic)
EDIT Ik heb contact gelegd met de persoon die merries heeft (Quarter), ze vindt het goed

En dan nog iets, ik (en zij ook) wil weten of er een ECHT stamboek is voor deze kruising, dit met oog op de eventuele dekking die mogelijk mis kan lopen, dat de merrie dus niet zwanger wordt. Ik heb begrepen dat als er een stamboek is voor het ras dat je fokt, je de onkosten van de dekking terug krijgt betaald. klopt dit? en zo ja, IS er uberhaupt een stamboek?
[edit: ][RP] Andalusier X Quarter horse!???
Alvast bedankt voor de reacties!