!LET OP! Heeft jouw pony recht op een predikaat?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Eikenbos

!LET OP! Heeft jouw pony recht op een predikaat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-15 12:03

Als New Forest pony fokker merk ik nogal eens dat er pony's rondlopen die een predikaat hadden kunnen krijgen, maar dit niet hebben. Zonde, want heeft niet alleen meerwaarde voor jouw pony, maar ook voor de moeder en vader van jouw pony.

Prestatiepony
Als je Z+1 bent met je pony, of je pony heeft Z+1 gelopen bij iemand anders, dan komt die in aanmerking voor het predikaat prestatiepony. Dit predikaat kan je, als je wil, in ontvangst nemen tijdens de Centrale Merriekeuring of tijdens de New Forest Sportdag. En dat is niet alleen leuk voor jou, maar ook voor de fokker van jouw pony! (Kan je daar niet heen, dan krijg je het predikaat thuisgestuurd).
Op dit moment heeft het stamboek daarvoor een actie. Kijk maar eens op de website www.newforestpony.nl

Punten voor de ouders
Bij bepaalde prestaties van jouw pony, verdienen de moeder en/of vader van jouw pony punten. Bijvoorbeeld wanneer jouw pony in de sport minimaal M+5 loopt of heeft gelopen. Dit levert voor zowel de vader als de moeder van jouw pony punten op. Bij voldoende punten krijgen ze dan het predikaat Prestatie fokhengst of prestatie fokmerrie. Voor de fokkers en eigenaren van de ouderdieren is het vaak moeilijk te achterhalen of hun pony dit predikaat al kan krijgen.
Ook wanneer jouw pony een eerste premie krijgt op de keuring of zelf een predikaat verdient levert dit punten op voor de moeder van jouw pony. Ze kunnen hierdoor het predikaat preferent krijgen.

Contact zoeken met de fokker
Heeft jouw pony een van bovenstaande prestaties geleverd? Neem dan vooral contact op met de fokker van jouw pony! (Naam staat op het stamboekpapier en in het paspoort). Als je die niet kan vinden, probeer dan eens contact op te nemen met het stamboekkantoor van het New Forest Pony stamboek. Die kunnen jou vaak wel helpen om in contact te komen met de fokker. Of meldt je aan op één van de Facebookpagina's van de New Forest liefhebbers (New Forest Pony's en/of New Forest Vrienden). Vaak kunnen die je ook verder helpen.
Wil je eerst meer weten over de predikaten die jouw pony kan krijgen, dan kan je meer informatie vinden op de officiële website van het New Forest Pony Stamboek. www.newforestpony.nl

idylle

Re: !LET OP! Heeft jouw pony recht op een predikaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 17:43

Ik zet even een berichtje zodat je bericht weer omhoog geplaatst word ;)

Ik fok zelf niet, maar als je hiermee de fokker van jou pony (of eigenaar van papa of mama pony) kunt helpen, waarom zou je het dan niet doen? Denk dat veel mensen het niet weten dus vind het top dat je dit hier geplaatst heb!

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 17:51

Interressant. Maar moet je New forest dan ook een volle stamboom hebben?
Bij mijn ruin is namelijk geen van beide ouders ingevuld, maar ik weet wel dat de moeder 100% NF was met stamboom (Viviennes Vision of Freedom X Eiberghs Prior Honeij X Priory Prickle)

Als een halve stamboom ook mag dan wil ik Harley wel laten opnemen in het Belgische NF stamboek. Helaas is de moeder wel overleden, kan Harley dan alsnog predicaten krijgen?
Over de vader bestaan alleen vermoedens (Oosterbroek françois), maar omdat ik niet zeker ben durf ik een DNA test niet te doen. (zou zonde van het geld zijn)

lisawouda93

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 17:53

Heeft het ook nog nut als de pony al 20 of ouder is?

Eikenbos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-15 18:00

Precies de reden waarom ik het plaats idylle! :D

Goede vraag MaricoGraphy! Kan het zo niet vinden maar als een pony geen vol papier heeft kan je ze ook niet als New Forest Pony registreren. Er bestaan wel andere vormen van inschrijving en volgens mij kan je dan ook predikaten aanvragen, al weet ik dat niet heel zeker. Neem daarvoor even contact op met het Belgische Stamboek. Die hebben namelijk andere regels dan het Nederlandse Stamboek.

Lisawouda93, dat zou best kunnen ja. En als de pony er zelf niks aan heeft dan zou het kunnen dat ouderdieren en eventuele nakomelingen er nog profijt van hebben. De grootmoeder van mijn pony bijvoorbeeld, die is al een tijdje overleden maar heeft nog recht op een predikaat. Hierdoor verbetert het papier van mijn pony weer en dus vraag ik het binnenkort aan.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 18:24

Had al geinformeerd en als ik staal kon krijgen van de moeder kon ik wel een halve stamboek aanvragen is mij gezegd via mail.

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 21:14

Ik vermoed dat de moeder van mijn pony ook wel in aanmerking komt voor het prestatie fokmerrie predikaat (postuum?). Maar het is lastig om te achterhalen waar alle broertjes en zusjes zitten. Het is al lastig om te achterhalen welke pony's uit dezelfde moeder komen. Het hele stamboek zou eigenlijk online moeten staan :+ .

In de toekomst hoop ik het predikaat prestatiepony wel in ontvangst te kunnen nemen. :o Dat wordt nog hard oefenen.

Eikenbos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-15 10:49

Hoe heet die pony Supertammy?

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 21:31

Ramona (v. Robijn).

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 01:06

Heel goed initiatief, top!! Moet er ook nog eens induiken om de nakomelingen van onze merrie op te sporen. Stamboek wil dat de eigenaar het zelf compleet aanlevert, is teveel werk.
Mocht er hier iemand zijn met een nf pony met als moeder Zwavo's Willeke dan hoor ik dat graag!!!

Eikenbos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-15 09:18

Supertammy, als je de levensnummers van Ramona en haar kinderen hebt kan je naar de KNHS mailen en die kunnen je dan een verslag geven van de sportresultaten.

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 09:55

Ik zal eens kijken of ik die kan achterhalen! :D Thanks voor de tip!