HK: ster prok ibop v. Wynton x keur pref prest v. Farrington

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

KellyLytsa

HK: ster prok ibop v. Wynton x keur pref prest v. Farrington

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-15 16:38

Hallo :wave:

Wij zitten thuis een beetje met de gedachte te spelen om met onze Wynton merrie in de toekomst een veulen te fokken, dit zal dan tevens haar eerste veulen worden. Met de toekomst bedoel ik dat wij haar op z'n vroegst volgend jaar dekken voor een 2017 veulen, of nog een seizoen later wat misschien nog wel waarschijnlijker is.

Linkje naar haar afstamming: http://www.horsetelex.com//horses/pedigree/1495018

Ze is inmiddels in het bezit van haar ster, prok en ibop drs predicaat. Als driejarige heeft ze ook meegedaan aan de VWF dressuur waar ze een vierde plaats behaalde in een groot deelnemersveld. Ik start haar nu in de klasse M en ik hoop dat ze met de tijd ook haar sport predicaat kan behalen.

Wat ik zou willen verbeteren of in elk geval behouden:
- Maat: ze meet nu zo'n 1.68m. We willen graag deze maat op z'n minst behouden of vergroten. Dus een hengst die niet vergroot is niet gewenst.
- Bovenlijn: deze moet verbeterd worden, de verbinding tussen de rug- en lendenpartij. Ze heeft een wat korter voorbeen en een wat neerwaartse bouw. Een hengst die meer opwaarts gebouwd is en ook bergopwaarts beweegt lijkt mij het beste passen.
- Beweging: ze heeft een erg goede stap. Draf en galop is functioneel, goed vanuit het achterbeen, maar zou meer met de schoft omhoog mogen bewegen, blijft wat horizontaal. Met schakelen heeft ze moeite.

Verder is het een fijne merrie met een goed karakter, zowel in de omgang als op stal. Ze heeft een correcte beenstand.

Een aantal foto's van haar, ze zijn niet heel recent maar geven wel een indruk:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Een hengst die indruk op mij heeft gemaakt tijdens de HK is Guardian S. Ik denk dat deze eventueel ook goed kan passen, hij heeft een goede bovenlijn en veel talent voor schakelen. Haar moeder heeft in combinatie met United de talentvolle Avanti gegeven die nu de U25 rubrieken loopt, wellicht is dit ook een (commercieel) interessante keuze.

De voorkeur gaat uit naar een dressuurhengst die bij het KWPN is goedgekeurd. Ik ben benieuwd of jullie nog tips en adviezen hebben voor een hengstenkeuze of waar we op moeten letten bij het maken van een keuze. :)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 17:27

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 17:38

Houd de nafok van Guardian in de gaten als je toch niet gelijk wilt dekken, fijne hengst maar nu is nog niet bekend wat hij precies na fokt. Je weet heel goed wat je wilt verbeteren en ziet het imo ook goed.

Een hengst die bij mij op kwam is Charmeur, die kan zeker te weten de bovenlijn en het opwaartse bewegen verbeteren. De merrie moet alleen het achterbeen mee brengen.
En je krijgt wellicht een wat massaal paard uit deze combinatie, maar dat hoeft geen probleem te zijn.

Elisa2

Re: HK: ster prok ibop v. Wynton x keur pref prest v. Farrington

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 17:38

Feel Good zou ook een goede optie zijn inderdaad, en is ook interesant om daar even de nafok van te gaan volgen.

KellyLytsa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-15 11:09

Bedankt voor jullie reacties.

Ik heb Feel Good eenmaal "live" gezien in Ermelo en daar vond ik hem qua beweging wel tegenvallen eerlijk gezegd. Aangezien de hengst nog jong is zal ik zeker zijn ontwikkelingen en veulens in de gaten houden. De standfoto die je stuurt ziet er in elk geval goed uit NatasjavE.

Charmeur vind ik een machtig paard om te zien. Op de jonge paarden wedstrijden die ze heeft gelopen zijn ze altijd wel te spreken over haar achterbeengebruik dus ik vermoed dat dat in orde zit.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 11:11

Charmeur behoort absoluut tot mijn favorieten,..ik weet alleen niet of ik hem op een Wynton zou durven gebruiken. Wynton geeft ze vaak pittig en Charmeur is pittig(nakomelingen weet ik zo niet moet ik zeggen)
Beide Jazz bloed...

Maar het is een hele ruige bok.

KellyLytsa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-15 12:21

Onze merrie is zeker geen dood vogeltje qua karakter maar vind haar altijd plezierig te rijden eigenlijk, een enkele uitzondering daargelaten.

Stel, we zouden Charmeur serieus overwegen, wat denken jullie dan van 2 keer Jazz zo dicht op elkaar in de afstamming zowel via Charmeur als Wynton?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 14:17

Vind haar op stand wat 'pony-achtig' aandoen, met haar fijne beenwerk en wat korte hals incombinatie met iets zware hoofd/hals verbinding. Ik zou daarom zelf vooral gaan voor een hengst met heel veel rek in het lijf.

Als je niet bang bent voor enige lijnteelt, dan zou ik gaan voor Fellini. Die geeft rek, lange lijnen en beweging in combinatie met een fraai type. Heb er zelf goede ervaring mee maar zie ook andere veulens van die hengst en de veulens lijken op elkaar. Die Fellini van mij is wel scherp van karakter, maar komt uit een bloedmerrie.

Je bent overigens ruim op tijd met je HK-topic :D

KellyLytsa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-15 22:39

Dees bedankt voor je advies. Ik zie in jouw profiel inderdaad een hele knappe Fellini staan, die is erg goed gelukt! Ik weet alleen niet of Fellini maait met zijn voorbenen? Ik weet dat Ampere dit zelf doet en bijvoorbeeld ook zijn nakomeling Franklin. Dat zou ik wel nadelig vinden indien hij dit doet. Verder klinkt je toelichting goed. :j

Ja ik dacht aangezien wij ook nog nooit een veulen gefokt hebben open ik nu alvast een topic, dat is alleen maar leerzaam en makkelijk voor als we echt knopen gaan doorhakken. :)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 00:01

Ik zag de titel en dacht: Dat klinkt bekend :D

Ik vind Guardian een heel gave hengst. Ben benieuwd naar zijn eerste veulens volgend jaar.
Wat zou je denken van Vivaldi of een van zijn zonen? Zie in het nakomelingen rapport dat de veulens een goed aangesloten lendenpartij hebben en hij geeft wel een fijn voorbeen door. (Gewoon een hersenspinsel, wellicht zeg ik iets heel geks).

Feel Good vindt ik trouwens opvallend goede veulens geven. Vind de hengst zelf niet zo, maar komen chique en goed bewegende veulens uit!

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 07:27

Zo zie je maar dat fokkerij vooral smaak is, want ik vind de veulens van Feel Good juist helemaal niet 'opvallend goed'. Ik vind ze eerder te gewoon. De beteren komen uit échte bloedmerries. Omdat deze merrie uit een Farrington-moeder komt zou ik het niet aandurven met deze merrie. De kans dat je dan op 'gewoontjes' blijft hangen is imo te groot.
Van de F-lichting zijn er imo absoluut beter fokkende hengsten. Daarbij denk ik aan bijv. Ferguson.

KellyLytsa, Fellini zelf kan inderdaad wel eens wat maaien met één voorbeen, maar nog niet een fractie van het maaien dat Franklin laat zien (die doet dat met alle 4 zijn benen, dat is ook knap :D ).
Mijn veulen heeft geen 'maai' in zijn beweging.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 10:13

Ferguson is uit de G lichting :D (die fout maak ik zelf ook nog vaak).

Wellicht heb ik dan net de betere veulens van Feel Good gezien, dat kan ook :j

KellyLytsa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-15 13:08

Ik heb helemaal nog geen veulens in het "echie" gezien van Feel Good, behalve hier en daar een foto op Facebook voorbij zien komen. Viel me wel op dat ze over een aansprekend model beschikken. Hangt natuurlijk ook van de merrie af zoals Dees al aangaf.

Ook goed om te horen over Fellini en jouw veulen, dat is positief!

Anniek :D Ik ben ook benieuwd naar de veulens van Guardian. Bij Vivaldi of een van zijn zonen zijn de voorbeentechniek en de goede lendenpartij zeker pluspunten. Ik denk dat Vivaldi zelf alleen geen optie is omdat ik hoorde dat niet heel veel merries meer drachtig worden van hem. Aansprekende zonen van hem vind ik Eye Catcher en Dream Boy, maar ik ben bang dat EC niet voldoende lengte in het lijf meegeeft (wat Dees ook al aangaf als aandachtspunt voor onze merrie). Bij deze twee hengsten heb ik wel het idee dat ze beschikken over een goed achterbeengebruik wat ik wel eens vind ontbreken bij andere Vivaldi's.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 13:35

Wat bij Dream Boy vooral opvalt is dat hij hoge smalle paarden brengt. Beetje hert-achtige veulentjes.
EC zal zeker geen rek gaan geven als is het wel een superfijne sporthengst.
Als je dan toch richting Vivaldi denkt, dan zou ik zelf uitkomen bij Vivaldi x Havidoff. Daar lopen er meerdere van. Waarbij de veulentjes van Decor's Ferdinand opvallend rassig zijn.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 15:44

Ik zou echt voor een hengst gaan die wat meer maat en formaat fokt. Ze heeft inderdaad een wat pony achtig uiterlijk met een kort halsje. Die rug is wel wat op aan te merken, maar het front vind ik een groter bezwaar. Dat langere voorbeen moet je je helemaal niet druk om maken.

Met de schoft omhoog gaan bewegen is ook een heel stuk training.

Vivaldi met Krack achter zich zal zeker geen betere lendenpartij gaan geven. Ik zou persoonlijk wat degelijker gaan fokken.

En als je echt lef hebt, zet je Henkie erop.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 16:50

Met Henkie ga je de halslengte vast niet verbeteren, Henkie zelf is daar ook wat beknopt.
Neem dan Alexandro P, die heeft veel meer front.

KellyLytsa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-15 20:10

Vinden jullie haar alleen op stand ponyachtig aandoen? Of ook op de rijfoto's? Even uit nieuwsgierigheid, ikzelf ben namelijk 1.84 dus de maat is zeer zeker gewenst zoals ik ook al aangaf in de OP.

Over de hoofd-halsverbinding en de halslengte, ik heb het even opgezocht in de database en ze scoort hier respectievelijk 94 en 99 voor. Dus niet per se zwaar of te kort. Alhoewel ik me wel een beetje kan vinden in wat jullie bedoelen vanaf de foto.

Het liefst gebruik ik een dressuurhengst, geen gelderse. Als blijkt dat een van de gelderse hengsten toch het beste past zal ik het uiteraard wel overwegen. Maar ik zou graag eerst stilstaan bij de dressuurhengsten. :)

Wat vinden jullie verder van Guardian en United zoals ik in de OP had aangegeven? Of andere hengsten zonder Jazz bloed? Want met Vivaldi, Fellini en Charmeur die al voorbij zijn gekomen krijgen we dan wel enige lijnteelt.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 21:21

De gemiddelde KWPN-er is wat beknopt in de hals. Dus een score van 100 is bepaald nog geen royale hals, dat zegt enkel dat de hals is zoals de meeste KWPN-dieren. Maar een mooie lange hals heeft in ieder geval mijn voorkeur.
Vind haar onder het zadel ook wat pony-achtig aandoen. Maar het vertekent wel wat omdat je alleen maar naar de fotograaf toerijdt. Haar koppie is gewoon iets pony-achtig. Best mooi hoor :D

United is een goed fokkende hengst. Guardian ken ik niet, ook nog geen veulens van gezien.

Weet je wat het is met fokkerij: je kunt er allerhande theoriën op los laten, maar aan het einde van de rit, onderaan de streep krijg je altijd het beste resultaat als je met je hart gekozen hebt. tuurlijk maak je een selectie op basis van kenmerken, maar kies dan uiteindelijk wel voor dié hengst die je hartje sneller doet kloppen. Dat worden altijd de mooiste veulentjes :j

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 21:42

United een goedfokkende hengst???

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 08:10

United fokt 3 hele goede gangen door..kan maat geven, maar gaat het front niet verbeteren en hij schijnt lastige nakomelingen te geven.

Maar als United je aanspreekt, wat dacht je dan van Bordeaux? Die kan de bovenlijn verbeteren en maat en formaat toevoegen.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 09:01

R12312 schreef:

Verklaar je nader?

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 09:21

Dees schreef:
R12312 schreef:

Verklaar je nader?

Ik heb er een hele zooi gezien, maar ik zie er weinig fijne werkwillige paarden van. En dan wederom, met Krack erachter ga je die bovenlijn niet verbeteren.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 09:29

Goedfokkend en werkwillig zijn in mijn opinie toch echt twee verschillende dingen.
De Uniteds zitten kwa bouw en beweging weldegelijk goed in elkaar.
Karakter / werkwilligheid is zo subjectief. Je kunt ook stellen dat de Uniteds die jij hebt gezien, niet terecht zijn gekomen bij de juiste ruiters.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 09:47

United heeft een dressuur index van 125. (bij hoge betrouwbaarheid)Dat is beter dan het gemiddelde. Maar zeker niet uitmuntend. (met heel veel kansen in de fokkerij).Hals fokt hij iets langer dan gemiddeld en iets beter qua bespiering.
Hij fokt echter heel duidelijk weke lendenen. Lijkt mij voor deze merrie niet ideaal.

Ook Bordeaux geeft weke lendenen.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 19-06-15 09:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 09:53

Hey, wij denken er ook aan ons Wynton merrie te laten dekken, en toen is ons aangeraden van Charmeur:

reden: Wynton's zijn vaak iets kort in hals en rug, dus Charmeur lost dit op
Galopade van Charmeur is super, vaak kan dat bij Wynton's ook iets beter..