Wij zitten thuis een beetje met de gedachte te spelen om met onze Wynton merrie in de toekomst een veulen te fokken, dit zal dan tevens haar eerste veulen worden. Met de toekomst bedoel ik dat wij haar op z'n vroegst volgend jaar dekken voor een 2017 veulen, of nog een seizoen later wat misschien nog wel waarschijnlijker is.
Linkje naar haar afstamming: http://www.horsetelex.com//horses/pedigree/1495018
Ze is inmiddels in het bezit van haar ster, prok en ibop drs predicaat. Als driejarige heeft ze ook meegedaan aan de VWF dressuur waar ze een vierde plaats behaalde in een groot deelnemersveld. Ik start haar nu in de klasse M en ik hoop dat ze met de tijd ook haar sport predicaat kan behalen.
Wat ik zou willen verbeteren of in elk geval behouden:
- Maat: ze meet nu zo'n 1.68m. We willen graag deze maat op z'n minst behouden of vergroten. Dus een hengst die niet vergroot is niet gewenst.
- Bovenlijn: deze moet verbeterd worden, de verbinding tussen de rug- en lendenpartij. Ze heeft een wat korter voorbeen en een wat neerwaartse bouw. Een hengst die meer opwaarts gebouwd is en ook bergopwaarts beweegt lijkt mij het beste passen.
- Beweging: ze heeft een erg goede stap. Draf en galop is functioneel, goed vanuit het achterbeen, maar zou meer met de schoft omhoog mogen bewegen, blijft wat horizontaal. Met schakelen heeft ze moeite.
Verder is het een fijne merrie met een goed karakter, zowel in de omgang als op stal. Ze heeft een correcte beenstand.
Een aantal foto's van haar, ze zijn niet heel recent maar geven wel een indruk:

Een hengst die indruk op mij heeft gemaakt tijdens de HK is Guardian S. Ik denk dat deze eventueel ook goed kan passen, hij heeft een goede bovenlijn en veel talent voor schakelen. Haar moeder heeft in combinatie met United de talentvolle Avanti gegeven die nu de U25 rubrieken loopt, wellicht is dit ook een (commercieel) interessante keuze.
De voorkeur gaat uit naar een dressuurhengst die bij het KWPN is goedgekeurd. Ik ben benieuwd of jullie nog tips en adviezen hebben voor een hengstenkeuze of waar we op moeten letten bij het maken van een keuze.