veulen of 5jarig paard kopen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sylviel

veulen of 5jarig paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-15 15:17

Ik geraak er zelf niet uit en hoop uit ervaringen of tips een keuze te maken.

Momenteel heb ik 1paard van 15 jaar en een a-pony van 6 jaar.
Voor de pony heb ik een ruitertje omdat ik zelf te groot ben om hem te rijden.
Mijn merrie van 15jaar is mijn beste vriendin en doet het nog heel goed. We gaan regelmatig op pad, volgen lessen, doen trektochten enz..
Ik heb natuurlijk geen glazen bol en ik weet niet hoelang ik nog kan rijden met mijn merrie. Tot hiertoe heeft ze van niks last, geen kwetsuren enz..
Nu ben ik net verhuist en heb meer grond en stallen dus kan er wel een paard bij. Tja en dan ga je nadenken natuurlijk. Wat ga ik doen als ik niet meer met mijn merrie kan rijden? Koop ik dan terug een paard of stop ik met rijden? Ik was er al wel snel uit dat ik niet wil stoppen met rijden, dus een paard erbij.
Een vriendin van me heeft een veulen te koop staan en een 5 jarig paard. Ik ben maandag gaan zien en ze zijn allebei leuk. Het veulen moet nog worden afgespeend en kan pas tegen winter weg, de 5 jarige is nog niet zo lang onder het zadel.

Aan de ene kant denk ik een veulen is wel leuk, zie ik het opgroeien en ondertussen heb ik nog altijd mijn paard. Ik kan alles mee volgen en beslissen ivm zadelmak maken enz.. Maar ik heb zelf jaren geleden een jaarling gekocht met die intentie en helaas heb ik ze moeten laten inslapen toen ze 3 werd.
De 5 jarige is ook leuk en al zadelmak, maar moet ik wel meer mee aan de slag.

Of wacht ik tot ik niet meer kan rijden met mijn merrie en koop ik dan een jong paard?

Persoonlijk zie ik mezelf over bv 5 jaar niet meer aan een veulen beginnen. Ik ben 35jaar en dan vind ik mezelf te oud ervoor :o Ook merk ik dat ik met het ouder worden ( en mama) niet meer de heldin ben van vroeger ;) Dus is zo'n jong grut wel voor me weggelegd?

Ik besef dat dit een luxe probleem is, maar allebei de paarden zijn een buitenkansje en krijg ik niet uit mijn hoofd.

Wat raden jullie me aan en zijn er mensen die een zelfde situatie hebben meegemaakt?

meggiemeg

Re: veulen of 5jarig paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 15:21

Als je nu niet de tijd hebt om 2 paarden te rijden zou ik voor het veulen gaan.
Het heeft een hoop voordelen die je zelf al noemt.

sylviel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-15 15:25

tja wat is tijd? Ik werk 4/5 en heb een zoontje van 1.5jaar.
momenteel kan ik 6 dagen id week rijden met mijn merrie. Ik doe dat niet altijd want dan kies ik ervoor om klusjes te doen ( net nieuw huis en stallen dus nog dingen te doen)
Mijn man rijd ook en is dan soms met mijn paard weg. Dus ik sta er niet alleen voor.

En moet een jong paard veel gereden worden?
Ik kocht mijn merrie toen ze 5 was en toen reed ik ook niet zoveel.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 15:30

Als je man ook rijd... dan is toch nog een die je al kan rijden... kan je soms samen naar buiten :)
Een veulen in zo'n klein groepje zonder leeftijdgenootje lijkt me niet ideaal... die moeten ook beetje met ander veulen/jaarling kunnen spelen.

MissChrys

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 15:31

Iedereen heeft zijn eigen mening over het inrijden van een 5 jarig paard denk ik.
Mijn mening is dat dit paard tot 2 tot 3 x per week gereden kan worden en 2 tot 3 keer per week gelongeerd (totaal 5 dagen en 2 dagen vrij). Daarbij gaat hier nu ook veel tijd en energie inzitten, gezien dit paard alleen zadelmak is en nog ingereden moet worden. Als je geen tijd heb om 2 paarden te rijden waarvan 1 intensief opleiden, zou ik nu kiezen voor het veulen.
Maar das mijn mening :D

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 15:32

Nu niks kopen en over vijf jaar een ander paard kopen? Scheelt oook in de kosten

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 15:35

Als ik je verhaal lees vind ik dat je zelf het antwoord al geeft. Dus ik zou zeggen, ga voor de 5-jarige. ;)

HuppeltjeZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 15:36

Aangezien je je merrie hebt zou ik (en dat is dus persoonlijk) voor het veulen gaan. Ik heb mijn paard zelf ook al van toen hij een veulen was en dat schept naar mijn mening wel een specialere band. Maar ik kan me indenken dat je misschien niet de tijd of energie hebt om een veulen op te voeden als je andere paarden, een kind en een huishouden hebt. Ik heb ook de indruk dat je meer naar de 5 jarige neigt, tja de keuze ligt uiteindelijk geheel bij jou. Beide opties zijn mogelijk dus nu gaat het om jouw persoonlijke voorkeur en niet om die van ons...

sylviel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-15 15:36

de 5 jarige is al paar keer buiten geweest en in buitenpiste. De eigenaresse heeft veel paarden en heeft bijna voor elk paard een ruiter. met de 5 jarige rijd momenteel een 17jarige en is volgens de eigenaresse niet de beste ruiter en het paard is braaf.
een vriendin van me die er rijd met een ander paard gaf ook aan dat het paard braaf is buiten, nog geen gekke dingen heeft gedaan maar dat hij wil verder moet gereden worden en nieuwe dingen leren. Nu kent hij enkel rondje in het bos zeg maar.

maar mijn vrees is idd of ik wel genoeg tijd ga hebben om intensief met 2 paarden bezig te zijn..
Langs de andere kant vind ik dat ik niet de wijsheid in pacht heb en twijfel ik aan mezelf of ik wel deskundig genoeg ben voor een veulen. Ik wil geen paard verpesten omdat ik niet genoeg kennis heb. Ik zou hem sowieso wel laten zadelmak maken en inrijden door een deskundig iemand.

HuppeltjeZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 15:41

Met de juiste hulp kan je heel veel voldoening halen uit het opleiden van een veulen.
maar zoals astridklomp ook al aangeeft, heb je je keuze (onbewust?) al gemaakt :)

Of inderdaad geen overhaastte beslissing maken en even wachten met het aankopen van een nieuw paard?
Zelf geef je tijdsgebrek aan... Spijtig dat er niet meer uren op een dag zijn soms :=

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 15:56

Tja, met een 5 jarige weet je al ongeveer of het wel of niet klikt onder het zadel, dat is met een veulen altijd nog afwachten. Zowel het veulen als de 5 jarige kunnen beide "onderweg" wat oplopen waardoor ze afgekeurd zouden kunnen worden.

Een veulen is als een schone lei, je kan er alles qua knopjes opzetten zoals jij het wilt. Ik zou me niet al te blind staren op je eigen leeftijd. Ik kocht mijn merrie als 2,5 jarige, ik was zelf 48 jaar en was ruim 17 jaar niet meer in de nabijheid van paarden geweest. Het zadelmak maken e.d heb ik zelf gedaan, voor ruitermak iemand met veel ervaring ingeschakeld. Het doorrijden heb ik ook zelf gedaan met ondersteuning van lessen. Eerlijk gezegd heb ik er geen moment spijt van gehad, soms wel eens wat twijfel, maar toch elke keer weer vind ik de bevestiging terug dat ik er zo goed aan gedaan heb en dat vind ik persoonlijk....priceless :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 16:20

Waarom 1 van die 2? Er staat zat te koop, ook wel 5 jarigen die wel doorgereden zijn
Romantiseer dat beeld van een veulen kopen niet teveel. Er zit een risico aan qua gezondheid, geld, karakter en klik op latere leeftijd. Volwassen paard kun je gelijk mee aan de slag en je weet direct of het bij je past

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 18:12

Dit is een persoonlijke kwestie, maar ik zou gaan voor het veulen. Puur omdat ik het heel belangrijk vindt om de groei en ontwikkeling mee te maken en daar zelf beslissingen over te kunnen maken. Ik weet niet wat een paard van 5 heeft meegemaakt en hoe het is ingereden etc. Inrijden doe ik bovendien liever zelf omdat het zoon bijzondere band creeert en je kunt alles zelf vormgeven en kneden. Plus je bent extra trots als je iets bereikt bij het dier dat je zelf inrijdt.

Maar goed, ik ben 22 en heb geen kinderen of -wens.
Ik geef je wel de tip om te vertrouwen op je gevoel.

Is het niet een actie van: de mogelijkheid is er, dus ik koop maar?
Dat er zeg maar een paard jouw richting in geschoven wordt voordat je je uberhaupt hebt verdiept in wat er nog meer is.

ijspeert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 18:26

Ik zou wachten 15 jaar is nog niet oud.
Kan nog jaren mee,dus waarom dan een extra paard kopen.
Dat is alleen extra werk op je nek halen je hebt nog een kind en je huishouden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 18:32

Als je intensief wedstrijden rijdt dan zou ik wel een overlap willen hebben tussen de paarden. Anders zou ik nu niet halsoverkop wat gaan beslissen.
Misschien rij je nog wel 10 jaar op je paard.
Als je denkt dat je over 5 jaar te oud bent voor een veulen, dan ben je dat nu in feite ook. Je bent je dus nu dan al bewust van de risico's en over 5 jaar heb je dan een jong paard midden in zijn puberjaar.

dassenkop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 14:41

Ik zou een 5 jarige kopen, want dan zie al een beetje wat van het karakter

sylviel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-15 17:42

Bedankt voor alle reacties.
ik kan jullie allemaal volgen in jullie redeneringen. Persoonlijk ben ik er nog niet uit,al neig ik meer naar het veulen.
mijn man zegt zelf van te wachten tot mijn paard met pensioen gaat.

Het veulen heeft alles wat ik zoek en ik weet zelf dat ik nogal een veeleisend iemand ben,dus bang om zoiets niet meer tegen te komen is er wel..
toch nog maar wat nachtjes over slapen..

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 17:58

nadeel van n veulen is, dat je niet weet, hoe ze uit gaan groeien en of het qua karakter bij jou past, vooral als je wil gaan rijden.
Mijn merrie heb ik zelf gefokt en ben er best wijs mee, maar denk , dat als ik een volwassen paard was gaan kopen, ik haar waarschijnlijk niet gekocht had.

wat heeft het veulen dan, wat er zo speciaal aan is voor jou :-) ?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 18:02

sylviel schreef:
Bedankt voor alle reacties.
ik kan jullie allemaal volgen in jullie redeneringen. Persoonlijk ben ik er nog niet uit,al neig ik meer naar het veulen.
mijn man zegt zelf van te wachten tot mijn paard met pensioen gaat.

Het veulen heeft alles wat ik zoek en ik weet zelf dat ik nogal een veeleisend iemand ben,dus bang om zoiets niet meer tegen te komen is er wel..
toch nog maar wat nachtjes over slapen..

Naar je man luisteren ;) scheelt een hoop geld en tijd de komende jaren!

Je paard kan nog lang genoeg mee gezien de leeftijd!

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 18:07

als je 15 jarige nu nog niets mankeert, kan het ook prima zijn dat je zomaar nog 10-15 jaar met heel veel plezier met haar bezig gaat.

en wat moet je dan met je 5 jarige? tegen de tijd dat je nu 15 jarige niet meer zou kunnen, kan het zomaar zijn dat hij dan 25 is, en je nu 5 jarige dus alweer 15 en dan zit je weer met hetzelfde vraagstuk?

de markt staat vol leuke paardjes.. ervanuitgaande dat een gemiddeld paard rustig tot een jaar of 20 redelijk intensief bereden kan worden (even ervan uitgaan dat je er geen internationale wedstrijden mee wilt lopen) en velen nog wel tot een jaartje of 25 recreatief prima lekker bezig kunnen zijn..

zou ik persoonlijk pas gaan kijken voor vervanging als ze de 20 gepasseerd is.. of zodra ze echt iets gaat mankeren dat chronisch van aard is..

waarom zou je nu een nummer 2 willen hebben, die misschien nog 10-15 jaar nummer twee moet blijven tot hij/zij eindelijk haar plekje mag innemen en voor hoelang dan zelf nog?

Dat je over 5 jaar te oud zou zijn om nog een paard op te leiden vind ik wat vreemde gedachte. nee je wordt er niet jonger op.. maar dat 'zuiniger op je lijf worden' gebeurd al in je eind twintiger jaren.. Dus zoals je nu met paarden omgaat is van blijvende aard (of in ieder geval veel blijvender dan je jonge jaren) althans tot dat je met een rollator loopt en een ladder nodig hebt om erop te klimmen..

met je veertigste ben je echt niet ineens versleten, noch met je 50e... tenzij je nu reumatische klachten of slijtage hebt (maar dan zou ik sowieso niet aan zulk jong grut beginnen), kun je over 5 jaar ook nog prima een paard beleren.

tot slot, je hebt zelf ervaren dat veulens zeker geen garantie bieden dat ze het ook daadwerkelijk tot rijdier zullen schoppen.. het sterftecijfer onder veulens is op zich redelijk hoog (vergeleken met huisdieren), de vraag is of je dat risico opnieuw wilt nemen.. of over een paar jaar een drie jarige onbeleerde wilt kopen en daarmee aan de slag wilt.

sylviel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-15 19:16

@getup: het is een volbloed arabier en en dan nog juist de bloedlijnen die ik zoek. Ouders hebben ook endurance gelopen (doen het nog) en kwa karakter: rustig,koel ih hoofd.ook goed gebouwd.

mijn merrie (ook arabier) heb ik gekocht toen ze 5 was en de eigenaars zijn toen niet eerlijk tegen me geweest. Ze was nig maar net zadelmak volgens hen,niet veel mee gedaan. Ik heb ze laten keuren,was goed. Maar na een tijdje rijden met haar merkte ik dat er iets niet klopte met haar. Om een lang verhaal kort te maken ben ik er achter gekomen dat ze op 2jarige leeftijd zadelmak is gemaakt en haar schoft heeft gebroken. Ze hebben helaas niks ad breuk gedaan waardoor het zelf geheeld is maar niet correct zeg maar. Ik ben terug van nul begonnen met haar. Er zijn wel wat zaken waar ik rekening mee moet houden met haar. Bv rustig opwarmen,veel buiten lopen, vooral in winter merk ik de stijfheid.
dus ik hou haar letsel wel altijd in mijn achterhoofd..

zelf heb ik 7 jaar geleden een auto ongeluk gehaad waardoor ik paar jaar geleden een operatie heb gehad aan mijn nek. Ik kan niet meer zware dingen tillen en koude is hel. Tja en natuurlijk heb ik daardoor wel graag een braaf paard.

allemaal zaken waar ik rekening mee hou..

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 08:22

Er zijn heus wel meer brave paarden te vinden, je moet alleen geduld hebben in je zoektocht op het moment dat het dan ook echt speelt.
Ik rijd nog altijd aangespannen met onze merrie van 20, ze is kerngezond en ik verwacht dan ook dat als er geen rare dingen gebeuren nog jaren met haar door te kunnen.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 08:47

Ikzelf wilde altijd een net ingereden paardje kopen, die de basis al had, waarvan je weet hoe die is enz.

Uiteindelijk een 1,5 jarige pony gekocht. Veel getwijfeld, want dit was niet wat ik zocht, maar ik kreeg hem niet uit mn hoofd.

Nu 12,5 jaar later heb ik er nog steeds geen spijt van. Het was niet t plan om hem zelf in te rijden, dit uiteindelijk toch wel zelf gedaan.

Wat ik bedoel te zeggen: luister naar je gevoel. Natuurlijk weet je nooit hoe een veulen uiteindelijk wordt, maar maakt dat uit? Bij dit soort keuzes gaat het voor mij niet om de argumenten/het verstand.

Dit is een keuze die alleen jij kunt maken (samen met je man) en met hoe meer argumenten wij komen hoe moeilijker het voor jou wordt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 14:27

Als dit veulen een heel goed veulen is waar je net geluk in moeten hebben dat je dat voor een nette prijs vind, dan is dat sowieso niet echt een slechte investering.
Je kunt uiteraard wel pech hebben en na 3 jaar geen rijpaard er van hebben (is mij 2x gebeurd), maar dat risico loop je in principe nou eenmaal altijd met levende waar.
Het voordeel van en goede met een goed papier is dat als hij voor jou te heftig blijkt die in iedergeval weer goed kan verkopen.

sylviel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-15 12:03

ik heb besloten om nog eens naar het veulen te gaan kijken, samen met mijn man.

Momenteel 2 paarden rijden is wel druk en als mijn paard nog bv 5 jaar meegaat, zit ik dan weer met een paard van 'al' 10jaar.
Het veulen kan ik zien opgroeien, zelf mee aan de slag gaan en zo lang wachten als ik wil om zadelmak te maken, er is geen haast.