Hoe lang werken met merrie zonder veulen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CedricVT

Hoe lang werken met merrie zonder veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-15 21:44

Mijn veulen is ondertussen al een dikke maand oud. Ik ben mijn merrie al een kleine twee weken dagelijks kort aan het longeren om terug wat conditie op te bouwen, ondertussen blijft mijn veulen op stal om hen al wat voor te bereiden op het spenen. Nu zou ik graag stilletjes aan mijn merrie terug aangespannen beginnen rijden. Nu is mijn vraag hoe lang mag ik het veulen alleen laten zonder dat hij de moedermelk nodig heeft ?

Aidenn

Re: Hoe lang werken met merrie zonder veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 21:45

dikke maand uit en hij staat op stal, misschien ligt het aan mij maar ik sluit geen 1 maand oude veulen op in de stal, gewoon lekker er bij laten lopen

Aidenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 21:46

Aidenn schreef:
dikke maand oud en hij staat op stal, misschien ligt het aan mij maar ik sluit geen 1 maand oude veulen op in de stal, gewoon lekker er bij laten lopen

edit: typo

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 21:47

Wij rijden ongeveer 15 a 20 minuutjes met de merrie waarbij het veulen op stal staat. :) Wel goed oppassen dat hij niet in een stal staat waar hij met voetjes in de tralies oid kan blijven hangen.
Gewoon rustig opbouwen, dan kan dat prima. Iemand die af en toe even bij de baby kijkt of alles goed gaat, maar moet kunnen.

milja78

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 21:49

Idd lekker erbij laten lopen, en als je het echt perse op stal wil, houdt dan goed rekening met de temperatuur! Op stal is het warmer, veulen is heel erg druk en nerveus dus verliest snel vocht en kans op uitdroging als gevolg

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 21:52

Inderdaad langzaam opbouwen. Zolang je bakwerk doet zou je het veulen erbij kunnen laten lopen maar het is niet verkeerd om hem af en toe op stal te zetten.
De eerste maanden zou ik niet veel langer dan een half uur wegblijven en dit langzaam opbouwen naar een uur.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 21:53

Merrie met veulens worden bij ons niet gereden mogen zich lekker concentreren op moeder zijn.

Met 2 weken al beginnen vind ik zelf al helemaal vroeg

CedricVT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-15 21:55

De stal is volledig veulenproof, heb ik allemaal tot in de puntjes gecontroleerd. Met het veulen kan zeker niets gebeuren. Ik wil gewoon niet dat mijn merrie te lang blijft stil staan, want ze staat nogal makkelijk te dik en krijg het er nog maar eens af.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 21:58

Je kunt de merrie alleen aangespannen meenemen als je het veulen mee laat lopen. misschien handig om daar dan nu vast mee te beginnen in de longeer ring. Ben je nu al bezig met voorbereiden op het afspenen???? Ben je wel helemaal goed doordacht bezig? In wiens belang is dat, dat van het veulen dat van je merrie of dat van jou? Laat dat voorlopig maar eens zichzelf regelen dat kan de natuur heel goed zelf.... het voorbereiden dan. Betrek intussen je veulen bij het werk van de merrie daar leert hij van. Het is ook niet verkeerd om het veulen te leren dattie af en toe alleen moet zijn. Maar babystapjes... en het belang van moeder en kind moet altijd voorop staan.

CedricVT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-15 21:59

Het veulen heeft er wel een tijdje bijgelopen tijdens het longeren, na een aantal keer bleef ze al een heel stuk verder rustig staan. Dus dacht ik dat ik wel naar de volgende stap kon gaan, veulen in stal laten en nu na terug een aantal keer gaat dit ook al heel goed zonder al te veel stress voor beide. Veulen erbij met de koets vind ik toch wel te gevaarlijk. genja ik ben ook niet op 2 weken begonnen hoor, veulen is nu een maand en een week oud en ben anderhalve week geleden begonnen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 22:04

Dus jij denkt dat je paard dik wordt van een veulen zogen (lees: 20 liter vette melk op een dag maken)...
Of dacht je dat als het veulen er eenmaal uit is, de merrie niets meer doet?

Je hoeft je paard echt niet te laten werken om slank te worden of te blijven. Daar gaat dat veulen wel voor zorgen.

LisaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 22:11

Dat kan prima hoor. Worden veulen en merrie alleen maar makkelijk van. Beginnen met een half uurtje en dat opbouwen naar een uur.

CedricVT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-15 22:18

Ik ben ook van die mening lisaB, hoe rapper ze het gewoon zijn, hoe makkelijker. Maar ik wilde toch wel van verschillende personen hun mening horen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 22:24

Ik vind dat je het nu prima opbouwt. Heel goed voor het veulen dat het langzaam al even zonder mama kan.
Dan is het afspenen straks ook minder problematisch.

Wel opletten dat de merrie zichzelf niet teveel weggeeft. Word ze schraal of zelfs mager stapje terug en bijvoeren.

Van een veulen wat er naast loopt met rijden wordt je gillend gek. Leuk om een keer te doen maar daar blijft het ook bij.

CedricVT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-15 22:31

De reden waarom ik hen al redelijk vroeg wil voorbereiden op het afspenen is dat mijn buurman heel plots en abrupt speent en dat ik elk jaar opnieuw zie hoeveel stress die dieren daarvan krijgen. Dat wil ik mijn dieren niet aan doen. Mijn merrie geeft genoeg melk, want mijn veulen staat lekker kloek maar ze houdt nog meer dan genoeg voor zichzelf over.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 22:55

Hier komen ze pas weer voor de wagen als het veulen makkelijk op het weiland blijft. Meestal is jet rond de 2 maanden. Hier gaven ze het altijd wel zelf aan en dan blijven ze bij de andere pony's in het land.
Voor die tijd word er gereden en gelangeteugeld. Longeren en mennen later pas weer (bang dat een veulen zich verwond aan de wagen of met longeren in de lijn rent).

Vanaf 1 a 2 weken gaan ze weer aan het 'werk', ponylesjes waar ze niet moe van worden. Die lopen ze ook tot het einde van de dracht.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 08:55

Als je zogende merrie zonder werk alsnog dik wordt, dan ga je dat met af en toe een half uurtje wat doen niet oplossen. Dus daar hoef je het echt niet voor te doen.

Mijn ervaring is dat een zó jong veulen al af en toe scheiden van zijn moeder, ook al is dat maar een half uur, opgeteld minimaal net zoveel stress geeft als abrupt spenen met 6 maanden. Wil je een veulen zoiets zo vroeg al echt leren, moet je dat dus echt dagelijks doen en dagelijks herhalen. Dat is dagelijks stress - zelfs al uit het veulen (of de moeder!) dat niet meer lichamelijk, geestelijk is dat stress.

In de natuur betekent: jong veulen raakt moeder kwijt = enkeltje opgevroten worden. En dus stress. Hoe je het ook wendt of keert.

Wat ik altijd gedaan heb is mama en veulen gewoon lekker laten lopen, vanaf 3-4 maanden gaat het veulen vanzelf minder aan mama hangen, en met 5-6 maanden kun je heel snel opbouwen met overdag opbouwend iedere keer een paar uren apart in een andere wei. Gewoon elkaar kunnen blijven zien, maar niet meer kunnen drinken. Ook beter voor de uier, geen gevaar voor mastitis. En daarna kun je ze zonder ellende gewoon definitief uit elkaar halen zodat de uier echt opdroogt. Daarna kunnen ze of weer bij elkaar of kan het veulen/jaarling naar de opfok.

florentine1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 08:58

wij gingen na de 2 maanden gewoon op concours met de merrie , veulen op stal en niet te ver rijden en voor max 2 uur.

is altijd goed gegaan.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 09:22

AR → KS

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 17:05

Ik laat veulens ook altijd op stal, natuurlijk met opbouwen maar dat doe jij ook!
Ik begin meestal ook met de leeftijd van 2 weken, eerst eventjes weghalen en steeds een stapje verder.
Ik zou verder even kijken naar je merrie en veulen.
Als je merrie er aan toe is en je veulen rustig genoeg zou ik haar lekker voor de wagen zetten. Natuurlijk ook maar even kort en zo opbouwen.
Zo groeien merrie en veulen erin.
Wel even opletten dat de merrie dan weer niet te schraal wordt, als ze dat eenmaal worden is het moeilijker eraan voeren als het eraf halen.