[TI] Opzoek naar een tinker!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kiki1995

Opzoek naar een tinker!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-15 09:22

Hallo!

Ik heb voor mezelf besloten dat ik dit jaar mijn pennydroom waar ga maken en een eigen paardje aan wil schaffen! Mijn keuze is gevallen op de tinkers omdat ze veelzijdig zijn en koel in hun hoofd. Ook vaak eigenwijs en super lief, iets wat me wel aanspreekt!
Ik heb met een paar tinkerstallen al contact gehad om wat vragen te stellen, maar waar kan ik nou het beste een tinker vandaan halen? Bij een particulier of toch bij een handelsstal? En wat is de normale prijsklasse van tinkers? (Dan heb ik het wel over een zadelmakke, bereden tinker!)

8nnemiek

Re: Opzoek naar een tinker!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 09:34

Ik zou gewoon een aantal paarden op een lijstje zetten die je wel aanspreken en dan allemaal bezoeken en zien met wel paard je de beste klik hebt. Een tinkerstal hoeft niet altijd beter te zijn, wel vaak duurder, maar toch kan ik je zeker aanraden om eens te gaan kijken bij de tinkerstal in Oirsbeek in Limburg. Stukje rijden, maar dit zijn echt heel aardige mensen, betrouwbaar adres, met mooie tinkers.

VandeMol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 10:24

koel in de kop ja , die heb ik hier ook staan , maar mijn laatste ritje met mijn eigen coole vosbonte Tinker was alles behalve koel , hahahah

Houd er rekening mee dat je voor karakter vaak moet betalen.

Ikzelf fok met Tinkers en fok echt mede op karakter ....
Heb momenteel niet wat te koop staan.

Advies ...
ga bij meerdere kijken en als je verlieft op 1 bent geworden , ga dan nog een paar x kijken , ook onverwachts ...
Haal ( in overleg uiteraard ) het paard zelf uit de weide , kijk hoe ze zijn met vaststaan , kijk of je ze overal kunt aanraken en of je de benen op kunt tillen.
Let op hun houding als je ze opzadelt en let op hun houding als je erop zit....

Houding verraadt zoveel van de "opleiding" wat het dier heeft gehad

Ga niet in zee met een bepaalde handelsstal die hier op BOKT al vaker genoemd is .... Die beloven veel , maar komen weinig na.....

Ik wens je veel succes met je zoektocht
Maar kijk bij het zoeken naar jouw ideale Tinker niet op een paar honderd euro ....
Karakter mag betaald worden

dnieSz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 10:28

Als ik jou advies mag geven, ik en mijn moeder hebben allebei een tinker, hier voor ook meerdere tinkers gehad, koop er een bij particulier!

Wij zijn bij meerdere handel stallen echt niet goed behandeld en eindigde we met tinkers die nog echt helemaal niets konden en van alles hadden meegemaakt.
En als er dan wat mee was zijn ze alles behalve vriendelijk en kun je helemaal niets meer.

En vergis je niet! mijn tinker is alles behalve koel in zijn kop :Y) het is een zenuwachtig, gevoelig paard, maar ondertussen ook erg stoer en eigenwijs.

De prijs klasse ligt echt geheel aan wat het paard allemaal kan, is hij bereden betuigd ect.

Kiki1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-15 13:37

Ik hoor dus veel verschillende dingen over tinkerstallen en handelsstallen. Mensen zweren erbij of mensen stampen het de grond in.
Misschien dat particuliere koop dan toch beter is. Op een paar honderd euro reken in sowieso niet. Ik heb op verschillende plekken al gehoord dat ik zeker wel rond de 3000 euro kwijt ben aan de aanschaf van een tinker!

dnieSz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 13:58

Ja ik denk dat de max 3000 is inderdaad :) voor een goede Tinker van een niet te oude leeftijd.

dagmach

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 14:44

Heb ervaring bij aankoop dieren bij handelstal, particulier, rechtstreeks van fokker en voor mij maakt dat niet uit.
Het belangrijkste is dat jezelf kennis van zaken hebt of iemand meeneemt die dat heeft!
Een vierjarige zal zich anders gedragen met het geven van voetjes dan een ouder dier. En ook onder het zadel zal een ouder, goed opgeleid dier anders reageren.

Wat erg belangrijk is, is dat je een inschatting maakt van jeveigen karakter en kunnen. Heb je weinig ervarin kies voor een ouder, relax dier. Kun je een opvoeding goed aan en ben je niet bang voor een race momentje, kies dan een 4 jarige.

Oftewel bedenk goed hoe jij in elkaar zit, wat je met het dier wilt en neem iemand met ervaring mee bij de aankoop.

BvanhetB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 17:50

Bij een handelsstal kijken is niet per definitie verkeerd net als bij een particulier. Het enige voordeel bij een bedrijf is dat je vaak de mogelijkheid hebt om,mocht het paard op de één of andere reden niet aan je wensen voldoen, het paard om te ruilen voor een andere. Dit is bij een particulier niet.

Zoals dagmach al aangaf.... Weet goed van jezelf wat je aan kunt en leuk vindt. Staar je ook niet blind op een eerste ontmoeting. Paard kent jou niet en jij het paard niet, besef dat en geef het de tijd. Hanneke van Gypsy Cobs of Oz heeft ook leuke paarden staan en daar kun je ook altijd eens vrijblijvend langs gaan om kennis te maken met het ras. Dat verplicht je verder tot niets.

Gwahir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 18:34

Ik ben op verschillende plekken wezen kijken: drie particulieren via marrktplaats, een hobbyfokker waarover ik getipt was door een Bokker in de tinkerwereld en bij een grotere tinkerstal. Op alle plekken super vriendelijk behandeld en uiteindelijk bij een particulier het paard gekocht.

xSabineW

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 18:37

Misschien is het een idee om te kijken op de site van de Bonte Hoeve, dit is een paardenmelkerij (Tinkers) met bijzonder brave paarden in een niet hele hoge prijs klasse. Zeer vriendelijke en nette mensen

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 18:53

Wat leuk dat je voor een Tinker gaat :)
Op Facebook is een Koudbloeden Te Koop/Te Lease ; daar komen er veel voorbij :)

Een andere leuke tip: dit weekend is het "wereldberoemde" Tinkerweekend in Leusden. Dan kun je het ras nog meer bewonderen en wellicht leuke contacten op doen :D

Kiki1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-15 18:54

Ik denk dat ik ook zeker niet af moet gaan op de ervaringen van andere mensen en gewoon zelf maar is moet gaan kijken. Ik zal ook zeker is kijken bij de fokkers die me gegeven zijn! Sommige hebben echt leuke paardjes staan!

@MamaMiesje: Bedankt! Die groep zal ik even bekijken! En als ik vervoer kan regelen wil ik zeker even kijken bij het tinkerweekend!

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 18:56

Allienda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 06:50

Ik ben zelf ook actief opzoek naar een leuke grote (1.60+) tinkermerrie, ik ben ookal op wat plaatsen wezen kijken. Je moet als koper eerlijk zijn wat kan ik en wat wil ik. Ik ben wezen kijken bij een kanon van een beest, waar zeer zeker een toekomst in zit. Maar is dat wat ik wil? Na het eerste enthousiasme ben ik tot de conclusie gekomen dat ik dat eigenlijk helemaal niet wilde ;)

Ik sluit me aan bij wat Lepel zegt, ga niet 1x kijken. Hoe vaker hoe beter!! Morgen gaan wij voor een tweede keer langs bij een 3-jarige merrie. Het was niet helemaal wat ik zocht Maar ik had zo'n onwijze klik met het beestje dat ik toch nog een keer wilde gaan kijken (enkele reis 3.5 uur!!wat het dus wat gecompliceerder maakt om vaker te gaan kijken :( ) Voor de zekerheid heb ik ook direct een afspraak gemaakt met de dierenarts om haar klinisch te laten keuren :+ :Y)

Zelf kan ik je Tinkerboerderij Uden aanraden, zelf had ik geen match bij het paardje waar ik voor ging kijken Maar ik ben er erg fijn geholpen moet ik zeggen. In Zeeland zit ook iemand die leuke paardjes verkoopt Hegro's Horses.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 17:15

Zuid-Holland, niet Zeeland... die Hegro's ;)

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 19:02

Vind eigenlijk dat je moet kijken naar de Tinker die je aanstaat, niet de verkoper want die neem je niet mee naar huis! ;)

Lekker veel Tinkers bezoeken, er zal vast een staan die het helemaal is voor jou.
Succes met je zoektocht in ieder geval, denk dat je zeker geen spijt krijgt van een Tinker kopen!

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 19:10

chimello schreef:
Vind eigenlijk dat je moet kijken naar de Tinker die je aanstaat, niet de verkoper want die neem je niet mee naar huis! ;)

Lekker veel Tinkers bezoeken, er zal vast een staan die het helemaal is voor jou.
Succes met je zoektocht in ieder geval, denk dat je zeker geen spijt krijgt van een Tinker kopen!

Nee, de verkoper neem je niet mee naar huis, maar het is toch érg fijn dat je er in het geval dat je hem/haar nodig hebt op terug kan vallen.

En meestal is het ook nog eens "zoals de méns is, verzorgd hij zijn paarden "

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 19:30

Allereerst, superleuk dat je een Tinker aan wil schaffen! Ik heb sinds een jaar een Tinker erbij, heb ook een rijpaard en een shetlander. Wat ik heb gemerkt is dat het echt een wereld van verschil is tussen mijn rijpaard en mijn Tinker. Waar mijn rijpaard hartstikke makkelijk, vlotjes en enthousiast is, is mijn Tinker soms liever lui dan moe, doet alleen wat zij leuk vindt, en heeft verder schijt aan alles :') . Ze kan ook enthousiast zijn, maar dan op een hele andere manier dan ik van mijn andere paard gewend ben.

Ik heb haar bij een particulier gekocht. Was helemaal niet op zoek naar een Tinker, eigenlijk zocht in een leuke mini merrie om mee te fokken, tot ik Saphira's foto zag staan. Ik vond het een prachtige merrie, dus ja dan klik je even de advertentie aan en toen was ik echt verkocht. Volgende dag gebeld, en direct de dag erna helemaal naar Zuid-Holland om even te kijken. Bij het proefrijden ook helemaal verkocht dus die is het geworden. Inmiddels is ze alweer bijna 1,5 jaar hier (phoe wat gaat de tijd toch snel :oo ).

Enfin, wat belangrijk is bij de zoektocht/de aankoop van een Tinker is dat je natuurlijk een klik hebt met het dier, maar ook met de eigenaar. Met de vorige eigenaar van Saphira heb ik vooral in het begin regelmatig contact gehad als ik vastliep met haar of soms gewoon iets wilde weten. Heb ook de hele fotogeschiedenis van haar toegestuurd gekregen dus dat was ook echt super.
Verder, zoals bij eigenlijk ieder paard, goed kijken naar de bouw, de signalen die het paard afgeeft, eventuele (lichamelijke) gebreken, etc.

Marina van HeGro's Horses vind ik wel een aanrader, ze heeft altijd leuke Tinkers staan en als ze niet heeft wat je zoekt, zal zij heus nog wel wat weten.

Ik wens je heel veel succes en plezier in je zoektocht naar het perfecte paardje voor jou. Van je keuze voor de Tinker zul je vast geen spijt krijgen. :)

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 19:46

RaafSmits schreef:
chimello schreef:

Nee, de verkoper neem je niet mee naar huis, maar het is toch érg fijn dat je er in het geval dat je hem/haar nodig hebt op terug kan vallen.

En meestal is het ook nog eens "zoals de méns is, verzorgd hij zijn paarden "

Daar ben ik het niet zo zeer mee eens, die vooroordelen. Ik kom zo nu en dan echt van die "vreemde vogels" tegen maar wat zorgen die ontzettend goed voor hun paarden. Om dat meteen als oordeel te nemen hoe het paard is vind ik nogal dom want zo kun je net een super paard mislopen waar helemaal niets mee aan de hand is :n

En wie zegt dat je daar niet op terug kan vallen? Als je zeker wilt zijn van je koop laat je het paard keuren en ga je een aantal keer proefrijden en neem je iemand mee met verstand. is het paard goed? Is er een klik? Dan koop je dat paard, ongeacht de eigenaar. Wij hebben een ontzettend slechte ervaring met een hele bekende fokker en dit paard lag in de hoge prijsklasse. Schijn kan echt bedriegen. Dus wat dat betreft, als het aan mij ligt ga ik voor het paard dat mij aanspreekt en of dat paard nu van een boer is of van een handelaar, maakt mij niet uit ;)

En de Tinkers van Marina (Hegro) verkopen als warme broodjes en Marina zelf is echt een super vriendelijke, behulpzame vrouw. Ik zou Hegro zeker eens een bezoekje brengen als je daar een leuke ziet staan :j

Marall

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 22:00

Kijk eens bij mijn advertentie, en in mijn profiel. Ik heb een hele leuke, veelzijdige niet slome Tinker te koop. Eentje met pit.
Hij springt als de beste loopt een leuke dressuurproef. En kan voor de kar in enkel en dubbelspan. Hij moet wel regelmatig bereden worden. Verkeersmak ook voor groot verkeer.

Kiki1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-15 22:17

Verkoper neem je inderdaad niet mee naar huis toe. Maar een vriendelijke verkoper is wel net zo fijn als een paard waar het mee klikt. Je hebt natuurlijk wel graag dat je weet van wie je wat koopt!
Maar goed, dit zal de eerste keer zijn dat ik een paard koop en ik heb echt geen verstand van paarden kopen, dus ik zal het puur op gevoel moeten doen. Hegro's horses lijkt me zeker leuk om een keertje te kijken! Al wordt dat wel een uitje voor een hele dag... :')

Ik ben ook erg gek op de vreemde en aparte kleurtjes (buckskin vind ik echt een vette kleur... <3), dus het zal nog wel een hele zoektocht worden.

@Marall: Bedankt voor het aanbod! Het punt is dat ik alleen op dit moment het geld nog niet heb voor een tinker en ik alleen rustig aan het rondkijken ben. En ik vermoed dat het pitte niet zo'n goede combi wordt met mij aangezien ik zeker al een halfjaar niet meer gereden heb.. :)

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 22:28

Kun je niet iemand meenemen die wel al ervaring in kopen van paarden heeft? Want puur op gevoel betekent een roze bril en dan let je misschien niet op de slechte punten van een paard waar een objectieve meekijker wel op let :) Wat dat ene mooie droompaard heeft voor jou op dat moment geen gebreken of foutjes.

Nu zijn de valken niet meer heel zeldzaam aangezien er verschillende cream hengsten dekken maar je betaalt toch wel nog altijd wat meer dan een gewone kleur, en de bereden volwassen valken zullen wat minder groot in aanbod zijn dan de zwart bonte Tinkers. Dus misschien heb je dan wat meer geduld nodig om je ideale droom Tinker te vinden. Maar wie zoekt zal vinden he :P

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 17:45

3000 vind ik niet de max, eerder een minimaal of gemiddeld bedrag voor een braaf bereden gezond paard....
Kleur betaal je in dit ras vaak nog wel iets extra, valt bij ruinen misschien nog mee. Valk grote maat zie je nog niet vaak overigens.

Kiki1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-15 14:29

Ik ben inderdaad heel erg bang voor het roze bril-gebeuren. Zeker omdat ik geen ervaring heb ik kopen en niet weet waar ik op moet letten. Het probleem is ook dat ik zo snel niemand in mijn omgeving heb die er wel verstand van heeft... :') Ze kunnen me dus nog best wel veel aanpraten.
Ik heb gelukkig nog wat tijd om te zoeken naar de perfecte tinker, dus dat komt vast wel goed! :)

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 20:50

Welke regio woon je?