Verschil: Toltzadel tegen Veelzijdigheidszadel?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Freki

Verschil: Toltzadel tegen Veelzijdigheidszadel?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-15 17:18

Ik heb samen met mijn zus een ijslander. Zij is meer bezig met tolten, ik meer met dressuurmatig en buitenrijden. Tot nu toe rijden wij beide op een crist Barebackpad, wat mij prima bevalt. Mijn zus is echter van mijn mening dat ze beter zou kunnen tolten met een echt toltzadel.

Wij hebben zelf nog een wintec veelzijdigheid liggen, die hem past, van ons vorige paardje (geen Ijsco). Nu dus de vraag: kun je nu echt beter tolten met een Ijslanderzadel?

Zijn er meer mensen die hun Ijslander rijden met een veelzijdigheidszadel? Zit er nu echt verschil tussen?!

Groetjes, en alvast bedankt!

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 06:34

Hoi, de tegenwoordige toltzadels zijn heel anders dan die van, pak 'm beet, een jaar of twintig geleden. Het accent lag toen op langere, zeer platte zadels waarin je goed je gewicht naar achteren kon verplaatsen.
Tegenwoordig lijken de toltzadels vooral meer op dressuurzadels. De zit is dieper en korter. Lange stegen e.d. zie je bijna niet meer.
Wel zou een vzh zadel teveel op de schouder kunnen liggen (die heeft meer naar voren gesneden zweetbladen dan een dressuurzadel), maar of dat echt hindert?
Volgens mij moet je dus met een vzh zadel ook prima kunnen tolten, MITS het zadel natuurlijk goed past.